مدیرکل شیلات استان کرمانشاه از رهاسازی 90 هزار بچه ماهی در دریاچه سد زاگرس در شهرستان گیلانغرب خبر داد و گفت: این تعداد بچه ماهی شامل انواع ماهیان کپور، آمور، فیتوفاک و بیگ هد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


کیومرث شهبازی گفت: همزمان با رها سازی بچه ماهی در این سد، صید ماهی در سد زاگرس نیز آغاز شد.

وی با بیان اینکه سد زاگرس بزرگترین سد خارج از بستر و قوسی خاکی کشور است، تصریح کرد: رها سازی ماهی در این سد در راستای مصوبات سفر استاندار کرمانشاه به گیلانغرب و بمنظور غنی سازی سدهای منطقه صورت گرفته است.

شهبازی اظهار کرد: با توجه به رها سازی 600 هزار بچه ماهی در این سد طی دو مرحله گذشته پیش بینی می شود تولید انواع ماهی در سد زاگرس امسال به بیش از 300 تن افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: گیلانغرب به لحاظ شرایط خاص آب و هوایی بعنوان مناسب ترین نقطه از استان کرمانشاه برای پرورش ماهیان خاویاری انتخاب شده و هم اکنون گونه های تاس ماهی روسی در این شهرستان به سن بلوغ جنسی رسیده اند.

به گفته وی، این موضوع در سطح کشور حائز اهمیت ویژه بوده و بطور قطع گیلانغرب در آینده نزدیک به قطب پرورش و تولید ماهیان خاویاری در سطح کشور تبدیل خواهد شد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: هم اکنون سه تعاونی صیادی برای فعالیت در سدهای زاگرس، مخزنی و سراب این شهرستان تشکیل شده که در این ارتباط 40فرصت شغلی مستقیم نیز برای دانش آموختگان بیکار ایجاد شده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: نخستین طرح پرورش ماهی در قفس در دل سدهای استان کرمانشاه نیز بزودی در این شهرستان به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد که این موضوع آخرین مراحل اداری برای صدور شناسنامه را پشت سر می گذارد ضمن اینکه تسهیلات لازم آن نیز مصوب شده است.

وی اضافه کرد: استان کرمانشاه سال گذشته یک میلیون قطعه ماهی تولید کرده ولی پیش بینی می شود امسال این رقم به دو برابر افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه تنها مرکز تکثیر و تولید میگو آب شیرین در کشور است، افزود: در زمینه میگو آب شیرین تامین کننده نیاز همه کشور هستیم.

شهبازی گفت: استان کرمانشاه در میان استان های غیرساحلی کشور در زمینه تولید ماهی گرم آبی نیز با تولید چهار هزار تن در سال رتبه نخست و در کل کشور رتبه ششم و در زمینه تولید ماهیان سردآبی نیز با تولید 10 هزار و 700 تن رتبه پنجم کشور را در اختیار دارد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، بچه ، ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.