كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان يزد گفت: 70 درصد افراد مبتلا به فشارخون بالا، زمینه خانوادگی دارند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، "مهديه سادات حاجي ميرزاده” اظهار داشت: بسته به تقاضای بدن، قلب، جریان خون را در شریان‌ها بالا و پایین می‌برد و ورزش، تشویش و اضطراب می‌توانند منجر به افزایش موقتی فشارخون شوند.

وي ادامه داد: افراد سالم در سنین بین 20 تا 30 سالگی فشارخون ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه دارند.

حاجي ميرزاده با بيان اين مطلب كه 70 درصد افراد مبتلا به فشارخون بالا، زمینه خانوادگی دارند عنوان كرد:  چاقی و افزایش وزن معمولا با فشارخون بالا همراه است.

اين كارشناس تغذيه با اشاره به اينكه اکثر افراد مبتلا به پرفشاری خون علایمی ‌ندارند گفت: این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود، در مغز این مشکل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند و در نتیجه سکته مغزی بروز می‌کند.

وي با اشاره به عوارض فشارخون بالا بر روي چشم گفت: پرفشاری خون سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه‌ها نیز سبب نارسایی کلیه می‌شود. همچنین ممکن است علایمی‌ از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.

حاجي ميرزاده با اشاره به روش هاي پيشگيري از پرفشاری خون گفت: از آنجايي كه پرفشاری خون عللی ارثی و محیطی دارد بنابراين توصیه می‌شود از اوایل عمر با اصلاح شیوه زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم و فعالیت جسمی مداوم در جهت پیشگیری از آن اقدام کرد.

كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان يزد تاكيد كرد: با توجه به اين كه پرفشاری خون خفیف نیز می‌تواند پرعارضه باشد، پیشگیری و کنترل آن باعث سلامتی و زندگی طولانی‌تر با کیفیت بهتر می‌شود./ج1

برچسب ها: تغذیه ، بهداشت ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.