معاون وزیر خارجه سوریه ضمن تاکید بر ادامه حمایت کشورش از مسئله فلسطین با وجود رفتارهایی که از برخی جنبش های فلسطینی سر زد افزود حوادث سوریه از ابتدا مسالمت آمیز نبود و برای این حوادث از مدت ها و حتی سال ها پیش برنامه ریزی شده بود و به بهار عربی هم ربطی نداشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الاخباریه سوریه؛ فیصل المقداد در گفتگویی اختصاصی با این شبکه ضمن تاکید بر اصرار سوریه بر ادامه حمایت از مسئله فلسطین گفت: ما به دو علت به حمایت خود از مسئله فلسطین ادامه می دهیم یکی این که اسرائیل همه ما را هدف قرار داده است و دیگر این که ما ایمان داریم مسئله فلسطین مسئله همسایه یا مسئله ملتی که هزاران مایل با ما فاصله دارد نیست، ما در زمان مبارزه با نژادپرستی و تبعیض نژادی از ملت آفریقای جنوبی حمایت و با آنها اعلام همبستگی می کردیم و اکنون نباید با ملت فلسطین اعلام همبستگی کنیم بلکه باید دوشادوش آنها حرکت کنیم بخصوص که اسرائیل موجودیت این ملت را هدف قرار داده است.

اسرائیل به هیچ وجه حق ملت فلسطین را برای تاسیس کشور به آنها نخواهد داد. سنگین ترین ضربه ای که اسرائیل به اتحادیه عرب وارد کرد این بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به وزرای عرب که نماینده هیچ کس نیستند گفت از چه چیزی سخن می گویید. نزاع بین ما و شما و فلسطینیان است نه بر سر زمین. به این معنا که همه این سرزمین متعلق به اسرائیل است و شما اعراب خیال پرداز از چه چیزی سخن می گویید. اسرائیل اکنون می خواهد با همکاری اعراب یک و نیم میلیون فلسطینی را که همچنان در مناطق چهل و هشت هستند به مناطق دیگری در جهان منتقل کند.

معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه درباره سالگرد اشغال فلسطین و هشدار کانال ده تلویزیون اسرائیل درباره احتمال وقوع انتفاضه سوم گفت: در این مناسبت باید به فلسطینیان بگویم که به رغم اوضاعی که سوریه با آن روبرو شده است همچنان اولین مدافع مسئله فلسطین خواهد بود و حمایت از فلسطین در خون سوری هاست و سوری ها مسئله فلسطین را مسئله خودشان می دانند.

 سوری بدون ترس از حوادث کنونی به حمایت خود از فلسطین به هر قیمتی که شده است ادامه می دهد. ملت سوریه از برخی موضع گیری ها مثل موضعگیری های جنبشی که قبلا از آن دفاع می کردیم و اکنون به سبب دفاع از آن هدف چنین حملاتی قرار می گیریم ناامید نخواهد شد.

ما قبلا از این جنبش به عنوان جنبش مقاومت حمایت می کردیم اما این جنبش اکنون به جنبش سازشکار تبدیل شده و دست از حمایت مسئله فلسطین کشیده است و به زیان ملت فلسطین از یک نظام ضعیف در منطقه حمایت می کند تا امپراطوری موهوم خود را به زیان ملت فلسطین بسازد.

فیصل المقداد در ادامه سخنان خود در گفتگو با شبکه الاخباریه سوریه درباره مسئله تروریسم و اقدامات تروریستی وحشیانه در سوریه و این که سازمان ملل به نامه هایی که وزارت خارجه سوریه درباره اقدامات تروریستی برای این سازمان ارسال کرده است، چه پاسخی داده است گفت: ما بارها این مسئله را شرح دادیم و گفتیم اتفاقاتی که در سوریه افتاد از ابتدا مسالمت آمیز نبود.

شاید برخی گمان کنند حوادث سوریه از ابتدا مسالمت آمیز بود اما اطلاعات موجود نشان می دهد بسیاری از گروه های مسلح به سمت تظاهرکنندگان و تجمعاتی که صورت می گرفت تیراندازی می کردند. وزارت خارجه سوریه همه این مسائل را از طریق نامه های یکسان به اطلاع رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل می رساند.

برخی ها به دقت برای چنین حوادثی برنامه ریزی کرده بودند و برنامه ریزی آنها نیز به آنچه بهار عربی نامیده می شود ربطی نداشت بلکه این برنامه ها حتی از سال ها پیش تهیه شده بود تا شکافی در موضع سوریه ایجاد کنند و اهداف اسرائیل و آمریکا را در سوریه تحقق بخشند.

وی در ادامه افزود: ممکن است برخی این سوال را مطرح کنند که آیا سوریه در داخل در بهترین شرایط به سر می برد؟ همه ما و حتی رئیس جمهور سوریه اذعان می کنند که ما چه در مرحله تحول اجتماعی و اقتصادی یا برخورد با فساد و برقراری برابری و عدالت و رسانه ها و احزاب و رسانه ها که با آغاز حوادث حل و فصل شد، با مشکلاتی روبرو بودیم اما با این حال قتل و ویرانگری و تجاوز به موسسه های دولتی و حتی تظاهرکنندگان و... ادامه یافت.

صرف نظر از همه اصلاحاتی که انجام شده است، شاهد هستیم که با انجام هر بخش از این اصلاحات اوضاع امنیتی وخیم تر می شد. به این معنا که این گروه ها خواستار اصلاح واقعی اوضاع نبودند بلکه دغدغه اصلی آنها با هدایت خارجی این بود که به قدرت برسند تا راهبرد سیاسی سوریه را تغییر دهند زیرا اگر هدف اصلاحات بود باید سر میز مذاکره می نشستیم و می گفتیم این را می خواهیم و آن را نمی خواهیم تا سوریه را از طریق عملیات سیاسی به پیش ببریم ولی می بینیم که چنین چیزی مد نظر نبود بلکه هدف ضربه زدن به رهبری سوریه و تضعیف این کشور و ادامه نزاع بین آنها بود.

فیصل المقداد در ادامه با اشاره به مقاومت سوریه در برابر بحران گفت: مقاومت سوریه قابل تصور نبود و اکنون در حالی که وارد سومین سال بحران شده است همچنان به مقاومت خود ادامه می دهد و با وجود همه ویرانی ها و آسیب هایی که به تاسیسات زیربنایی و شبکه های گاز و آب و برق و ... وارد شده است، این کشور همچنان مقاومت می کند.

وی در ادامه به برنامه سیاسی که بشار اسد برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه مطرح کرد اشاره کرد و افزود: پیش بینی می کردیم که این برنامه هدف حمله قرار بگیرد اما نه قبل از این که برنامه سیاسی اعلام شود. این امر نشان می دهد که بیانیه ها علیه برنامه سیاسی سه مرحله ای که رئیس جمهور سوریه ارائه کرد از قبل آماده شده بود.
برچسب ها: سوریه ، بحران ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار