"کليو استافورد اسميت" وکيل برجسته و فعال حقوق بشر در مقاله جديد خود تحت عنوان "آيا در نهايت دولت پاکستان در مقابل حملات غير قانوني پهپاد هاي نظامي آمريکايي خواهد ايستاد؟" نوشت : پهپادهاي جاسوسي سيا براي کشوري همچون آمريکا که مدعي دموکراسي است ننگ بزرگي محسوب مي شود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ نويسنده با اشاره به حکم اخير دادگاه پيشاور در محکوميت حملات پهپادي انجام شده از سوي آمريکايي ها مي افزايد "دادگاه عالي پيشاور اخيرا حملات پهپادي انجام شده از سوي دولت آمريکا را محکوم نمود. دولت پاکستان بايد موضعي اتخاذ نمايد که بر اثر آن امنيت شهروندانش در مقابل هرگونه تجاوز احتمالي حفظ شود."

وي در ادامه مي افزايد "روز پنجشنبه هفته گذشته "محمد خان" قاضي دادگاه پيشاور اظهار داشت که حملات انجام شده از سوي پهپادهاي نظامي دولت آمريکا عليه فرقه ها و قبايل پاکستاني مصداق بارز جرم است و مقامات آمريکايي را در اين باره مورد نکوهش قرار داد. سال گذشته نيز بنياد حقوق اساسي که يک موسسه خيريه قانوني در اسلام آباد پاکستان است پرونده اي را عليه دولت آمريکا و حملات پهپادهاي نظامي آن دولت تشکيل داد. "شهزاد اکبر" در اين باره پيرامون خانواده هاي قرباني حملات پهپادهاي آمريکايي در تاريخ 17 مارس سال 2011 ميلادي شکايتي را به دادگاه ارجاع داد. اين حمله که صرفا يکي از حملات پهپادي انجام شده از مجموعا 300 حمله نظامي انجام شده توسط پهپادهاي آمريکايي در دوره دولت اوباما بوده است سبب شد تا بيش از 50 شهروند غير نظامي پاکستاني جان خود را از دست دهند. بسياري از افراد کشته شده پيرمرد و پيرزن بودند. ساکنين محلي آن منطقه نيز از طرح شکايت عليه دولت آمريکا حمايت کردند." 

نويسنده در ادامه با اشاره به نظر دادگاه پاکستاني در مورد "غير قانوني" بودن حملات انجام شده توسط پهپادهاي نظامي آمريکايي مي افزايد "نتايج بدست آمده از سوي قاضي دادگاه اين گونه بود "حملات پهپادي انجام شده از سوي آمريکايي ها کاملا غير قانوني و نقض حاکميت ارضي دولت پاکستان بوده اند. وي در ادامه گزارش نهايي خود افزوده بود که اين حملات مصداق جنايات جنگي بين المللي بوده اند. قاضي دادگاه همچنين به چراغ سبزي که "پرويز مشرف" ديکتاتور نظامي پيشين پاکستان به دولت آمريکا به منظور پرواز پهپادهاي آمريکايي بر فراز آسمان پاکستان داده بود نيز اشاره مي کند. پرويز مشرف هم اکنون نيز با اتهاماتي مواجه است که در قبال مردمش مرتکب شده است.

مسلم است که هيچ دولتي حق ندارد اجازه دهد شهروندانش کشته شوند. قاضي دادگاه در ادامه اشاره کرده که استفاده آمريکا از پهپادهاي نظامي نقض حقوق بين الملل است. وي در گزارش اش همچنين اشاره کرده که حادثه 11 سپتامبر بهانه اي را براي دولت آمريکا به منظور استفاده از چنين پهپادهايي فراهم ساخت و پس از آن آمريکايي ها مدعي شدند که از اين پهپادها در راستاي جنگ عليه تروريسم استفاده مي نمايند. حملات پهپادي آمريکا تاکنون منجر به کشته شدن بيش از 3 هزار نفر از شهروندان غير نظامي پاکستاني از جمله نوزادان، نوجوانان، زنان و ساير افراد بيگناه شده است." 

وي در ادامه مي افزايد "قاضي در پايان دادگاه ، دولت پاکستان را به حل مناقشه بر سر استفاده از پهپادهاي نظامي از طريق قانوني فراخواند. دولت پاکستان بايد شکايتي فوري و قانوني را به سازمان ملل متحد ارجاع دهد. همچنين در صورتيکه اين شکايت به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود و با وتوي آمريکا مواجه نشود پاکستان مي تواند اميدوار باشد که قطعنامه اي عليه آمريکايي ها صادر شود." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "در بخش ديگري از گزارش قاضي اين دادگاه آمده است که ارتش پاکستان مسئوليت و وظيفه حفاظت از جان شهروندان پاکستاني را برعهده دارد. وي در اين باره افزوده است "ارتش پاکستان در اين باره بايد اقدامات لازم را بعمل آورد تا از طريق آن در آينده چنين حملاتي در خاک پاکستان انجام نشود. دولت پاکستان در اين باره بايد به دولت آمريکا هشداري جدي دهد اما در صورتي که چنين هشداري کارساز نبود نيروي هوايي پاکستان بايد فورا اقدامات لازم را بعمل آورد." 

نويسنده در ادامه به آمريکايي ها توصيه مي کند که خود را جاي مردم پاکستان بگذارند و در اين باره مي افزايد "من بعنوان يک آمريکايي نمي توانم تصور کنم که براي مثال پهپادهاي پاکستاني در خاک آمريکاحمله اي نظامي را انجام دهند. در آن صورت قطعا باراک اوباما دستور واکنش سريع از سوي نيروهاي نظامي آمريکايي را صادر خواهد کرد. به همين خاطر دولت آمريکا بايد مسئوليت عواقب ناشي از حملات پهيادي نظامي خود عليه پاکستان را بپذيرد و غرامت آن را به خانواده قربانيان پرداخت نمايد." 

نويسنده در ادامه با نکوهش دولت آمريکا مي افزايد "براي آمريکا کشوري که 200 سال ادعاي حاکميت مردم سالاري را دارد شرم آور است که دستگاه جاسوسي اش يعني سازمان سيا از پهپادهاي نظامي در کشورها ديگر استفاده کند. آمريکا ننگ هاي ديگري از جمله زندان گوانتانامو و ابوغريب را نيز آفريده است." 

نويسنده با ابراز اميدواري در مورد آينده پاکستان مي افزايد "انتخابات روز شنبه پاکستان نخستين انتخابات در تاريخ 66 ساله آن کشور بود که در آن قدرت از طريق مسالمت آميز و به شيوه اي دموکراتيک از دولتي به دولت ديگر انتقال يافت. "نواز شريف" رهبر حزب پيروز "مسلم ليگ" پيش از انتخابات وعده داده بود که در صورت پيروزي اقدامات لازم به منظور توقف حملات پهپادهاي آمريکايي در خاک پاکستان را انجام خواهد داد." 


برچسب ها: دادگاه ، پهپاد ، سیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار