استاندارخراسان جنوبي گفت : خراسان جنوبي آماده صادرات برق، ايجاد مراكز فني و حرفه اي و نيز ايجاد نمايشگاه هاي دائمي و فصلي در استان فراه افغانستان است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ قهرمان رشيد افزود: رابطه ديرينه خراسان جنوبي با كشور افغانستان رابطه اي عميق و داراي پيوندهاي محكم بر مبناي تعاليم عاليه اسلامي و فرهنگ مشترك است كه ريشه در مباني فرهنگي دارد.

وي افزود: ايران اسلامي از ديرباز مأمني براي همه افغان ها در طي دوران مشقت اين كشور بود و توجه اساسي جمهوري اسلامي ايران در كمك در ابعاد معنوي و مادي بر مبناي رسالت پيامبر اسلام(ص) در طول اين دوران بوده است.

استاندار خراسان جنوبی تصريح كرد:جمهوري اسلامي ايران تنها كشوري است كه با يك عملكرد قاطع و بر اساس رسالت خودش اشغال افغانستان را محكوم كرده است.

وي با بيان اينكه دولت ايران اسلامي همواره با تمام توان در راستاي حمايت هاي معنوي و مادي از كشور افغانستان دريغ نكرده، ادامه داد: در ساماندهي امور اتباع افغانستان براي شهروندان افغاني ساكن در ايران تلاش هاي زيادي از سوي كشورو دولت ايران صورت گرفته و زمينه تحصيل فرزندان افغانستاني نيز با دستور ويژه رئيس جمهور محترم فراهم شده است.

استاندار خراسان جنوبي با اشاره به وجود 460 كيلومتر مرز مشترك بين ايران و افغانستان و مشتركات فرهنگي و ديني فراوان تصريح كرد: امروز مرز به عنوان يك فرصت بسيار مناسب براي توسعه روابط اقتصادي و فرهنگي كشورهاي جهان شناخته مي شود و دو كشور ايران و افغانستان نيز بايد از اين زمينه براي پيشرفت هاي هرچه بيشتر خود استفاده كنند، اين در حاليست كه تلاش مي كنيم با رويكردي مناسب در راستاي گسترش مراودات اقتصادي بين دو كشور و زمينه سازي براي رشد و توسعه مناطق مرزي دو استان اقدامات لازم صورت گيرد.

قهرمان رشید با بيان اينكه خراسان جنوبي به عنوان دانشگاهي ترين استان كشور شناخته مي شود، ادامه داد: خراسان جنوبي آمادگي لازم براي پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي اين استان را دارد و اقدامات لازم براي تأمين اساتيد مورد نياز در دانشگاه هاي افغانستان را نيز در صورت لزوم انجام خواهيم داد.

وي با اشاره به راه اندازي كارخانه سيمان باقران در شهرستان درميان خراسان جنوبي در آينده اي نزديك تصريح كرد: اين كارخانه از پيشرفت فيزيكي 75 درصدي برخوردار بوده و اين فرصتي مناسب براي كشور افغانستان عموماً و استان فراه به صورت خاص مي باشد.

استاندار خراسان جنوبي وجود معادن غني سنگ در مرز ايران و افغانستان را از ديگر ظرفيت هاي مناسب براي توسعه روابط اقتصادي دو كشور دانست و تصريح كرد: خراسان جنوبي به عنوان نزديك ترين استان ايران به افغانستان آمادگي لازم براي استفاده و بهره گيري از اين معادن را دارد.

وي كشاورزي را يكي از محورهاي مهم توسعه خراسان جنوبي دانست و افزود: تاكنون در راستاي ايجاد صنايع تكميلي و غذايي اقدامات خوبي در اين استان صورت گرفته و آمادگي لازم براي ارائه تجربيات مرتبط به فعالين اين حوزه در استان فراه وجود دارد.

مقام عالي دولت در استان رتبه اول توليد زرشك، رتبه اول توليد عناب، رتبه دوم توليد زعفران و رتبه دوم توليد پنبه در كشور را از شاخص هاي مهم كشاورزي در خراسان جنوبي دانست و تصريح كرد: اين استان داراي بيش از 800 نوع داروي گياهي است كه خود از پتانسيل هاي بزرگ اين استان است.

وي به وجود 7 شهرك سهامي زراعي فعال در خراسان جنوبي اشاره كرد و افزود: بيشترين آمار اين شركت ها در سطح كشور مربوط به خراسان جنوبي است و اين آمادگي وجود دارد تا از اين ظرفيت اقتصادي براي توسعه كشاورزي در فراه استفاده شود.

وي گذرگاه رسمي ميل 78 را از گذرگاه هاي مهم و رسمي ايران دانست و افزود: در سال گذشته 380 ميليون دلار حجم مبادلات اقتصادي از اين بازارچه بوده كه فرصتي مناسب براي توسعه اقتصادي دو كشور محسوب مي شود.

وي با بيان اينكه برغم تهديدها و تحريم هاي صورت گرفته از سوي نظام سلطه عليه ايران اسلامي 20 درصد رشد صادرات از بازارچه هاي مرزي خراسان جنوبي صورت گرفته است، گفت: تاكنون در راستاي تحكيم ارتباطات و مناسبات دو استان خراسان جنوبي و فراه اقدامات گسترده اي صورت گرفته و در حال حاضر نيز تلاش مي كنيم با فعال كردن بازارچه هاي مرزي در راستاي توسعه مراودات اقتصادي اقدامات و برنامه ريزي هاي لازم صورت گيرد.

وي برپايي نمايشگاه هاي اقتصادي در دو استان فراه و خراسان جنوبي به منظور عرضه توليدات و محصولات را مورد تأكيد قرار داد و افزود: خراسان جنوبي يكي از امن ترين استان هاي كشور است كه اين امر به عنوان يك زيرساخت مهم توسعه مي تواند مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در بيرجند، افزود: با راه اندازي اين مركز مهم اقتصادي، واگذاري زمين براي سرمايه گذاري و متقاضيان فعاليت در بخش اقتصادي آغاز خواهد شد.

وي به فرودگاه بين المللي بيرجند به عنوان يك ظرفيت بزرگ اقتصادي اشاره كرد و اظهار داشت: پروازهايي به تهران، مشهد، عربستان و عراق از اين فرودگاه انجام مي گيرد و با توجه به اينكه يكي از مهم ترين شاخص هاي توسعه هر منطقه مزيت هاي حمل و نقلي است، اين آمادگي وجود دارد تا نسبت به راه اندازي پروازهاي خراسان جنوبي به افغانستان خصوصاً استان فراه ، اقدامات لازم انجام گيرد.

وي با بيان اينكه پايانه مرزي ماهيرود از پيشرفت قابل توجهي برخوردار است، گفت: ترمينال باري و تجاري آن آماده افتتاح است و ترمينال مسافري آن نيز در آينده اي نزديك به بهره برداري خواهد رسيد.

گفتني است، استاندار خراسان جنوبي درخصوص صادرات برق، ايجاد مراكز فني و حرفه اي و نيز ايجاد نمايشگاه هاي دائمي و فصلي در استان فراه افغانستان قول مساعد داد./س

برچسب ها: صادرات ، برق ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.