ایرانی ها همواره در تهیه غذاهای خوشمزه تبحُّر خاصی داشته اند ، دلمه هم یکی از غذاهای خوشمزه ای است که برای تهیه آن از برگ درخت انگور استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، فصل بهار با رویش درختان و جوان شدن برگها همراه است ، برگهای درختانی که می توان از آنها غذا تهیه کرد ، یکی از این درختان که برگ آن در تهیه دلمه کاربرد دارد درخت انگور است.

در حیاط منزل اکثر کرمانی ها درخت انگور وجود دارد و زنان کرمانی این روزها با چیدن برگهای این درختان ، دلمه برگ مو تهیه می کنند که این غذا در بین ایرانی ها طرفداران بسیاری دارد .

زنان کرمانی بعد از شستن این برگها آنها را با موادی از جمله برنج ، گوشت ، باقلا وسبزی می پیچند و می پزند.

البته در طبخ این دلمه مهارت در پیچیدن آن بسیار اهمیت دارد زیرا دلمه ای که به خوبی بسته نشده باشد در حین پخت باز می شود .

اما آنچه که به گفته کارشناس کرمان شناسی در طبخ این غذا مهم است سلیقه ی آشپز برای طعم دار کردن آنها است .

مهشید ضیا شهابی گفت : این غذا مختص شهر خاصی نیست و تقریبا همه به یک شیوه آن را تهیه می کنند و حتی در کشور های دیگر نیز این غذا طبخ می شود .

البته در تهیه دلمه استفاده از برگ های نازک و به اصطلاح جوان آن رایج تر است و به علاوه اینکه مردم معتقدند باید هر غذایی را یک بار در سال استفاده کرد تا از فواید آن بهره برد .

دکتر حسیبی کارشناس تغذیه در خصوص خواص برگ مو گفت : این برگ ها داری فیبر هستند و برای اینکه به غذا زیبایی خاصی ببخشند از آن استفاده می کنند .

وی تصریح کرد : برگ مو در طب سنتی در جلوگیری از سرطان کولون یا روده بزرگ موثر بوده است و همچنین در کارکرد بهتر دستگاه گوارش و درمان اسهال نیز مفید است .

کرمانی ها به برگ درخت انگور برگ رَز نیز می گویند.

وارد حیاط منزل که می شوم اعضای خانه در حال چیدن برگ درخت انگور هستند ، حالا باید به کمک هم دلمه تهیه کنیم ، چرا که این کار علاوه بر دقت و سلیقه ، وقت گیر است .

این روزها در سفره اکثر ایرانی ها دلمه برگ مو که با سلیقه کدبانوها پیچیده شده ، به چشم می خورد./س

گزارش از :حمیده یزدی نژاد

برچسب ها: دلمه ، برگ مو ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.