معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه، موضع‌گیری و نوع برخورد قطر در قبال مردم سوریه را غیرقابل بخشش دانست و گفت: برخی از رفتارهای عربستان در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و دیپلماسی رسانه‌ای، قابل اغماض نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "حسین امیرعبداللهیان" معاون عربی سیاسی وزارت امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته به تشریح و بررسی موضوعات منطقه‌ای پیرامون سوریه پرداخت.

امیرعبداللهیان در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه که از وی در خصوص چرایی تحمیل فشارهای سنگین دیپلماسی و سیاسی به سوریه پرسید، گفت: در مجموعه کشورهای عربی، ما شاهد پدیده بیداری اسلامی و انقلاب هستیم، اما در خصوص سوریه یک استثنا وجود دارد و آن این موضوع است که بر خلاف سایر کشورها که معمولاً در یک فاصله 7 تا 10 روزه انقلاب در آن‌جا به نقطه اوج خود می‌رسید در سوریه با یک تأخیر سه ماهه همواره شاهد حرکت‌های مردمی بوده‌ایم.

وی با اشاره به این که حرکت‌های مردمی سوریه بر خلاف سایر پایتخت‌های عربی که از یک میدان بزرگ و وسیع در پایتخت شروع می‌شد، در شهر مرزی درعا آغاز شد، افزود: منطقه درعا و برخی مناطق مرزی در آن مقطع بلافاصله وارد فاز نظامی و درگیری با دولت و حکومت شدند، به طوری که کشورهای غربی، اسرائیل و برخی کشورهای عربی یک انقلاب تصنعی را در سوریه ایجاد کردند.

* سوریه همانند بسیاری از کشورهای عربی عمیقاً نیازمند اصلاحات سیاسی است

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این که سوریه همانند بسیاری از کشورهای عربی عمیقاً نیازمند اصلاحات سیاسی است، اظهار داشت: بحران آغاز شده در سوریه از ابتدا ساختگی بود، به گونه‌ای بود که در این کشور جنگ و کُشت و کشتارها را از بیرون به صورت طراحی شده هدایت کردند.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که امروزه برای افکار عمومی داخل ایران، جهان عرب و در سطح بین‌المللی کاملاً مشخص است که صحنه‌هایی که در سوریه اتفاق افتاده انقلاب نیست، خاطرنشان ساخت: آمریکایی‌ها القاعده را وارد سوریه کردند، به گونه‌ای که آن‌ها طی یک سال و نیم گذشته سه الی چهار بار پیام‌هایی را از کانال دفتر حفاظت منافع‌شان در تهران به ما ارسال کردند که در آن پیام‌ها حضور القاعده را در سوریه تاکید می‌کند.

* در سوریه یک جنگ تروریستی تمام عیار جریان دارد


وی با اشاره به این که حضور القاعده در سوریه باعث کشتار و ناامنی بیشتر و در نهایت سرایت آن به سایر کشورها می‌شود، گفت: در سوریه یک جنگ تروریستی تمام عیار جریان دارد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از همه مطالبات بر حق مردم سوریه حمایت می‌کند، ادامه داد: معارضه واقعی ریشه در داخل سوریه دارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که امروزه در صحنه سوریه معارضه واقعی را فعال نمی‌بینیم، بلکه فعال‌ترین بخش در سوریه گروه‌های تروریستی، جبهه النصره و گروه‌های مسلح بی‌مسئولیت هستند، افزود: آمریکایی‌ها طی نشستی با رئیس CII وزیر امور خارجه و وزیر دفاع اعتراف کردند که اگر روزی "بشار اسد" به هر دلیلی در رأس قدرت نباشد اولین گروهی که به عنوان آلترناتیو آمادگی کامل برای رسیدن به قدرت را دارد جبهه النصره، گروه‌های افراطی و جریانات تروریستی است.

وی با اشاره به ایستادگی بشار اسد در مقابل گروه‌های تروریستی و عوامل ناامن‌کننده در داخل این کشور بیان کرد: خسارت‌های فراوانی از طرف‌های مختلف به سوریه وارد شده، اما نتیجه آن این بوده که ارتش سوریه با اقتدار ایستاده است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به این که بدنه و حتی فرماندهی ارتش سوریه عموماً از اهل سنت هستند، گفت: نیروهای مردمی به صورت خودجوش به سمت ارتش شتافته‌اند، به گونه‌ای که امروزه شرایطی را به وجود آوردند که برنده میدان در درجه اول مردم و در درجه دوم حکومت سوریه است.

وی با بیان این که مردم، حکومت و معارضه معتقد به راهکار سیاسی هستند، خاطرنشان ساخت: متأسفانه برخی از دوستان ما در سطح منطقه‌ای اقدامات شتاب‌زده‌ای را به عمل آورده‌اند، به طوری که بازی آن‌ها در درون سناریوی محور آمریکا و رژیم صهیونیستی تعریف شده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به کشته شدن هزاران نفر از مردم بی‌گناه سوریه تصریح کرد: امروزه گروه‌های تروریستی از اسم معارضه سوریه سوءاستفاده می‌کنند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که ترکیه، قطر و عربستان سعودی چگونه از گروهی دفاع می‌کنند که قلب یک سرباز مرده را از سینه بیرون می‌آورند و می‌خورند، گفت: ما با کشورهای مختلف دائماً در حال رایزنی هستیم.

*مصر و ترکیه مسیر خود را از محور آمریکا و رژیم صهیونیستی جدا کردند

وی با اشاره به این که برخی از کشورهایی که دارای منطق قوی‌تری در سیاست خارجی هستند مسیر خطای خود را اصلاح می‌کنند، بیان کرد: دوستان ما در مصر و ترکیه پس از این که واقعیات صحنه را دیدند مسیرشان را از مسیر طراحی محور آمریکا و رژیم صهیونیستی جدا کردند.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که ترکیه به زودی به مواضع طبیعی خود باز خواهد گشت، اظهار داشت: قطر اقدامات شتاب‌زده فراوانی را در خصوص سوریه اعمال کرده و این در حالی است که آسیب‌پذیری این کشور بسیار بالاست.

*موضع‌گیری قطر در قبال مردم سوریه غیرقابل بخشش است

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این که موضع‌گیری و نوع برخورد قطر در قبال مردم سوریه برای بازیگران و افکار عمومی منطقه قابل گذشت نیست، گفت: بازیگران اصلی منطقه با توجه به گفته جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه باید در قبال تحولات منطقه دارای برخوردی واحد باشیم به جمع‌بندی رسیدند.

امیر عبداللهیان بر پرهیز از برخوردهای دوگانه از سوی کشورهای منطقه تأکید و اضافه کرد: مردم سوریه باید نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیر باشد.

*راه حل مشکلات سوریه از طریق راهکار سیاسی و گفتگوی ملی است

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این که مردم یمن و سوریه باید نسبت به انجام اصلاحات در درون کشورشان پیش‌قدم باشند، گفت: راه و مسیر این کشورها باید راهکار سیاسی و گفتگوی ملی باشد.

وی با اشاره به سرایت اقدامات تروریستی به خارج از سوریه از سوی گروه‌های افراطی و گروه‌های بی‌مسئولیت افزود: مقامات چین به صراحت از ورود القاعده به این کشور نگران هستند.

امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری نشست ژنو در اواخر خرداد ماه اظهار داشت: بیشتر بازیگران اصلی برای برون رفت از مشکلات و برای تمرکز در راهکار سیاسی در این نشست حضور خواهند داشت.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نشست بین‌المللی موسوم به دوستان سوریه با شعار توقف خشونت و جلوگیری از سرایت ناامنی به دیگر کشورهای منطقه در 8 خرداد برگزار خواهد شد.

* راهکار نهایی در داخل سوریه رقم خواهد خورد

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا در اجلاس ژنو 2 بهتر از ژنو 1 در خصوص موضوع سوریه تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: این نشست‌ها و اجلاس‌ها راهکار نهایی نیست، بلکه راهکار نهایی در داخل سوریه رقم خواهد خورد.

امیرعبداللهیان با بیان این که راهکار نهایی، در تعامل حکومت مردم و معارضه واقعی معتقد به راهکار سیاسی شکل خواهد گرفت، خاطرنشان ساخت: امروزه بعد از گذشت یک دهه از تهاجم آمریکا به عراق مردم این کشور طعم امنیت را نچشیده‌اند، این در حالی است که این وضعیت در افغانستان و سوریه هم به همین منوال است، بنابراین باید در ژنو 2 توافقی صورت گیرد تا همه چیز در مسیر طبیعی خود قرار گیرد.

وی با اشاره به اقدامات گروه‌های تروریستی که با حمایت کشورهای عربی- غربی در سوریه صورت می‌گیرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌های معارضه که معتقد به راهکار سیاسی است ارتباط دارد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به این که گروه‌های مختلف درصدد هستند که سوریه را به ضعیف‌ترین وضعیت خود برسانند تا امنیت ژریم صهیونیستی در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد، گفت: علی‌رغم همه خسارت‌های فراوانی که دشمنان سوریه و محور مقاومت متوجه این کشور کرده‌اند، امروزه محور مقاومت در اوج اقتدار خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا گفتگوها پیرامون سوریه اثرگذار خواهد بود و یا در نشست ریاض برچه موضوعاتی تاکید شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران راه گفتگوها را در حوزه دیپلماسی باز گذاشته است.

وی با اشاره به این که تهران و ریاض ارتباطشان در سطح سفیر است، اظهار داشت: همواره در تلاش هستیم تا گفتگوها از کانال‌های دیپلماتیک ادامه یابد.

*برخی از رفتارهای عربستان قابل اغماض نیست

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت و جایگاه منطقه‌ای ایران و عربستان ادامه داد: اگر عربستان در قبال جهان اسلام و در ارتباط با امنیت منطقه نقش مثبت خود را ایفا کند جزیی از راه حل خواهد بود و این به نفع کل منطقه می‌شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که عربستان سعودی در حوزه تحریم یک‌جانبه آمریکا و برخی کشورها علیه ایران رفتار دوستانه‌ای را نسبت به جمهوری اسلامی ایران از خود نشان نداده است، خاطرنشان ساخت: برخی از رفتارهای عربستان در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و دیپلماسی رسانه‌ای، قابل اغماض نیست.

وی با بیان این که گفتگو به عنوان یک راهکار اصلی میان ایران و عربستان همواره وجود دارد، اظهار داشت: «صالحی» وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به عربستان سعودی ضمن دیدار با «سعود الفیصل» به برشمردن نکات مثبت و نکات اختلاف پیرامون روابط دو کشور پرداخت.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این که امیدواریم شاهد ایفای نقش واقعی عربستان در کشورهای منطقه باشیم، بیان کرد: گفتگوهای ما با عربستان سعودی در حوزه‌های مختلف ادامه پیدا خواهد کرد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص مسائل اردن گفت: امنیت منطقه یک مجموعه درهم تنیده شده است، یعنی ما نمی‌توانیم امنیت یک کشور را از کشور دیگر استثنا کنیم.

وی با اشاره به نقش اردن در حوزه فلسطین و تحولات مرتبط با سوریه افزود: اردن در سطح سیاسی از راهکار سیاسی در سوریه حمایت خواهد کرد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه سلاح از طریق مرز اردن وارد کشور سوریه می‌شود، اظهار داشت: در خصوص موضوع سوریه گفتگوهای بسیار شفاف و روشنی میان صالحی و پادشاه اردن صورت گرفته است.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا مقامات اردن در مسیر صحیح و طبیعی خود نسبت به آن‌چه که در منطقه وجود دارد قرار بگیرند، خاطرنشان ساخت: اردن در سایه تحولات منطقه با چالش‌هایی در داخل کشور خود مواجه شده که از آسیب‌پذیری بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به چالش‌های جدی که در مصر وجود دارد، گفت: عوامل افراطی در داخل مصر طی دو سال گذشته تلاش کردند تا مانع از عادی شدن روابط تهران و قاهره شوند، اما مقامات عالی مصر تصمیم راهبردی‌شان این است که در کنار کار با سایر کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور مهم، بزرگ و تأثیرگذار در منطقه، در اولویت‌های سیاست خارجی خود تعریف کنند.

وی بیان کرد: در حوزه‌های اقتصادی همکاری‌های خوبی میان ایران و مصر صورت گرفته، به گونه‌ای که به لحاظ سیاسی روابط تهران و مصر صمیمانه و نزدیک به هم بوده است.

امیرعبدالهیان در پایان اظهار داشت: ما نسبت به آینده خوش‌بین هستیم و روابط آینده تهران و قاهره هر روز در جایگاهی بهتر از گذشته قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار