دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیشتازی وزارت بهداشت در عمل به نقشه جامع علمی کشور با هیچ دستگاهی قابل مقایسه نیست.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر مخبر دزفولی در همایش معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: بر اساس برنامه ها و آمارها حرکت در بخش علوم پزشکی  رو به جلوست و به رغم تحریم ها و مشکلات مالی مهم ترین رکن تحولات که تربیت نیروی انسانی به خوبی انجام گرفته است.

وی افزود: گزارش دریافتی از وزارت بهداشت برای پیشرفت های مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور بسیار خوب بوده است. البته از نظر تربیت تعداد محقق در سرجمع باید به بیش از 2000 نفر در میلیون برسیم که هنوز نرسیده ایم.

 باید 50 هزار شرکت دانش بنیان داشته باشم

وی بیان داشت: باید طبق برنامه ها 50 هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم. دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه هرکدام چه سهمی دارند؟ سهم مستندات علمی به محصول هنوز پایین است، البته در گروه پزشکی وضعیت بهتر است ولی در سرجمع هنوز از برنامه عقب هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون به همت معاونت علمی ریاست جمهوری 120 میلیارد تومان مبادله مالی در زمینه فناوری های دانش بنیان با دانشگاه ها شکل گرفته است. در زمینه علوم پزشکی نیز هم در زمینه تجهیزات، هم در زمینه خدمات و هم در بحث مستندات علمی و فناوری باید فن بازار شکل گیرد به طوری که مواد اولیه تجهیزات تحقیقاتی هایتک در کشور تولید شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقشه علمی کشور فقط نقشه تحقیقاتی نیست و بحث مبارزه با بار بیماری ها نیز از ارکان این نقشه محسوب می شود یعنی در وزارت بهداشت اجرای نقشه چند بعدی است که البته پیشرفت وزارت بهداشت در این زمینه ها قابل تحسین است.

مخبر دزفولی اظهار داشت: به دوستان وزارت بهداشت برای حرکت پا به پای نقشه علمی تبریک می گویم. پیشتازی وزارت بهداشت دراین موضوع قابل مقایسه با دیگر دستگاه ها نیست. در این وزارتخانه نقشه سلامت ذیل نقشه جامع علمی تدوین شد که برکاتش از الان مشخص شده است. البته باید کارهای جدیدی هم شکل بگیرد و ایجاد یک نظام الگو برای ایجاد نظام تحقیقاتی، آموزشی و خدمت رسانی و فناوری در همه ابعاد ضروری است.

جداسازی بند ناف مراکز رشد از وزارت خانه ها/ لزوم پذیرش دانشجوی خارجی
وی به پذیرش دانشجوی خارجی به عنوان یک اصل از نقشه جامع علمی اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص های پیشرفت اقبال علاقمندان به تحصیل در دنیا به مجموعه های علمی ایران است که در رشته های علوم پزشکی این ظرفیت ها به خوبی وجود دارند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه از نظر ایجاد ضابطه و پشتیبانی لازم در خدمت وزارت بهداشت است. باید این شیب را سریع تر و قوی تر کرد و باید پشتیبانی های تشویقی لازم در دانشگاه ها ایجاد شود.

وی استفاده از ظرفیت دانشمندان ایرانی در سایر کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: این دانشمندان باید بتوانند آدرس ایرانی را در فعالیت ها و داکیومنت هایشان بنویسند. چین و اروپا این کار را می کنند، یعنی در ارائه تحقیقاتشان هم آدرس کشوری که دانشمندانشان در آنجا هستند و هم آدرس کشور خودشان را ارائه می کنند.

وی از وزیر بهداشت خواست برای استفاده از این ظرفیت بالا، اختیارات لازم را به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعطا کند./ح

وی افزود: در برنامه ها باید طوری پیش برویم که کم کم بند ناف مراکز رشد از ورات بهداشت جدا شود زیرا برای ایجاد شرکت های دانش بنیان این کار ضروری است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار