وزیر اطلاع رسانی سوریه با تاکید بر این که راه حل سیاسی تنها گزینه برای پایان دادن به بحران این کشور است خاطرنشان کرد: مرگ، سرنوشت گروه های مسلح در سوریه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  عمران الزعبی در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار از دمشق درباره تلاش ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه گفت: دولت سوریه از نتیجه نشست سرگئی لاوروف و جان کری وزرای خارجه روسیه و آمریکا استقبال و تاکید کرد به این نشست ها خوشبین است.

این خوشبینی محتاطانه است. تنها اراده سیاسی برای حل و فصل سیاسی بحران کافی نیست و باید اقدامات عملی را نیز به همراه داشته باشد و باید درباره جزئیات این تلاش ها نیز گفتگو کرد.

مقامات آمریکایی می گویند که راه حل سیاسی تنها راه برای پایان دادن به بحران سوریه است.

این پرسش مطرح است که آیا همه طرف ها به این راه حل باور دارند؟ آیا این موضع آمریکایی ها به صورت سری و علنی یکی است؟ آیا مقامات ترکیه و قطر نیز از این راه حل سیاسی حمایت می کنند؟ آیا واقعا این کشورها می خواهند به توطئه خود علیه سوریه با هزینه های گسترده ای که داشت، پایان دهند؟

دولت سوریه از ابتدای بحران بر راه حل سیاسی تاکید کرده است. ما بر این مسئله تاکید کردیم که باید گفتگوی ملی فراگیری در سوریه برگزار شود و نباید هیچ طرف و گروهی از این گفتگوها به حاشیه رانده شود. همچنین هر موضوعی را می توان در این گفتگوها مطرح کرد.

امروز شاهد آن هستیم که دامنه تجاوز خارجی علیه سوریه گسترده تر شده و اسرائیل نیز به صورت مستقیم وارد این میدان شده است. این رژیم مدت طولانی است که در این بحران حضور دارد ولی این دخالت از طریق حمله هوایی این رژیم به تاسیسات نظامی در حومه دمشق آشکار شده است.

این حمله هوایی دارای پیام های سیاسی و نظامی بوده و به نتیجه نشست های مقامات آمریکایی و روسی و انفجار رخ داده در شهر ریحانلی ترکیه مرتبط است. اسرائیلی ها نمی خواهند تلاش ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه به نتیجه برسد.

وی در ادامه افزود: تصمیم گیری نهایی برای حل و فصل بحران سوریه به مزدوران داخلی و منطقه ای آمریکا مرتبط نیست.

آمریکا کشور بزرگ و تاثیرگذاری است و دارای ابزارهای عربی و منطقه ای است. رژیم های عرب خلیج فارس و ترکیه درباره بحران سوریه تصمیم گیرنده نیستند بلکه تلاش می کنند فضای مورد نظر خود را ایجاد یا گاهی بر آمریکا اعمال فشار کنند.

این کشورها قادر نیستند حرف پایانی را بزنند ولی از سوی دیگر در ایجاد حوادث در سوریه کشورهای حاشیه ای نیستند و می توانند در انفجارها نظیر حادثه شهر ریحانلی و حمله هوایی به دمشق تاثیرگذار باشند.

انفجاری در شهر ریحانلی رخ داد و مقامات ترکیه به صورت شتابزده سوریه را به دست داشتن در این انفجار متهم کردند. این ادعای دولت ترکیه هیچ همسویی با مواضع روسیه و آمریکا برای حل و فصل بحران سوریه ندارد. این ادعای دولت ترکیه برای به شکست کشاندن راه حل سیاسی است.

الزعبی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت سوریه در کنفرانسی که قرار است در پایان ماه جاری برای حل بحران سوریه برگزار شود، شرکت خواهد کرد؟ گفت: شرکت در این کنفرانس وابسته به دانستن جزئیات این کنفرانس است. تصمیم دولت سوریه حمایت از راه حل سیاسی و تلاش های مثبت بین المللی در این زمینه است.

مواضع دولت سوریه برای حل و فصل بحران این کشور به صورت دو روند جداگانه مشخص است. نخست این که بر راه حل سیاسی و گفتگوی ملی تاکید می شود و دوم این که سوریه به سرکوب گروه های مسلح تروریست ادامه می دهد. از طریق اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی می توان به این نتیجه رسید که این مقامات از فعالیت گروه های مسلح تندرو به ویژه جبهه النصره در سوریه نگران شده اند.

بسیاری از کشورها در جهان می دانند در صورتی که حمایت برخی از کشورها در منطقه نبود این گروه های مسلح نمی توانستند در سوریه آشکار شوند. ترکیه و رژیم های عرب خلیج فارس از حامیان گروه های تندروی مسلح در سوریه هستند. کشورهای غربی نیز از این تندروها حمایت اطلاعاتی و لجستیکی می کنند.

وی درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر این که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مرحله انتقالی هیچ نقشی نخواهد داشت؟ بیان کرد: مقامات روس مخالف این نظر آمریکایی ها هستند.

هر تلاش و گفتگوی سیاسی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به حاکمیت سوریه ضربه بزند مورد قبول نیست. مسئله رئیس جمهور، شکل حکومت و قانون اساسی بخش هایی از حاکمیت ملی است. این ملت سوریه است که در صندوق رای درباره رئیس جمهور، شکل حکومت و روند سیاسی تصمیم گیری می کند.

برخی از مخالفان که اظهارات سخیفی می زنند مبنی بر این که باید طرف های بین المللی درباره سرنوشت رئیس جمهور اسد تصمیم گیری کنند هرگز دیدگاه ملی ندارند. مقامات روس و آمریکایی درباره جزئیات مرحله انتقالی سخنی نگفته اند. ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم در امور حاکمیتی سوریه دخالت یا شرطی را بر این ملت تحمیل کند.

شهروندان سوری درباره ساختار نظام سیاسی آینده بحث و گفتگو خواهند کرد. همچنین باید شهروندان سوری درباره جزئیات مرحله انتقالی نظر دهند. هیچ نیرو و حزب سیاسی در سوریه قادر نیست اراده خود را بر ملت این کشور تحمیل کند و باید همه تسلیم روند دموکراتیک و صندوق های رای باشیم. مخالفان خارج نشینی که در اروپا زندگی می کنند باید این مسئله را درک کنند. همه باید تسلیم اراده مردمی باشیم.

الزعبی در ادامه گفت: شمار زیادی از مخالفان نظام سوریه در داخل و خارج از این کشور فعالیت می کنند. این گروه ها از تندرو گرفته تا کسانی که بر راه حل سیاسی تاکید می کنند، تقسیم می شوند ولی بیشتر این گروه ها بر راه حل سیاسی تاکید دارند. مخالفان تندرو که بر کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید می کنند قادر نیستند راه حل سیاسی را در کشور به پیش ببرند چرا که خواسته تندروها برای استقرار خلافت اسلامی با خواسته دیگر گروه ها که بر استقرار دولت مدنی و سکولار تاکید دارند، مغایرت دارد.  

باید گروه های مخالف طرح های سیاسی برای آینده سوریه داشته باشند. باید این گروه ها مشخص کنند که چه طرح های اقتصادی و چه نظری درباره جایگاه سوریه در محور مقاومت و رویارویی با دشمن صهیونیستی دارند. باید وضع نفت و گاز، آموزش، حقوق بشر و همزیستی میان اقلیت های مختلف روشن باشد. ما بر این مسئله تاکید داریم که سوریه کشوری دموکراتیک، آزاد و مقاوم باشد و وابسته به هیچ کشور نباشد.

دولت سوریه مواضع خود را درباره تحولات سیاسی ، نظامی و امنیتی این کشور دارد و هرگز تسلیم دروغپردازی های رسانه ای نخواهیم شد و این دروغپردازی ها تاثیری بر اهداف ملی دولت سوریه نخواهد داشت. مفاهیم آزادی، استقلال و حاکمیت نیازی به توضیح ندارد و هیچ کس نمی تواند سیاست خود را بر ما تحمیل کند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره ادعای دولت ترکیه مبنی بر دست داشتن سوریه در انفجارهای شهر ریحانلی بیان داشت: در این شهر انبار سلاح وجود دارد و گروه های مسلح آزادانه فعالیت و محموله های سلاح را وارد سوریه می کنند. طبیعی است که مقامات ترکیه دمشق را به دست داشتن در این حادثه متهم کنند.

امروز مرزهای ترکیه و سوریه به تورابورای جدیدی تبدیل شده است. اردوگاه های آموزشی برای گروه های مسلح و مراکز جاسوسی در این منطقه دایر شده است. همچنین در این شهر درگیری هایی میان مردم ترکیه و گروه های مسلح تروریست رخ داده است.

به سود نظام سوریه نیست که در این حادثه نقش داشته باشد. دمشق مدت طولانی است که درباره پیامدهای بحران سوریه بر امنیت منطقه هشدار می دهد. ما نمی خواهیم هیچ حادثه امنیتی در ترکیه،لبنان،اردن و عراق رخ دهد چرا که می دانیم در صورتی که این حوادث گسترش یابد، سوریه نیز زیان خواهد دید. از سوی دیگر نمی توان دست داشتن اسرائیل را در این حادثه رد کرد. این رژیم در تحولات سوریه نقش دارد. این کشور یکی از اهداف اسرائیل است.

وی درباره باز شدن جبهه جولان اشغالی برای مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: جولان یک منطقه سوری است و ما حق داریم در این منطقه آزادانه رفتار داشته باشیم. اقدام اسرائیل به حمله هوایی به دمشق یک واکنش بوده و کنش نبوده است. اسرائیل به شدت از خنثی شدن طرح های خود در سوریه نگران است. سازمان های امنیتی این کشور که ارتباط تنگاتنگی با محور مقاومت در منطقه دارند این طرح ها را خنثی کرده اند.

وی درباره حمایت های تسلیحاتی پیشرفته سوریه از حزب الله لبنان بیان داشت: ما هیچ روزی از مقاومت در برابر اسرائیل عقب نشینی نخواهیم کرد. از پیش نیازهای این سیاست این است که سوریه و همه نیروهای مقاومت در یک سنگر قرار داشته باشند. مقاومت لبنان بخشی از مقاومت سوریه است.

الزعبی درباره نبرد میدانی ارتش سوریه با گروه های مسلح تروریست تاکید کرد: ارتش سوریه همیشه ابتکار عمل را در نبرد در اختیار دارد. ارتش زمانی که منطقه ای را محاصره می کند و گروه های مسلح را مخاطب قرار می دهد از این گروه ها می خواهد تسلیم شوند تا کشته نشوند.

همچنین حمایت از غیرنظامیان سوری در مناطق نبرد از راهبردهای اصلی ارتش سوریه است. تا این لحظه این راهبرد تغییری نکرده است. ارتش سوریه به دلیل حضور عناصر مسلح در مناطق مسکونی وارد این مناطق نمی شود و با چنین وضعی نمی توان عملیات نظامی گسترده ای انجام داد. رفتار حکیمانه ارتش سوریه باعث شده است که یکصد و پنجاه نفر از عناصر مسلح در یکی از مناطق خود را تسلیم ارتش کنند. بیشتر این افراد در حومه دمشق تسلیم شدند.

وی درباره ادعای گروه های مسلح مبنی بر وارد شدن به نبرد بزرگ دمشق بیان داشت: این عبارات افسانه ای بی پایه و اساس است. چیزی به نام نبرد بزرگ دمشق وجود ندارد. گروه های مسلح قادر نیستند چنین نبردی را ایجاد کنند. همچنین هنوز ارتش سوریه از توان کامل خود استفاده نکرده است. این کشور با خطرات اسرائیل روبروست که باید در این زمینه آماده باشد.

من از جوانان سوری که به هر دلیلی سلاح به دست گرفته اند و خود را محق می دانند، می خواهم سلاح خود را بر زمین بگذارند و به درگیری با دولت پایان دهند و وارد روند سیاسی و حزبی شوند. پیام من به مبارزان مسلح از کشورهای خارجی در سوریه این است که به آنان هشدار می دهم که از همان راهی که وارد این کشور شدند، خارج شوند. شکی در این نیست توسط عناصر ارتش سوریه از بین خواهند رفت و دولت این کشور تصمیم قاطعی در این زمنیه دارد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره ادعای مخالفان نظام سوریه مبنی بر تلاش دمشق برای تشکیل کشور علوی نشین از سواحل سوریه به سوی استان حمص تاکید کرد: هرگز سوریه تجزیه نخواهد شد و اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. یک وجب از اراضی سوریه خارج از حاکمیت ملی این کشور نخواهد بود. انسان های آزاده و شریف هرگز با تجزیه سوریه موافقت نمی کنند.

در سوریه هیچ دولت علوی،سنی،درزی،مسیحی و کردی تشکیل نخواهد شد چرا که همه اقوام موجود در سوریه با یکدیگر همزیستی دارند و هرگز در این کشور از شهروند سوری دین یا قومیت آن پرسش نمی شود و تنها پرسش درباره میهن پرست بودن وی است.
برچسب ها: بحران ، سوریه ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار