خراسان رضوي/

جمعیت شاغل بخش کشاورزی خراسان رضوی فقط 13.2 درصد تولید دارند

معاون برنامه‌ریزی استانداری خراسان رضوی گفت: 24 درصد جمعیت شاغل بخش کشاورزی استان تنها 13.2 دهم درصد تولید دارند و بهره‌وری نیروی کار در بخش کشاوزی بسیار پایین است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، رضا جمشیدی در اولین کنفرانس‌ ملی اقتصاد کشاورزی دانشجویی ایران که صبح امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: با وجود پتانسیل‌های خوب استان فقط 6.1 درصد از تولیدات کشاورزی کشور را داریم.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی 7.6 دهم درصد ارزش افزوده کشور را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده و تولیدات زراعی آن 5.1 میلیون تن در سال است.

جمشیدی خاطر نشان کرد: مشکلات بسیاری بر سرراه کشاورزی استان است که خشکسالی از مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید، حجم آب ورودی استان کاهش پیدا کرده و با توجه به حجم آب برداشت شده سالانه یک میلیارد مکعب برداشت اضافه از منابع آبی زیرزمینی داریم.

وی افزود: 91 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف بالای این بخش به دلیل نوع کشت سنتی در این استان است.

جمشیدی با اشاره به نیروی کار فعال بخش کشاورزی تصریح کرد: با این که قسمت عظیم فعالان این حوزه بخش خصوصی است اما هنوز نگاه متولی‌گری بخش دولتی وجود دارد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما نبود تشکل‌های تخصصی کشاورزی است، پراکندگی نادرست متخصصین از نظر آمایش سرزمینی نیز کار را به مراتب سخت تر کرده است.

جمشیدی افزود: عدم تطابق آموزش‌های عالی ما با نیازهای استان و پذیرش بیش از ظرفیت های آموزشی و نرم افزاری و همچنین نظام آموزش عالی متمرکز که به عدم دخالت استان‌ها منجر می‌شود نیز ازدیگر معضلات پیش رو است.

وی در خصوص سیاست‌های موجود در حمایت از کار، تولید و سرمایه ‌ایرانی که شامل بالا بردن قدرت رقابت و بهره‌وری عوامل تولید، کاهش هزینه و بهبود کیفیت است، عنوان کرد: راهی جز همکاری و همدلی بین اساتید و بین دو بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد.

جمشیدی تاکید کرد: تسهیلات سال گذشته که بالغ بر 560 میلیارد تومان بودجه به طور صد درصدی جذب شده و این نوعی بهره‌وری است، هر چند مسئله اثربخشی مهم بوده و هم اکنون نیز از سرمایه‌های موجود به خوبی استفاده نشده است، عدم به کارگیری مناسب از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی یک معضل است.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: شاغل ، کشاورزی ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.