سرکنسول ایران در حیدرآباد هند گفت دو کشور توافق کرده اند حجم مبادلات تجاری دوجانبه را در طی ۴ سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار افزایش دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی هیل پست نوشت: حسن نوریان، سرکنسول ایران در حیدرآباد هند گفت، تهران به دنبال افزایش همکاری ها با هند در بخش های غیر نفتی است تا بتواند مبادلات تجاری دو جانبه اش را با دهلی نو توسعه دهد.

وی افزود، پتانسیل بالایی برای همکاری در بخش های مختلف غیرنفتی نظیر دارو، فن آوری اطلاعات، قطعات یدکی خودرو و بسته بندی مواد غذایی وجود دارد.
وی این اظهارات را در نشستی با حضور هیئتی از فعالان تجاری هندی که اخیرا به ایران سفر کرده اند، بیان کرد.
این دیپلمات ایرانی در واکنش به گزارش هایی مبنی بر کاهش مبادلات تجاری دو کشور به زیر 10 میلیارد دلار در فاصله ماه های آوریل تا دسامبر سال گذشته این کاهش را ناشی از کم شدن صادرات نفت ایران به هند به دلیل تحریم های غرب دانست.
حجم مبادلات تجاری بین ایران و هند در سال 12-2011 به 15 میلیارد دلار رسید که بخش اعظمی از آن به واردات نفت هند از ایران مربوط می شد.
نوریان خاطرنشان کرد که دو کشور توافق نموده اند تا بر روی مبادلات تجاری غیر نفتی تمرکز کنند و حجم مبادلات تجاری دوجانبه را در طی 4 سال به 25 میلیارد دلار برسانند.
وی افزود، تصمیم اخیر هند برای سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در منطقه آزاد تجاری چابهار نمونه ای از افزایش مبادلات بین دو کشور است. وی گفت، بندر چابهار که در نقطه اتصال دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده امکان دسترسی شرکت های هندی به بازار افغانستان و کشورهای آسیای میانه را فراهم می کند.
سرکنسول ایران همچنین اظهار داشت، این بندر همچنین پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 اهمیت استراتژیک زیادی برای هند پیدا خواهد کرد.
نوریان در ادامه گفت، ایران برای شرکت های هندی امتیاز خاصی قائل شده و هند تنها کشوری است که شرکت های آن مجاز به سرمایه گذاری در بخش نفت ایران هستند. وی از دولت هند به خاطر تداوم سیاست مستقل و ادامه روابط دوستانه اش با جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم های غرب قدردانی کرد.
در این دیدار، پرم کومار، رئیس اتاق بازرگانی هند برای توسعه تجارت با ایران نیز گفت، هیئت هندی 3 یادداشت تفاهم با اتاق های بازرگانی تهران، شیراز و بوشهر برای گسترش مبادلات تجاری به امضا رسانده است. وی افزود، پتانسیل زیادی برای تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی در بخش های مختلف با ایران وجود دارد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: ایران ، هند ، وبگردی ، مبادلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.