كارگردان سريال "پروانه" گفت: ایفای نقش خوب بازیگران، تنها حاصل هنرنمایی تک تک خود آنهاست.

به گزارش خبرنگار حوزه تلویزیون باشگاه خبرنگاران، نشست نقد و بررسی سریال تلویزیونی "پروانه" عصر روز یکشنبه 21 اردیبهشت با حضور "جلیل سامان"(کارگردان)، "منصور سهراب پور" (تهیه کننده)، "محمد افسری"(مدیر تصویربرداری)، "حامد کمیلی"، "الهام چرخنده"، "سارا بهرامی"، "فرشید نوابی"، "سپیده خداوردی"، "نیما رئیسی" و "شهرام عبدلی" بازیگران این مجموعه در فرهنگسرای فردوسی برگزار می شود.
"جلیل سامان" کارگردان در ابتدای این نشست گفت: اصل یک فیلم، قصه و نیازهای قصه و درام است در صورت در نظرگرفتن نیازهای قصه باقی موارد هم با آن همراه می شود وقتی آن مقطع تاریخی در فیلم درآمده باشد پرداخت به کاراکترها نیز در چارچوب قصه خواهد بود.
وی درخصوص ایده اولیه فیلمنامه اظهارداشت: هنگام پخش "ارمغان تاریکی" یکی از دوستان با تعریف ماجرایی واقعی از مجاهدین خلق ذهن مرا مشغول کرد و به قدری این لحظه برای من جذاب بود که تصمیم به ساخت این اثر گرفتم.
وی در خصوص اینکه در مرحله نگارش سریال "پروانه" آیا از سوی صدا و سیما ممیزی هایی وارد شد بیان کرد: نقطه نظرهایی از سوی رسانه اعلام شد و پایانی را برای قصه پیشنهاد دادند که من نپذیرفتم و پای نظرخود ایستاده ام.
"سامان" در خصوص اینکه چقدر در بازی زیبای بازیگران نقش داشته، عنوان کرد: ایفای نقش خوب بازیگران هنر تمامی بازیگران "پروانه" بوده، تنها اگر در جایی بازیگر از نقش خود فاصله می گرفت با یادآوری به او بازیگر را به نقش خود باز می گردانم و اگر در جایی از سریال اشکالی وجود داشته، مشکل از من کارگردان است.
"سامان" بیان کرد: شخصیت "عاطفه" در برگیرنده قصه "فاطمه پرتوزاده" به همراه تغییراتی برای درآماتیزه کردن آن است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: من فیلمساز، فیلمنامه نویس نیستم بلکه صاحب اندیشه ام حال این اندیشه در قالب سریال، سینما، کتاب و... گفته می شود.
*منصور سهراب پور:"پروانه" آخرین کار من در مقام تهیه کنندگی تلویزیون بود
سریال "پروانه" آخرین کار من به عنوان تهیه کننده به دلیل مشکلات زیاد بر سر راه ساخت سریال است.
"منصور سهراب پور" تهیه کننده "پروانه" در ادامه نشست گفت: یکی از زیباترین فینالها در قسمت آخر "پروانه" برقرار خواهد شد که "جلیل سامان" برای پخش کامل دو سکانس پایانی آن حساسیت دارد و امیدوارم بدون هیچ مشکلی پخش شود.
وی در پاسخ به اظهار لطف بازیگران سریال "پروانه" نسبت به خود عنوان کرد: من به بازیگران "پروانه" از لحاظ مادی و معنوی بدهکار هستم و صحبتهای این دوستان نشانه شعور و محبت آنهاست.
وی ادامه داد: ایراد بزرگ من، فاصله گرفتن از اهالی مطبوعات است که دلیل آن این است که هنگام  صحبت صراحت را از سخنانم نمی توانم بگیرم و لطمات بعدی را خودم می خورم.
"سهراب پور" عنوان کرد: من در کارهایی چون "وفا"، "پاریس تا پاریس"، "معما"، "بیگانگان"، "پروانه" به عنوان تهیه کننده حضور داشتم اما به خاطر بسیاری از موضوعات،‌کامل و جامع از تهیه کنندگی انصراف داده و "پروانه" آخرین کار من به عنوان تهیه کننده در تلویزیون است.
"سهراب پور" تصریح کرد: زمانی که "جلیل سامان" پیشنهاد تهیه کنندگی این کار را به من داد با شرایط تلویزیئن در نهایت تصمیم گرفتم که کار نکنم ولی پس از خواندن فیلمنامه عاشق مجموعه شدم و از همان ابتدا این موفقیت را پیش بینی می کردم.
وی اضافه کرد: کار در سریال "پروانه" بسیار دشوار بود چرا که فعالیت در عرصه تلویزیون سخت است و کار در دهه قبل از انقلاب با توجه به ساخت و سازی که در شهر تهران انجام گرفته، بسیار دشوارتر است.
"سهراب پور" در ادامه بیان کرد: در بسیاری از روزها چند موتورسوار برای انتخاب مکان های مناسب و بازسازی لوکیشن ها کار می کردند.

*سارا بهرامی:بازی در "پروانه"، پاسخ به اعتماد بود
بازی کردن در سریال "پروانه" در واقع پاسخ من به اعتماد کارگردان و تهیه کننده بود.
"سارا بهرامی" بازیگر کاراکتر "پروانه"، در نشست نقد و بررسی سریال "پروانه" گفت: به دلیل اعتماد "جلیل سامان" و "منصور سهراب پور" به من بسیار سپاسگذارم.
وی افزود: من به عنوان یک بازیگر تئاتر که دوربین را کم تجربه کرده بود حضور یافتم و به طور قطع اگر حضور "جلیل سامان" به عنوان فیلمساز و "محمد افسری" به عنوان تصویربردار نبود، شاید این نقش به خوبی در نمی آمد.
"بهرامی" اظهار داشت: من در تئاتر یاد گرفتم که بعد از خلق شخصیت، آن را باید باورپذیر کرد و خدا را بابت بازی در این سریال که به عنوان هدیه بزرگ است، شاکرم.
وی ادامه داد: برای بازی در این سریال به دلیل اعتماد کارگردان به من هیچ گاه دچار تردید نشدم بلکه اعتماد کردم با توجه به حرفه ای بودن بازیگران در این سریال "سامان" به من اعتماد کرد و من نیز خواستار پاسخگویی به جواب این اعتماد شدم.
"بهرامی" در خصوص پذیرش نقش "پروانه" عنوان کرد: من برای انتخاب در این سریال به عنوان نقش "پروانه" تست سختی دادم و در روند تست، فیلمنامه را خواندم و درباره سکانس ها با "سامان" صحبت می کردیم و حتی با لباس و گریم "پروانه" تست می دادم و به سؤالهای کارگردان از جانب "پروانه" قصه پاسخ می دادم.

*حامد کمیلی:فیلمنامه "پروانه" برایم دغدغه ایجاد کرد/ نتیجه کار برایم راضی کننده است
شخصیت پردازی، نوع قصه، بازی در فیلمنامه "پروانه" و داشتن حرفی برای گفتن نوعی دغدغه در من ایجاد کرد.
"حامد کمیلی" بازیگر نقش "امیر" در سریال پروانه در این نشست نقد و بررسی مجموعه گفت: من بعد از بازی در سریال "اغما" تمرکز خود را بر روی سینما گذاشتم و فعالیت سینمایی خود را به طور جدی شروع کردم.
ولی پس از بازگشت من به تلویزیون شایعاتی مبنی بر خداحافظی من از سینما شکل گرفت که اینچنین نبود بلکه معیار و انتخاب من تغییراتی به خود گرفت.
"کمیلی" ادامه داد: پیشنهاد بازی در "پروانه"، زمانی اتفاق افتاد که من مشغول یک کار سینمایی بودم ولی پس از خواندن فیلمنامه به شدت درگیر قصه شدم چرا که با فیلمنامه ای روبرو شدم که به راحتی نمی توان از آن گذشت و شخصیت پردازی، نوع قصه و بازی و داشتن حرفی برای گفتن نوعی دغدغه در من ایجاد کرد و این خود تصویر بزرگ و ایده آلی بود.
"کمیلی" اضافه کرد: پس از خواندن فیلمنامه "پروانه" سریال "ارمغان تاریکی" "سامان" را نگاه کردم و فهمیدم وی فیلمسازان است که به شدت به جزئیات توجه دارد و بازی را به خوبی می شناسد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: حضور من امروز در این مکان تنها بدلیل این است که سرم بلند است و از نتیجه کار راضی هستم.

*الهام چرخنده:همسرم پیشنهاد ایفای نقش "عاطفه" توسط من را به "سامان" داد
همسرم "فرشید نوابی" پس از دعوت به کار برای سریال "پروانه" پیشنهاد ایفای نقش "عاطفه" توسط من را به "جلیل سامان" داد.
"الهام چرخنده" بازیگر نقش "عاطفه" در این نشست گفت: مجموعه "پروانه" بسیار خوب و دارای چهارچوب و قواعد خاص خودش بود.
وی در خصوص دعوت خود برای ایفای این نقش عنوان کرد: "فرشید نوابی" همسرم برای بازی در نقش "فرهاد" از سوی "جلیل سامان" دعوت شد و در دفتر وی پس از خواندن فیلمنامه، من را برای بازی در نقش "عاطفه" به "سامان" پیشنهاد داد.
وی اضافه کرد: پس از کار در سینما و بازی در نقشهای اول، بدلیل فیلمنامه قوی و  شخصیت "عاطفه" که حال یک بانو به دور از فضای آشپزخانه و بچه داری را به تصویر می کشید،‌ ایفای نقش در این مجموعه را پذیرفتم.
"فرشید نوابی" بازیگر نقش "فرهاد" در نشست نقد و بررسی سریال "پروانه " گفت: تولید سریال "پروانه" زمان زیادی به طول انجامید و همچنین بدلیل دو ماه اضافه شدن به زمان ساخت، هزینه زیادی را متحمل شدیم ولی "سهراب پور" به عنوان تهیه کننده با مردانگی و جاودانه پای کار ایستاد و حتی از اموال شخصی خود برای تولید این کار مایه گذاشت در غیر اینصورت ما هم اکنون اینجا نبودیم.
وی در خصوص نقش خود عنوان کرد: علت حضور من در این مجموعه تنها نقش "فرهاد" بود و امیدوار بودم در قصه اتفاقات بهتری برای این کاراکتر رقم بخورد که متأسفانه اینگونه نشد.
"نوابی" ادامه داد: یک بازیگر هنگام ایفای یک کاراکتر در اثری باید منطبق با فیلمنامه و فیلمساز پیش برود و حق ندارد نقشی را از کاراکترهای قبلی خود در قصه وارد کند.
"نوابی" در پایان بیان کرد: در این کار برای من اثبات شد با ساخت یک موسیقی زیبا برای کار تصویری، بدون شنیده شدن می شود آن را احساس کرد. 

*نیما رئیسی: بعد از مدتها به ایفای نقشی با لایه های منفی پرداختم/ سپیده خداوردی: "نرگس" در سریال "پروانه" "نرگس" سامان بود
"نرگس" در سریال "پروانه" من نبودم بلکه "نرگس" خود "جلیل سامان" بود.
"نیما رئیسی" بازیگر نقش "طالبی" در سریال "پروانه" در نشست نقد و بررسی این مجموعه گفت: من با بازی در این سریال، سربلند بیرون آمدم و این اتفاق خوبی بود که بار دیگر با "سهراب پور" و "سامان" کار کردم، وی در خصوص تفاوت سریالهای پرمخاطب در سالهای گذشته با مجموعه های پرمخاطب در این چند سال اخیر عنوان کرد: هم اکنون شرایطی در تلویزیون حاکم است که در حق سریال سازی اجحاف می شود به هر حال قرار نیست ما به جنگ رسانه دیگری برویم و اگر کار ما به لحاظ کیفی و کمی درست باشد، دیده خواهد شد.
وی در این باره اضافه کرد: سریال "پروانه" مجموعه دیده شده ای است ولی مقایسه تماشاگر کنونی با تماشاگر در دهه های گذشته درست نیست چرا که در گذشته نهایتا با 5 شبکه روبرو بود ولی در حال حاضر تعداد شبکه ها بسیار زیادتر است.
"رئیسی" عنوان کرد: من نه از این جهت که در این کار بازی کردم بلکه به عنوان بازیگر هنگام خواندن فیلمنامه، از پلان اول احساس کردم که در یک کار حرفه ای ایفای نقش می کنم و تا به حال این اتفاق نیفتاده که هنگام قرار گرفتند در فرآیند فیلمبرداری احساس کنم آن چیزی که باید، نیست ولی "پروانه" جزو معدود کارهایی بود که همه چیز آن درست بود و خیلی کم این تجربه پیش می آید. 
"رئیسی" در خصوص گزیده کار کردن خود، ‌بیان کرد: در بسیاری از کارها آدم خوبه قصه به من پیشنهاد می شد و بدلیل تکرار از بازی در آن خودداری می کردم ولی بعد از مدتها بود که در نقشی با لایه های منفی بازی کردم.
وی تصریح کرد: پس از خواندن فیلمنامه این تفاوت را احساس کردم و با خیال آسوده برای ایفای نقش متفاوت حاضر شدم و خود را در اختیار "سامان" و هدایت وی قرار دادم.
"شهرام عبدلی" (بازیگر) در ادامه گفت: بعد از مدتها کار خوبی به مانند "پروانه" به من پیشنهاد شد و با کمال میل آن را پذیرفتم و "جلیل سامان" تمایل ندارد بازیگران دیده شده را در کارش استفاده کند.
"سپیده خداوردی" بازیگر نقش "نرگس" اظهار داشت: هیچ گاه فکر نمی کردم نقش کوچکی را در یک مجموعه عظیم بازی کنم اما حضور عوامل حرفه ای و فیلمنامه باعث شد این نقش کوچک، بزرگ باشد.
وی در خصوص نقش خود عنوان کرد: "نرگس" در این سریال من نبودم بلکه "نرگس" خود "جلیل سامان" بود و امیدوارم با همین حضور کم خود حق مطلب را ادا کرده باشم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار