فعالان مصری به مناسبت شصتمین سالگرد روز نکبت که روز فاجعه نیز نامیده می‌شود، در مقابل سفارت انگلیس در قاهره، تظاهراتی برگزار کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، فعالان طرفدار فلسطین، برنامه‌ریزی کرده بودند که در روز چهارشنبه، پانزدهم ماه می، در مقابل ساختمان دیپلماتیک انگلیس تظاهرات برگزار کنند و در آن، جنایت‌های انگلیس علیه فلسطینی‌ها به دلیل سیاست‌های استعمارگری انگلیس در منطقه در فاصله سال‌های بین ۱۹۱۷ و ۱۹۴۸ را به شدت محکوم کنند. 
فعالان همچنین یک نامه به زبان انگلیسی به سفیر انگلیس تحویل دادند که در آن از سیاست‌ای طرفداری صهیونیسم انگلیس به شدت انتقاد شده بود. 
در همین حال، حدود شصت نفر از چهره‌های برجسته مصر، با امضای بیانیه‌ای از انگلیس خواسته‌اند که نسخه اصلی اعلامیه بالفور را به رژیم اسرائیل ندهد. این رژیم قصد ندارد این نسخه را در موزه تل‌آویو به نمایش بگذارد. 
در اوایل ماه آوریل، کتابخانه ملی انگلیس، تصمیبم گرفت که به اسرائیل اجازه دهد نسخه اصلی اعلامیه بالفور را در تل‌آویو به نمایش بگذارد.
ایجاد رژیم صهیونیستی می‌توانست بدون وجود آرتور بالفور، وزیر خارجه انگلیس در فاصله سال‌های ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۹غیرممکن باشد. بالفور در یک نامه در نوامبر ۱۹۱۷، به تنهایی موتور محرک تشکیل رژیم اسرائیل در سی و یک سال بعد شد. 
در ۱۵ ماه می ۱۹۴۸، نیروهای اسرائیلی، حدود ۷۰۰ هزار نفر از مردم فلسطین را آواره کرده و آن‌ها را به فرار به کشورهای مختلف همسایه وادار کرد. 
سربازان اسرائیلی، همچنین حدود ۵۰۰ روستا و شهرهای فلسطینی را از نقشه پاک کرده و منجر به آواره شدن حدود چهار میلیون و هفتصد هزار فلسطینی شدند و شش دهه بعد از این حادثه، فرزندان و نوادگان آن‌ها، همچنان در رویای بازگشت احتمالی به سرزمین آباء و اجدادی خود هستند. 







برچسب ها: بین الملل ، مصر ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار