معاون وزير نفت گفت: با اجراي هشت زنجيره ارزشي در توليد شصت محصول متنوع ظرفيت توليد حدود 55 ميليون تن افزايش مي يابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ عبدالحسين بيات در دهمين همايش بين المللي صنعت پتروشيمي با بيان اين مطلب گفت: فضاي کنوني که در عرصه بين المللي حاکم است ميتوان با ايده و فن آوري جديد زمينه را براي حضور در بازارهاي جهاني گسترش داد و فعالين صنعت پتروشيمي بايد نيازهاي خود را از بازار جهاني رصد کنند و براي اين منظور بايد برنامه ريزي بلند مدت داشته باشند.

وي تصريح کرد: از زمان بحران اقتصادي در سال 2008 فعاليت اقتصادي در مناطق مختلف جهان تحت تاثير چالش ها قرار گرفت به طوري که قيمت ها حدود 25 تا 40 درصد کاهش پيد اکرد و سبب شد که قدرت خريد مصرف کنندگان با افت مواجه شود.

بيات خاطر نشان کرد: علي رغم تلاش براي رفع بروز بحران متاسفانه چالش ها در سطح عميق تري نفوذ کرد به طوري که بدهي ها افزايش پيدا کرد و پيش بيني مي شود با اجراي برنامه هاي دراز مدت و مديريت صحيح در سال 2013 فعاليت اقتصادي بهبود يافته و رشد اقتصادي به 2.9 درصد برسد و اين درحالي است که در سال 2012 به 2.5 درصد رسيده است و رشد ارزش تجارت جهاني نيز که 0.8 درصد نزديک شده است.

معاون وزير نفت تاکيد کرد: با بهبود تعامل در سال 2013 صادرات احيا شده به طوري که به رشد 6 درصد دست پيدا خواهيم کرد که اين امر نشان دهنده موقعيت مناسب براي تجارت جهاني است که زمينه ساز کاهش ريسک و امکان رشد اقتصادي کشور ها را فراهم مي سازد.

وي با بيان اينکه براي رسيدن به اهداف مورد نظر بايد از برنامه ريزي بلند مدت و آگاهي از مزيت نسبي توليد در صدور کالا برخوردار باشيم گفت: اهرم توسعه صادرات در صنعت پتروشيمي شناسايي توانايي ها و توانمندي هاي ايران در بين کشورهاي جهان از نظر دسترسي به منابع هيدروکربني جايگاه ويژه اي دارد و با تکيه بر اين مزيت نسبي کشور به عنوان يک پتانسيل غير قابل انکار براي توسعه پتروشيمي مورد توجه کشورهاي خارجي و شرکتهاي داخلي و بين المللي بوده است.

بيات خاطرنشان کرد: براي رسيدن به اهداف کلان در توسعه صنعت پتروشيمي تا افق چشم انداز 1014 سعي مي کنيم که مقام اول را در عرصه توليد محصولات پتروشيمي و خاورميانه را به دست بياوريم و در برنامه توسعه ميان مدت دستيابي به آن به حداقل استفاده از توانمندي و فعالان اين عرصه بايد توجه ويژه اي شود.

وي ادامه داد: با توجه به اهداف نظيرخام فروشي و ارزش افزوده در زنجيره توليد پتروشيمي مي تواند با تبديل هيدروکربني ارزش افزوده جديدي را همچنين از مزيت نسبي مواد اوليه در امر توليد خوراک پتروشيمي و ايجاد اشتغالزايي کمک کند.

وي تصريح کرد: حدود 51 ميليون تن در سال 2011 ظرفيت نصب شده را داريم به طوريکه اين صنعت به عنوان موتور متحرک مي تواند در توسعه اقتصادي کمک کند به طوريکه 13 طرح مهم را در سال گذشته اجرا کرديم که با اجراي اين طرح ها ظرفيت توليد پتروشيمي با توجه به شرايط کنوني به 60 ميليون تن در سال رسيد.

بيات خاطر نشان کرد: پيش بيني مي شود با تکميل طرح ها و برنامه هاي اجرايي ظرفيت توليدي به مرز 100 ميليون تن در سال برسد.

معاون وزير نفت همگام با ادامه روند تکميل طرح هاي در دست اجراو ارتقا توان توليد محصولات توسعه تجاري سازي و شرايط بهينه در راستاي تبادل اطلاعات متقاضيان زيادي وارد اين عرصه شوند و در اين راستا طي سال گذشته 15 و نيم ميليون تن از محصولات مازاد 11.6ميليارد دلار صادر شده حدود 43.6 صادرات محصولات صنعتي و 34.9 درصد صادرات غير نفتي را تشکيل مي دهد که زمينه ساز سرمايه 8 ميليارد دلاري و حدود 105 ميليارد دلار از ابتداي برنامه توسعه چهارم تا پايان سال 90 بوده است.

وي از ايجاد 8 زنجيره ارزشي براي توليد 60 محصول متنوع که برخي از آنها براي اولين بار در کشور توليد خواهند شد گفت: در حال حاضر براي اين واحدها تقاضا هاي داخلي و خارجي موجود است و ظرفيت انواع توليد محصول با اجراي اين طرح ها حدود 55 ميليون تن افزايش خواهد يافت که ما را براي رسيدن به اهداف مورد نظر در منطقه خاورميانه هدايت مي کند.

وي همچنين ادامه داد: 33 مجتمع پتروشيمي در سواحل درياي عمان و منطقه آزاد چابهار که به عنوان قطب توليد پتروشيمي است طراحي شده است که اين واحدها در 3 فاز براساس خوراک گاز طبيعي، اتان و ميعانات گازي خواهد بود و مابقي در لاوان و سرخس براساس محصولات مياني موجود منطقه ويژه ماهشهر و منطقه عسلويه خواهد بود.

معاون وزير نفت خاطر نشان کرد: صنعت پتروشيمي از تمام فعالان و سرمايه گذاران براي اجراي طرح ها حمايت مي کند و اين آمادگي را دارد که طرحهاي در دست اجرا را سرمايه گذاري کند.

وي ادامه داد: در راستاي اصل 44 از سال 85 تاکنون 25 واحد توليدي به بخش خصوصي واگذار شده و همچنين مراحل واگذاري 15 واحد ديگر در قالب هلدينگ خليج فارس در حال انجام است./س
برچسب ها: پتروشیمی ، نفت ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار