مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی اردبیل گفت: هفت شهر استان اردبیل شهرهای دوستدار سلامت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / محمد دانه‌‌زن افزود: شهرهای مشگین‌شهر، گرمی، نمین، نیر، خلخال و کوثر به پروژه جهانی هزار شهر، هزار زندگی پیوستند.

وی تصریح کرد: با توجه به گسترش شهرنشینی یکی از راهکارهای زندگی سالم در شهرها به کارگیری پروژه‌های شهر سالم است.

دانه‌زن خاطر نشان کرد: شهر سالم به شهری اطلاق می‌شود که در آن با ایجاد و گسترش پیوسته شرایط فیزیکی و اجتماعی زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، محیطی فراهم شود که در اثر آن مردم جامعه با حمایت یکدیگر و مشارکت گروهی در انجام کلیه امور زندگی، قابلیت خود را به حداکثر برسانند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: پس از تهیه اسناد توافق بین مرکز سلامت محیط کار و شهردار یا فرمانداران شهرهای داوطلب و ارسال و بررسی اسناد مزبور، شهرهای واجد شرایط عضویت تأیید در شبکه جهانی هزار شهر هزار زندگی انتخاب گردیده‌اند.

دانه زن بیان کرد: طرح هزار شهر هزار زندگی در حقیقت یک تلاش و همت بین‌المللی برای آغاز سنگ بنای شهرهای سالم است.

وی بیان کرد: در این برنامه پس از ثبت شهر داوطلب عضویت در پروژه هزار شهر هزار زندگی و تأیید سازمان جهانی بهداشت، پیمان فراهم آوردن محیطی سالم برای زندگی بهتر شهروندان منطبق با تمایلات شهروندان منعقد و مدیران شهری موظف به فراهم نمودن تمهیدات لازم برای عملی شدن فعالیت‌های سلامت‌محور می‌شوند که قبلاً بر اجرای آن توافق و تعهد نموده‌اند.

دانه‌زن یادآور شد: از جمله این موارد و فعالیت‌ها می‌توان به تعیین نیازهای توسعه شهری براساس درخواست و نیاز شهروندان، ارتقای فرهنگ شهرنشینی، افزایش مشارکت شهروندان در برنامه‌های مرتبط با سلامت، افزایش فضای سبز، افزایش فضاهای ورزشی با محوریت ورزش‌های همگانی، افزایش فضاهای تفریحی، ساماندهی ترافیک شهری و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا به شهرداران و فرمانداران هفت شهر استان با قدردانی از تلاش‌های آنها در زمینه پیشبرد برنامه، که در پیوستن شهرهای مذکور به شبکه جهانی هزار شهر هزار زندگی مشارکت فعال داشته‌اند لوح تقدیر دوستدار سلامت در بود اهدا گردیده است./ب

برچسب ها: اردبیل ، دوستدار ، سلامت ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.