کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: توانایی مالی‌ام خوشبختانه و یا متأسفانه به اندازه برخی از دیگر افراد نیست، برخی از کاندیدا‌ها بحمد‌الله توانایی خوبی دارند و بسیار گسترده و قابل توجه وارد صحنه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سياست‌خارجي باشگاه خبرنگاران، "رامين مهمانپرست" سخنگوی وزارت امور خارجه که براي شرکت در انتخابات از سمت خود استعفا داده، فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.

مهمانپرست پیش از آن نيز مسئولیت معاون امور کنسولی، امور مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه را عهده دار بود. وی همچنین سابقه فعالیت به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند و قزاقستان و مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی و معاون مدیرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه را دارد.

وی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در وزارت کشور به منظور کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد و در همانجا علام کرد که بر اساس احساس تکلیف آمده و کسی که احساس تکلیف کند، به نفع کسی کنار نمی رود. بنابراين گفتگويي را با رامين مهانپرست داشتيم که به شرح برنامه‌ها و اهدافش در انتخابات رياست جمهوري پرداخته كه در ادامه مي‌خوانيد.

باشگاه خبرنگاران: نظرشما در مورد حوادث سال 88 چیست، آیا به واژه فتنه برای این حوادث اعتقاد دارید؟

مهمانپرست: زمان برگزاری انتخابات سال 88 من در قزاقستان سفیر بودم و در آنجا مصاحبه‌های بسیاری انجام دادم؛ حدود دو سه هفته قبل از برگزاری انتخابات نشریه‌ای با عنوان پیش‌بینی وقایع آینده با بنده مصاحبه‌ای انجام داد و از من خواستند که پیش‌بینی کنم.

وی ادامه داد: من در مصاحبه، پیش‌بینی خودم را از انتخابات با روش ریاضی به آنها گفتم همان موقع استدلالم این بود که انتخابات قطعا یک مرحله‌ای خواهد بود و شهرهای بزرگ علی‌رغم جمعیت زیادشان کمترین تاثیر را در نتیجه دارند چون طرفداران دو کاندیدا اصلی تعدادشان زیاد است و یکدیگر را در رای‌گیری خنثی می‌کنند، ممکن است تفاوت آرای شهرهای بزرگ مثلا 1 میلیون تا 2 میلیون در مجموع باشد اما شهرهای کوچک و روستاها بسیار تعیین کننده هستند و این اختلاف آرا است که تعیین کننده خواهد بود.

مهمانپرست گفت: خبرنگار از من پرسید به نظر شما با توجه به شرایط فعلی و اقداماتی که کاندیداها داشتند در شهرهای کوچک و روستاها احتمال گرایش به کدام کاندیدا بیشتر است؟ خود آن خبرنگار در پاسخ به سوالش گفت به نظر من احمدی‌نژاد، من گفتم پس من پیش‌بینی نکردم و شما پیش‌بینی کردید و این مطلب را هم چاپ کرد.

وی ادامه داد: در سال 88 در شهرهای بزرگ رقابتی نزدیک بین دو کاندیدا وجود داشت و همه می‌دانستند در شهرهای بزرگ به خصوص تهران رای آقای موسوی از رای آقای احمدی‌نژاد بیشتر است و این پنهان نبود و نتیجه انتخابات هم در آمار همین بود که استان تهران حدود 500 الی 600 هزار رای آقای موسوی از رای آقای احمدی‌نژاد بیشتر و این قابل پیش‌بینی بود چون قشری از افراد هم‌فکر، نخبگان و هنرمندان که در شهرهای بزرگ بیشتر بودند گرایش‌شان به اقای موسوی بیشتر بود اما چون رای آقای احمدی‌نژاد هم بالا بود اختلافش خیلی تعیین کننده نبود.

سخنگوی سابق وزارت خارجه ادامه داد: این عاملی بود که هر کس در تهران زندگی می‌کرد ممکن بود فکر کند در سراسر کشور رای همین است و به همین دلیل عده‌ای فکر می‌کردند که مثلا می‌بایست کاندیدای دیگری پیروز شود و این باعث شد که کسانی از این وضعیت سوء استفاده کنند.

مهمانپرست تصریح کرد: اما در شهرستان‌ها و روستاها مردم می‌دیدند دولت اقداماتی انجام داده و گرایش‌شان به آقای احمدی‌نژاد بیشتر و همین تعیین کننده بود.

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: در انتخابات سال 88 اگر کسی واقع‌بینانه نگاه می‌کرد غافلگیر می‌شد، متاسفانه آقای موسوی و آقای کروبی و کسانی که اعتراض داشتند فقط شهرهای بزرگ را دیدند؛ یعنی فکر می‌کردند در سراسر کشور میزان آرا و اختلافات باید برابری کند اما واقعیت اینگونه نبود.

وی ادامه داد: موسوی و کروبی دچار غفلت شدند و وارد شدن به این صحنه تبدیل به فتنه شد، یعنی بزرگترین ضربه را به کشور همین طرز تفکر اشتباه وارد کرد والا حدود 85 درصد مردم در یک انتخابات شرکت کردند و اگر این فتنه و این رفتار نادرست انجام نمی‌شد،‌ این حادثه سیاسی یک برگ برنده برای کشور ما بود و حضور 85 درصدی مردم بزرگترین اقتدار کشورمان در جهان بود.

مهمانپرست گفت: ‌بسیاری از کسانی که در خارج از کشور بودند به من می‌گفتند ما اولین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت می‌کنیم، پس اگر این حرکت نادرست توسط آقای موسوی و کروبی انجام نمی‌شد این پیروزی بزرگ برای ملت ما دستاوردهای عظیمی در صحنه‌های سیاست خارجی به همراه داشت و بسیاری از مشکلات مملکت ما را رفع می‌کرد اما متاسفانه دیدگاه محدود از آقای مهندس موسوی که هشت سال نخست‌وزیری کشور را به عهده داشت بعید بود و به نظرم وی تصمیم اشتباهی گرفت و وارد مسیر اشتباهی شد و خسارات زیادی به کشور وارد کرد.

وی افزود: اینکه حالا چقدر این کار از روی عمد و انگیزه بوده بماند اما فکر می‌کنم اگر تدابیر مقام معظم رهبری نبود واقعا یکی از صحنه‌هایی درکشور ما ایجاد شده بود که دشمنان ما را بسیار خوشحال می‌کرد و خدا را شکر که با تدابیر مقام معظم رهبری و هوشمندی مردم بخصوص حضورشان در 9 دی این فتنه‌ها ریشه‌کن شد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه کشورمان اظهار داشت: در همان شرایط منافقین و کسانی که مأمورین سرویس‌های جاسوسی در کشومان بودند سعی می‌کردند این فتنه را دامن بزنند؛ مثلا در حضور مردم در خیابان‌ها ناگهان می‌دیدیم یک نفر از میان مردم کشته می‌‌شود و در مقابل یک نفر از بسیجیان هم کشته می‌شد، دلیل این اتفاق این بود که دشمنان و جاسوسان می‌خواستند اعلام کنند که این بسیجیان هستند که مردم را می‌کشند و آنها سعی داشتند درگیری مسلحانه راه بیاندازند، بنابراین فتنه بسیار بزرگی در پشت صحنه در حال شکل‌گیری بود.

مهمانپرست ادامه داد: در اینکه آن اتفاق‌ها فتنه بود و اینکه کشورهای غربی بسیج شده بودند تا این فتنه را گسترش دهند تردیدی وجود ندارد، در اینکه آقای موسوی و کروبی چقدر عامل اصلی فتنه و یا در آن گرفتار شده بودند را باید مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: به نظر من این دو فرد اشتباه کردند و وارد بازیی شدند که صحنه گردان آن فتنه‌گران بزرگ خارج از کشور بودند و آنها سعی می‌کردند این فتنه را دامن بزنند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: متأسفانه آقای موسوی و آقای کروبی با تصمیم اشتباه‌شان به بزرگ شدن این فتنه و درگیری‌ها کمک کردند. 

وی افزود: برخی معتقدند که این افراد عمدا این کار را کردند پس سران فتنه هستند و برخی دیگر معتقدند که سران فتنه در خارج از کشور که مجموعه‌ای از سران کشورهای غربی، سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی بودند و این آقایان فریب این فتنه را خوردند و گرفتار شدند در هر صورت در اصل هیچ فرقی نمی‌کند.

مهمانپرست تأکید کرد:  باید در مقاطع حساس تصمیم درست بگیریم، اینکه دائما دعا می‌کنیم خداوند همه ما را عاقبت به خیر کند به این دلیل است که در یک لحظه تصمیم اشتباهی نگیریم، در طول تاریخ بسیاری از افراد بودند که علی‌رغم سال‌ها عبادت یک شبه تمام خوبی‌ها را خراب کردند. 

وی افزود: ارزش هر فردی به تصمیمات درست و اساسی در حساس‌ترین موقعیت‌هاست، آنجاست که معلوم می‌شود چه کسی قابلیت دارد و چه کسی ندارد.

باشگاه خبرنگاران: نظر شما در خصوص جریان انحرافی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته چیست؟

مهمانپرست: در کشورمان نظامی ایجاد شده که مبنای این نظام، اعتقادی است، این نظام برای احیای ارزش‌های اسلامی ایجاد شد، ما فکر می‌کنیم کشوری هستیم که براساس همه شئون اسلامی و مبنایی باید کشور را اداره کنیم بنابراین از جمله مهمترین اصول، اصل ولایت فقیه است و ما فکر می‌کنیم این مهم ضامن نجات کشور است و همه می‌بایست تبعیت محض از مقام معظم رهبری داشته باشیم، هر کسی به هر شکلی اصل ولایت فقیه، شأن مقام عظمی ولایت را مخدوش کند خواسته یا ناخواسته مسیر را اشتباه رفته و این باید یک معیار کلی برای همه باشد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: من فکر می‌کنم بزرگترین نعمتی را که خداوند در اختیارمان گذاشته وجود شخص مقام معظم رهبری است یعنی ایشان در صحنه‌های مختلفی که بحران در کشور ایجاد شد با درایت و با روحیه بسیار بالای معنوی و نفوذ کلام بالا و عشقی که ملت به رهبرشان دارند از بحران عبور کردیم.

وی تأکید کرد: هیچکس نباید به خودش اجازه دهد که شأن رهبری مخدوش شود و شرط پیروزی ما وحدت فرماندهی است و فرمانده ما یک نفر است و آن هم مقام معظم رهبری است.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: همه باید تابع محض مقام معظم رهبری باشند و این به این معنا نیست که ما نظرات کارشناسانه خود را مطرح نکنیم چرا که ما جایگاهی داریم که می‌ توانیم در آن جایگاه نظرات خود را کارشناسانه مطرح کنیم حتی اگر این نظرات ظاهرا با نظرات کارشناسان ارشد و مقام معظم رهبری مخالف باشد.

مهمانپرست افزود:  آنچه که جمع‌بندی نهایی و مورد تأیید مقام معظم رهبری است باید برای ما چارچوب کلی برای اجرای برنامه‌ها باشد.

وی ادامه داد: فاصله تشخیص بین حق و باطل بسیار ظریف است که شما بتوانید در مسیر درست حرکت کنید هر کسی از مقام معظم رهبری عقب یا جلو بیافتد و فکر کند انقلابی تر از مقام معظم رهبری است هر دو به یک میزان دچار اشتباه شده‌اند.
 
مهمانپرست اظهار داشت: شاخص ما باید چارچوب‌های کلی نظام و منافع ملی و تبعیت از اصولی باشد که به خاطرش جوانان کشورمان را فدا کردیم.

باشگاه خبرنگاران: نظر شما در خصوص کاندیدا‌توری اسفندیار رحیم‌مشایی چیست؟

مهمانپرست: در انتخابات هر کسی آزاد است که این توانایی را در خود می بیند و می‌تواند کاری انجام دهد در صحنه حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز تأکید داشتند که سلایق مختلف حضور پیدا کنند و مردم هم حضور حماسی داشته باشند.

مهمانپرست تصریح کرد: هر کسی که توانایی را در خود می‌بیند می‌تواند حضور پیدا کند اما مسئله دیگر قوانین است و راهکار قانونی صلاحیت افراد تنها شورای نگهبان است و مقام معظم رهبری بارها بر نقش شورای نگهبان و اهمیت و ارزشی که این تصمیمات دارد تأکید فرمودند، پس هم حضور در صحنه برای افراد می‌تواند راحت و آزاد باشد و هم چارچوبی در نظام طراحی شده که شورای نگهبان باید نظر نهایی را اعلام کند و ما هر دوی آن را قبول داریم.

باشگاه خبرنگاران: آیا شما رنگ و شعار خاصی برای حضور در انتخابات انتخاب کرده‌اید؟

مهمانپرست: بحث رنگ و اینگونه مسائل شاید به تقلید از کشور‌های غربی اتفاق افتاده و بنده به اینگونه مسائل اعتقادی ندارم.

وی ادامه داد: ما نباید با اینگونه مسائل مردم را تقسیم کنیم ملت ما ملت فهیمی هستند که می‌خواهند بهترین‌ها را انتخاب کنند و می‌خواهند برای سرنوشت کشور تأثیرگذار باشند.
 
مهمانپرست افزود: شعاری که می‌تواند نشان دهنده توجه بیشتر توسط هر فردی باشد، این است که باید به سمت نسل جدید و حرف جدید برویم، نسل جدید و طرح جدید، باید گرایش ما به حضور پرشور تعیین‌کننده نسل جدید باشد، نسلی که می‌تواند ما را به نقطه اوجمان برساند.
 
باشگاه خبرنگاران: برنامه سفر‌های استانی شما بعد از اعلام صلاحیت‌ها چگونه خواهد بود و از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

مهمانپرست: اگر خداوند مقدر کرد که در مرحله بعد حضور داشته باشم و بتوانیم فعالیت‌ها را دنبال کنیم حتما در حد توان خود و اظهار علاقه‌ای که مردم می‌کنند حضور خواهم یافت.

وی ادامه داد: توانایی مالی‌ام خوشبختانه و یا متأسفانه به اندازه برخی از دیگر افراد نیست، برخی از کاندیدا‌ها بحمد‌الله توانایی خوبی دارند و بسیار گسترده و قابل توجه می‌توانند وارد صحنه شوند اما من توانایی مالی خاص و برای اینگونه مسائل امکاناتی ندارم اما مردم در همین مدت آمادگی خود را اعلام کردند که دفاتر‌شان را تبدیل به مراکز ستاد انتخاباتی کنند، عده‌ای گفته‌اند ما آمادگی داریم در ستادهای انتخاباتی فعالیت کنیم و کارهای تبلیغاتی را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: این همان چیزی است که برای من ارزشمند است، امیدوارم با همین سازو‌کاری که در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طراحی‌شده فعالیت کنم و اگر کاندیداها بتوانند از طریق صدا و سیما حرف خود را به مردم برسانند شاید دیگر به هزینه‌های میلیاردی نیازی نباشد. 

وی ادامه داد: این مسئله برای کشور ما زیبا نیست، حماسه سیاسی باید با حماسه اقتصادی همراه باشد، نمی‌شود حماسه سیاسی را با هزینه‌های میلیاردی رقم زد، مردم ما قطعا خواهند پرسید که این حماسه اقتصادی با هزینه‌های میلیاردی چگونه تحقق خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران: شما اگر بعنوان ریاست جمهوری انتخاب شوید در عرصه سیاست خارجی و روابط با کشورهای اروپایی چه اقدامی انجام خواهید داد؟

مهمانپرست: ما تنها رژیم جعلی صهیونیستی را جزء معادلات خود در روابط خارجی قرار نمی‌دهیم و همه کشورها بخصوص کشورهایی که دارای اقتصاد پیشرفته‌ای باشند و یا تکنولوژی برتری داشته باشند که زمینه همکاری دو جانبه‌ای را بتوانیم با آنها داشته باشیم در دستور کار قرار خواهیم داد.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: شرط توسعه روابط ما حتی با اروپا  بر مبنای این است که آنها از روی دشمنی وارد نشوند و اگر قصد همکاری و دوستی داشته باشند روابط برقرار خواهد شد.

وی افزود: تنها چند کشور هستند که با انجام رفتار خصمانه روابط خود را محدود کرده‌اند و آمریکا و همین کشورها اگر دست از دشمنی با ملت ما بردارند و به عظمت ملت ما احترام بگذارند و حقوق‌شان را محترم شمارند حتما می‌بایست ما بهترین روابط را با همه کشورها داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران: فکر می‌کنید چند درصد آراء را کسب خواهید کرد؟

مهمانپرست: اگر جز کسانی باشم که توسط شورای نگهبان برای ادامه رقابت انتخاب شوم مطمئن باشید که به نظر مردم اطمینان داشتم که وارد صحنه شدم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار