زنان با مراجعه به موقع برای درمان سرطان سینه می توانند از خسارت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی جلوگیری کنند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، کارشناس مسئول سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: با توجه به این که زنان در جایگاه مادر، پایه واساس خانواده در جامعه را تشکیل می دهند آگاهی وشناخت بیش از پیش این بیماری برای بانوان ضروری است.

دکتر زهرا خسروی زادگان می گوید :در استان فارس سالانه حدود 600 زن به سرطان سینه مبتلا می شوند.

واحد بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برنامه ثبت سرطان دراستان فارس را از سال 86 بر مبنای جمعیت طراحی واجرا نموده است.

در این برنامه منبع جمع آوری داده ها مراکز پاتولوژی و غیر پاتولوژی بوده است.

مراکز غیر پاتولوژی شامل مدارک پزشکی، واحد ثبت مرگ در معاونت بهداشتی استان، بخش بیماران سرپایی بیمارستان ها(اتاق عمل سرپایی، اندوسکوپی و شیمی درمانی سرپایی)، مراکز هماتولوژی-انکولوژی، مراکز رادیو تراپی، مراکز تصویربرداری(دولتی و خصوصی)و مطب های خصوصی(متخصصان داخلی و پوست، فوق تخصص های هماتولوژی-انکولوژی وگوارش) بوده اند.

دکتر ناظم زادگان مدیر این واحد می گوید : اطلاعات پس از جمع آوری در برنامه نرم افزاری وارد می شود ، سپس از آن گزارش تهیه می شود.

وی تصریح می کند :براساس آمار جمع آوری شده دراستان فارس وضعیت سرطان های شایع براساس اطلاعات سال 88 در خانم ها به ترتیب: پستان، پوست، کولون ( روده بزرگ) و در آقایان : پوست، مثانه، پروستات و معده بود ه است.

کارشناس مسئول سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره چگونگی ابتلا به سرطان می گوید :بدن ما ازسلول ساخته شده است ودرحالت معمولی سلول ها به صورت مداوم تکثیرمی شوند تا جانشین سلول های پیر و مرده شوند و یا در بچه ها موجب رشد بدن شوند.

او می افزاید : درهنگام بروز سرطان ، رشد وتکثیر سلول ها از مهار و کنترل خارج می شود و شمار بیش ازحدی سلول ایجاد می شود که به تدریج ، منجر به ایجاد توده یا تومورسرطانی می شوند.

خسروی زادگان سن بالا، پیشینه فامیلی، نازایی، اولین بارداری بالای 30سال سن ، مصرف غذاهای حاوی چربی حیوانی، بکارگیری غلظت بالایی از سموم درکشاورزی و آلودگی هوا را ازعوامل مستعد کننده سرطان سینه عنوان می کند .

این کارشناس سرطان تصریح می کند : سرطان سینه درمراحل اولیه می تواند کاملا بدون علامت باشد و به وسیله معاینه جراح و انجام ماموگرافی مشخص می شود .

بنابراین باید به این نکته مهم اشاره کرد که درصورتی که بیماری دراین مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن بسیارآسان ترخواهد بود.

کارشناسان سرطان معتقدند :خود آزمایی یا معاینه سینه توسط خود فرد یکی از روشهای تشخیص زودرس سرطان سینه است که نیازی به صرف وقت وهزینه ندارد و به راحتی در منزل قابل اجرا است.

از نظر متخصصان بهترین زمان برای انجام معاینه ماهیانه، دوتا سه روز پس از قطع خونریزی ماهیانه است .

در دوران یائسگی، حاملگی و شیردهی هم معاینه را در روز اول هر ماه یا هر روز دلخواه دیگر می توان انجام داد.

خانم دکتر فرهمند متخصص زنان و زایمان معتقد است : اگر چه بیشتر خانم ها سعی می کنند سینه های خود را از نظر احتمال وجود غده بررسی کنند، این تنها نشانه سرطان سینه نیست.

وی تصریح می کند : قرمز و ضخیم شدن پوست سینه می تواند یک نشانه نادر و شدید سرطان سینه باشد.

دکتر فرهمند به زنان توصیه می کندک اگر جوش یا دانه ای روی پوست سینه مشاهده کردند که بیشتر از یک هفته دوام پیدا کرد ه است ، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به گفته او اگر ظاهر نوک سینه هم تغییر کرد وترشحات غیرعادی در آن دیده شد باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد.

دکتر جهانبخش رادیوتراپیست هم می گوید :بیماری سرطان پستان مانند سایر بیماری‌های سرطان مرحله اول تا چهارم دارد.

وی مرحله نخست را قابل علاج قطعی ذکر می کند.

مرحله دوم و سوم، مرحله کلینیکی است که بیمار باید تحت درمان‌های خاص و عمدتا جراحی و شیمی‌درمانی قرار گیرد اما مرحله چهارم زمانی است که بیماری خیلی پیشرفت کرده است و کار زیادی برای آن نمی‌توان انجام داد.

خانمی که به مرکز کلینیک شهید مطهری در شیراز مراجعه کرده می گوید : من از یکی از روستاهای استان فارس به اینجا امده ام در آنجا خانه بهداشت به زنان در خصوص تشخیص سرطان سینه آموزشهای لازم را می دهند و چون من بر اساس همین آموزشها احساس کردم توده ای در سینه ام بوجود آمده به اینجا آمده ام تا پزشکان و متخصصان کلینیک به من کمک کنند.

وی که 50سال سن دارد و دارای شش فرزند است به زنان توصیه می کند بخاطر فرزندانشان هم که شده باید بیشتر به فکر سلامتی خود باشند .

از آنجایی که انسان امروزی در حلقه ای از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون وسرطان گرفتار آمده است، برای جلوگیری از این بیماری ها و برخورداری از زندگی سالم باید خود مردم پیشقدم باشند و با همیاری و همکاری خود برای کاهش عوامل مضر و زیانبار محیطی و داشتن جامعه ای امن و سالم گام بردارند./س

برچسب ها: سرطان ، سینه ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.