معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت معتقد است که اگر طی پنج سال 200 میلیون دلار برای حمایت و ساخت تجهیزات پزشکی به تولید کنندگان داخلی داده شود بعد از این مدت میزان واردات 10 % کاهش پیدا می کند.

 به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل دکتر مصطفی قانعی معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت؛ امروز 28 اردیبهشت در افتتاحیه نمایشگاه ایران هلث افزود:یکی از نواقص بزرگی که نتوانسته ایم در تجهیزات پزشکی پیشرفت کنیم مسئولان نظام هستند این مسئولین برای این که در نمایشگاه این چنینی همیشه حرف پول است حضور پیدا نمی کنند که عنوان کنند تولید را باید به ثروت برسانیم که این موضوع نقص اصلی است باید توجه داشت مسئله تولید ثروت باید مسئله شخص اول مملکت باشد .

وی با بیان این که هیچ فرقی بین تجهیزات دفاعی و پزشکی وجود ندارد افزود:در معاونت فن آوری روی چند موضوع کار شده است یکی از این فعالیت ها این است که باید نقشه ای به دولت ارائه دهیم که بودجه این نقشه در قانون درنظر گرفته شود تا رد پای آن را در برنامه ششم توسعه داشته باشیم و بخشی از درآمد دولت  در واقع صرف تولید تجهیزات پزشکی شود .

قانعی در ادامه به شرکت های دانش بنیان اشاره و اظهار داشت این شرکت ها محصولاتی را تولید می کنند که محصولات دانش بنیان هستند که می توانند طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از صندوق نوآوری و شکوفایی پانصد میلیون تومان اعتبار بگیرند همچنین درصندوق نوآوری شکوفایی اعتبار دیگری درنظر گرفته شده که پس از این که محصول به نیمه راه رسید می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

قانعی عنوان کرد: در لایحه بودجه امسال از صندوق توسعه ملی برای داروها تا پنج میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته شده که این اعتبار می تواند به شرکت ها داده شود به شرط اینکه این شرکت ها در قبال گرفتن ارز، ارز نیز به کشور بدهند.

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص صرف جویی ارزی تصریح کرد:اگر بتوانیم از تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم و آنها بتوانند نیاز ما را به تجهیزات پزشکی برطرف کنند صرفه جویی ارزی خواهیم داشت البته باید توجه داشت ضعفی که در این بخش وجود دارد این است که بیمارستانها قدرت خرید ندارند که اگر چرخه اقتصاد بیمارستانها راه بیفتد شرکت های تولید تجهیزات پزشکی به سرعت رشد خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد:تا چند سال پیش تنها هفت مرکز رشد در کشور داشتیم که به 37 مرکز رشد رسیده است .

قانعی یادآور شد:مراکز رشد ما موظف هستند با دانشگاه های وزارت علوم شرکت مشترکی تشکیل دهند و از صندوق های غیردولتی وام بگیرند و وقتی بخواهند بگیرند تا بتوانند با این حمایت محصولات مورد نیاز کشور را تولید کنند.

باید توجه داشت شرایط بحران یک شرایط فرصت را برای ما ایجاد کرده است که ما از همین فرصت می توانیم برای خلاصی از نیاز به کشورهای غربی استفاده کنیم.

 کاهش 25درصدی اعتبارات پژوهشی


قانعی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:ما در حوزه دارو هشتصد میلیارد دلار مواد اولیه دارویی وارد می کنیم که اگر در سال حدود 200 میلیون تومان در سه سال به محققین ما داده شود ما با تولیداتمان می توانیم کل نیاز داخل را برطرف کنیم، همچنین در تجهیزات پزشکی هم سالانه ما حدود یک میلیارد دلار واردات داریم که اگر مسئولین در طی پنج سال سالانه 200 میلیون دلار به محققان و پژوهشگران بدهند می توانیم بعد از 5 سال 10درصد وارداتمان را کاهش دهیم.

قانعی دربخش دیگری از سخنان خود در خصوص پژوهش اظهار داشت:سال گذشته تنها 50درصد میزان اعتبارات پژوهشی را بخاطر اقتصاد انقباضی دریافت کرده ایم و امسال هم در بودجه پیشنهادی که به مجلس رفته بودجه پژوهش 25درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سال آینده در کنار نمایشگاه ایران هلث جشنواره فن آوری سلامت نیز برگزار خواهد شد./ع2
برچسب ها: بهداشت ، پژوهش ، محققین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار