سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به ادامه تحريم‌ها علیه ایران در روند مذاکرات هسته‌ای گفت: ادامه اين روند دلسرد كننده است اما به مذاكرات سازنده اميدواريم.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "سیدعباس عراقچی" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری هفتگی ضمن تسلیت شهادت امام هادی(ع) و بیان اینکه امیدواریم شاهد حماسه‌ای پرشور از سوی ملت ایران در انتخابات آتی ریاست جمهوری باشیم گفت: خدا را شاکرم که این توفیق نصیب من شد و مسئولیت سخنگویی وزارت خارجه به من واگذار شد كه جا دارد از تلاش‌های رامین مهمانپر‌ست سخنگوی سابق فعال در این عرصه مهم دیپلماسی تشکر کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به دیدار جلیلی و اشتون که قرار است فردا در استانبول برگزار شود اظهار داشت: طي دو ماه گذشته دو دوره مذاکرات به صورت جدی و محتوایی با گروه 1+5 در قزاقستان انجام شد که به آلماتی 1و 2 معروف است.

وی ادامه داد: در این دوره پیشنهاد‌های دقیقی از سوی دو طرف مطرح شد که 1+5 پیشنهاد خود را به صورت اصلاح شده بیان کرد که بر خلاف گذشته در آن خبری از نفي حقوق ملت ایران نبود.

عراقچی افزود: ما این پیشنهادات را در قالب پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران که در مسکو نیز بیان شده بود بررسی کردیم و پاسخ خود را در آلماتی 2 برای رسیدن به یک روند جدید در مذاکرات ارائه کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما اعتقاد داریم که هر گونه پیشرفتی در مذاکرات ایران و 1+5 باید مبتنی بر گام‌های متقابل و به صورت هم‌سنخ و متوازن باشد.

عراقچی افزود: ما فکر می‌کنیم پیشنهادات ما در آلماتی 2 بسیار سازنده و متوازن بود و انتظار داریم با برخورد جدی طرف مقابل رو به رو شویم.

** به مذاكرات سازنده اميدواريم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: طرف 1+5 در آلماتی 2 آمادگی ورود به جزئیات را نداشت و قرار شد بعد از مشورت با مقامات در کشورشان اشتون نتایج را به سعید جلیلی اعلام کند اما پاسخ به کشور ما طولانی شد.

عراقچی ادامه داد: امیدواریم پاسخی که اشتون در دیدار فردای خود با جلیلی اعلام می‌کند پاسخ سازنده‌ای به کشورمان باشد و ما منتظر پاسخ وی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اعمال تحريم‌ها بر ایران در روند مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ادامه اين روند دلسرد‌کننده و نشانگر عدم درک درست موقعیت توسط طرف غربی است.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده اعمال فشارها به هیچ عنوان سازنده نبوده و تنها این مذاکرات هدفمند هستند که راه‌گشای مسائل خواهند بود چرا که سیاست اعمال قدرت هرگز جواب نداده است و نخواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص اظهارات آمانو مبنی بر بررسی نیروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله در این شهر گفت: در خصوص اظهارات آمانو و ایمنی نیروگاه بوشهر ما توافقات پارلمانی خود و آژانس در خصوص این نیروگاه را انجام دادیم و در چارچوب توافقات همه گونه همکاری داشته و داریم.

وی ادامه داد: موافقت نامه‌های پارلمانی در حیطه و چارچوب قوانین بین‌المللی بوده و ما آمادگی لازم را برای ارائه گزارش‌ها داریم.

** نيروگاه بوشهر امتحان خود را پس از زلزله اخير پس داد


عراقچی تصریح کرد: نیروگاه بوشهر بعد از زلزله اخیر آزمایش خود را پس داد و از این جهت که تمام پروتکل‌های ایمنی و استانداردها در نظر گرفته شده که آنها نیز مورد تأیید آژانس هم قرار گرفته بود و این تأییدیه‌ها نیز وجود دارد و این مشخص می‌کند که نیرگاه اتمی بوشهر تأیید خود را پس داده است و اگر آژانس از چارچوب وظایف خود اقدامی را انجام دهد ما آمادگی لازم را داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات 4 جانبه پیرامون حل بحران سوریه اظهار داشت: ما برای گسترش رسیدن به راه کار سیاسی برای حل بحران سوریه خرسندیم و در موارد مختلف از پیش رفتن به سمت راهکار سیاسی و گفتگو  بین دولت‌ها و مبارزین تروریست تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد مصر برای ایجاد این کمیته از سوی ایران مورد حمایت است و ما برای گسترش و رسیدن به هدف در این کمیته آمادگی داریم.

عراقچی در ادامه درخصوص ورود غیرقانونی برخی از اتباع افغان از طریق مرزهای مشترک با ایران گفت: ایران و افغانستان دو همسایه نزدیک با اشتراکات بسیار هستند و روابط مبتنی بر دوستی بوده اما بخاطر برخی مشکلات در کشور نگرانی‌هایی هم وجود دارد که یکی از آن حضور برخی از اتباع افغانی به دلایل مختلف در مرزهاست.

وی ادامه داد: ایران و ملتش همواره حداکثر برخورد برادری و رفعت را نسبت به اتباع افغانستانی نشان داده  و  شرایط ثابت کرده که هرگز با این اتباع رفتار بدی نشده است.

** در كنترل مرزها كوتاهي نخواهيم كرد

عراقچی تأکید کرد: کنترل مرزهای ایران ضرورت انکار ناپذیر است ما مرزهای طولانی با افغانستان داریم و کنترل آن برای ما بسیار با اهمیت است اما گاهی اتفاقاتی در این مرزها رخ می‌دهد که پیش از این نیز بعضا بوجود آمده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما در کنترل مرزهای خود علیه اشرار تروریست ها و قاچاقچیان هرگز کوتاهی نخواهیم کرد.

عراقچی ادامه داد: در دوم اردیبهشت برای تعدادی از اتباع افغانی در مرزها مسئله‌ای پیش آمد که نیروهای ما در حال بررسی این موضوع هستند و از اینکه اگر برای برخی افراد بی‌گناه افغانستانی که برای کار به ایران آمده بودند اتفاقی افتاده باشد ما برای آنها ابراز تأسف می‌کنیم و از دولت افغانستان می‌خواهیم در این رابطه اقدامات جدی تری انجام دهد ما برای دادن ویزا به افغانستانی‌ها مشکلی نداریم سفارت خانه‌های ما آمادگی دارند در چارچوب مقررات نسبت به صدور ویزا برای این افراد اقدام کنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: دولت افغانستان باید در اين زمينه اطلاع‌ رسانی برای مردمش انجام دهد و کنترل بیشتری بر روی مردها داشته باشد.

عراقچی با اشاره به مانور نظامی آمریکا در خلیج فارس گفت: خلیج فارس به دلیل منابع انرژی بسیار بالا منطقه بسیار مهمی برای تمام جهان به شمار می‌رود، ما هیچگاه حضور نیروهای خارجی را در این منطقه مفید نمی‌دانیم.
 
وی ادامه داد: امیدواریم نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس از هر گونه اقدام تحریک کننده که باعث تشنج در منطقه شود خودداری کنند ما از نزدیک تمام تحرکات را رصد می‌کنیم.

**حضور مردم در انتخابات معادلات را تغيير مي‌دهد


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دیگر کشورها اظهار داشت: ما در تمام کشورهایی که نمایندگی داشته باشیم رأی گیری را انجام خواهیم داد و تعداد اتباع ایرانی مهم نیست و انتخابات ریاست جمهوری با وجود هر تعدادی در کشورهای دیگر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جلسات برای هماهنگی میان هیئت‌های نظارت و اجرایی انجام شده و در بیش از 120 نقطه انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.

عراقچی افزود: انتخابات ریاست جمهوری یا در محل سفارت‌خانه‌ها و یا کنسولگری‌های ما در کشورهای مختلف انجام خواهد شد و برخی از کشورها که تعداد افراد بسیار زیاد باشد ممکن است صندوق‌هایی را به شهرهای مختلف اعزام کنیم و قطعا جزئیات انتخابات ریاست جمهوری در این کشورها اعلام خواهد شد و ما امیدواریم که هموطنانمان با حضور شکوهمندی در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در خصوص تحریم ایران از سوی‌آمریکا در کنفرانس خلع سلاح‌های شیمیایی اظهار داشت: نمایندگی ایران در ژنو همواره حضور چشم گیری در این مسائل داشته و ما در همه موارد و ابتکارات حضور فعالی داشتیم و همچون همه کشورهای دیگر که در اجلاس‌های مختلف حضور موثر و قوی دارند به حضور چشمگیر خود ادامه خواهیم داد و قدرت مداري که دیگران برما وارد می‌کنند مهم نخواهد بود.

عراقچی در خصوص افتتاح دفتر رژیم جعلی صهیونیستی در امارات گفت: در مورد صحت و صقم این خبر اطلاع دقیقی پیدا نکردیم و ما نیز با دقت آن را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص پاسخ جدی سوریه به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به دمشق اظهار داشت: در پی حملات رژیم غاصب صهیونیستی  تحولات عظیمی در منطقه رخ داد درست در زمانی که ارتش سوریه به پیروزی هایی علیه معارضین تروریست دست یافته بود و تروریست‌ها را به خارج منتقل کرده بود حملات این رژیم جعلی رخ داد و این نشانگر هماهنگی رژیم اشغالگر صهیونیستی و تروریست هاست.
 
وی افزود: این اتفاق بسیاری از معادلات را در پی خواهد داشت که ما شاهد هستیم دولت سوریه اعلام کرد با توجه به موقعیت میدانی نحوه پاسخگویی و زمان آن را خود تعیین خواهد کرد.

عراقچی ادامه داد: دولت سوریه تأکید کرده درصورت تکرار این اقدام وحشیانه پاسخ فوری به عاملین آن خواهد داد و این نکته را هم به ایران خبر داده بنابراین تحولات رخ داده تبعاتش متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود.

** مذاكرات جليلي و اشتون ادامه خواهد داشت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاندیداتوری سعید جلیلی و واکنش غرب نسبت به این اتفاق گفت: فردا مذاکرات جلیلی و اشتون در استانبول صورت می‌گیرد و روند مذاکرات ادامه خواهد یافت، من فکر می‌کنم انتخابات به صورت کلی تأثیر خود را در پرونده هسته‌ای خواهد داشت.

عراقچی اظهار داشت: مسلما با حضور مردم در انتخابات و حماسه سیاسی دولت بعدی با قدرت اقتدار و عزت بیشتری در مذاکرات حاضر خواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر 1+5 ترجیح می‌دهد تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران صبر کند این مسئله به خودشان مربوط است اما از نظر ما روند گفتگوها همچون سابق ادامه دارد.

** روابط تايران و جمهوري آذربايجان همواره بر مبناي دوستي بوده است

عراقچی در خصوص سیاست‌های جمهوری آذربایجان در مقابل ایران اظهار داشت: جمهوری آذربایجان همسایه نزدیک و دوست کشور ماست ما ارتباط بسیار زیادی با این کشور داریم البته همیشه عواملی سعی کرده‌اند این روابط را تخریب کنند با این حال اراده رهبران دو کشور همواره بر گسترش ارتباطات بوده و ما از این اراده قدردانی می‌کنیم و سعی داریم روابط را به سمت احترام متقابل پیش ببریم تا از دخالت‌های خارجی جلوگیری خواهیم کرد.

وی افزود: در خصوص مسئله سوریه گرایش همگانی و فراگیر در حال پدید آمدن است و این گرایش همگانی ارائه راه حلی سیاسی برای بحران سوریه است.

عراقچی اظهار داشت: ما با دولت آذربایجان مشورت‌های خوبی داشتیم، دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور در سفر اخیری که به ایران داشتند پیرامون روابط دو جانبه گفتگوهای خوبی انجام دادند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصريح كرد: شیخ‌الاسلام پاشا‌زاده در روزهای آینده سفری به ایران خواهند داشت که این سفر در راستای همین روابط دوستانه صورت خواهد گرفت.

وي در خصوص موضع وزارت خارجه نسبت به منصور ارباب که در آمریکا بازداشت است گفت: در خصوص وی مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است ما ایشان را یکی از اتباع آمریکایی با اصالت ایرانی می‌دانیم که قربانی توطئه‌ای شده است که احتمالا عوامل صهیونیستی و خارجی در آن دست دارند.

عراقچي افزود: ما همواره از حقوق این افراد دفاع کردیم و به عنوان فردی با هویت ایرانی الاصل از مسائل دادگاهی اش دفاع می‌کنیم.

** اميدواريم اخبار منتشر شده در مورد باقري اسدي سوءتفاهم باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص باقری اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی اظهار داشت: اسدی یکی از دیپلمات‌های با تجربه متعهد وزارت خارجه بود و در خصوص بازداشت وی مقامات امنیتی کشور وظایفی دارند که باید به صورت جدی دنبال کنند و ما به وظایف اقدامات آنها احترام می‌گذاریم و منتظر نتایج آن هستیم و وزارت اطلاعات قطعا در این زمینه فعال است.

عراقچی تصریح کرد: ما امیدواریم که اخبار منتشر شده در خصوص وضعیت این دیپلمات بازداشت شده ایرانی سوءتفاهم باشد و از حقوق همکار خود حمایت می‌کنیم و امیدواریم که وی از یک روند عادلانه در بررسی‌ها برخوردار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص آخرین تحولات روابط ایران و انگلیس گفت: تحولات جدیدی در این خصوص رخ نداده است.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و کاترین اشتون گفت: در عالم سیاست تمام حوادث بر یکدیگر تأثیرگذار است و فردا دهمین دور از مذاکرات برگزار می شود مذاکرات ایران و آژانس به مسائلی فراتر از تعهدات ان پی تی مربوط می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد ما براساس قوانین ان پی تی تعهداتی داریم و به آنها پایبندیم اما آژانس سوالاتی از ما دارد که فراتر از تعهدات است ما از ماهیت صلح آمیز بودن فعالیت‌های خود اطمینان داریم.

عراقچی افزود: ما برای هر مذاکراتی برای رسیدن به چارچوب تلاش می‌کنیم و امیدواریم فردا نیز در مذاکرات جلیلی و اشتون پیشرفت‌هایی حاصر شود آنچه که به تعهدات مربوط می شود سرجای خودش باقی است اما فراتر از آن قابل پذیرش نیست.

** از جزييات روابط سوريه و روسيه بي اطلاعم

وی در ادامه در خصوص همکاری‌های بین روسیه و دولت سوریه اظهار داشت: دولت روسیه همواره با سوریه همکاری های گسترده ای داشته و دارد اما ما از جزئیات این همکاری‌ها اطلاعی نداریم.
 
عراقچی تأکید کرد: روسیه در تحولات سوریه نقش مثبتی بوده و همواره این کشور سعی در رسیدن به یک راه حل سیاسی داشته است.

وی ادامه داد: ما همواره تحولات اخیر را که منجر به برگزاری کنفرانس ژنو دو شده است را دنبال می کنیم و خرسندیم که ابتکارات جدیدی برای حل مسائل از طریق سیاسی رخ دهد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم ژنو2 کنفرانسی فراگیر بوده و از همه طرف‌ها که قادر به ایجاد یک نقش مثبت و سازنده هستند در این کنفرانس دعوت شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: نشست ، خبری ، عراقچی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار