عصر امروز در ديدار رئيس قوه قضاييه کشورمان با رئيس قوه قضاييه افغانستان در گسترش روابط ايران و افغانستان تاکيد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران؛ عصر امروز رئیس قوه‌قضاییه کشورمان با رئیس قوه قضاییه افغانستان دیدار و گفتگو کردند.

عبدالسلام عظیمی رئیس قوه قضاییه افغانستان در این نشست ضمن تشکر از مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: ایران و افغانستان مشترکات زیادی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: افزایش رفت و آمدها باعث شناخت بیشتر می‌شود و از این طریق می‌توان مشکلات را حل کرد.

در ادامه این دیدار آیت الله صادق آملی لاریجانی خطاب به رئیس قوه قضاییه افغانستان ضمن ابراز خرسندی از حضور وی گفت: ما با کشور افغانستان مشترکات دینی و فرهنگی زیادی داریم و این مشترکات به حدی درهم تنیده است که مرزهای جغرافیایی نمی‌تواند باعث جدایی دو ملت از یکدیگر شود.

رئیس قوه قضاییه کشورمان با تاکید بر پیشینه تاریخی افغانستان ادامه داد: افغانستان فقیهان، فیلسوفان و عرفای بزرگی دارد که در تماس با کشور ما بوده‌اند.

وی افزود: آنقدر پیوند دو ملت ایران و افغانستان مستحکم است که رژیم سلطه نمی‌تواند این پیوندها را از بین ببرد.

آیت الله آملی لاریجانی ضمن ابراز خوشحالی از فرصت فراهم شده بین دو کشور ایران و افغانستان برای گسترش روابط اظهار داشت: ما از کشورهای جهان اسلام انتظار داریم که همه ظرفیت‌های خود را ظاهر کنند و روابط خود را توسعه دهند.

رئیس قوه قضاییه کشورمان با بیان اینکه از روند همکاری‌های دو کشور راضی هستیم اذعان داشت: امیدوارم این همکاری‌ها توسعه یابد چراکه اکنون تعداد زیادی از برادران افغانی در کشورمان به سر می‌برند و در طول این سه دهه ما پذیرای تعداد زیادی از این برادران بودیم و علی‌رغم مشکلاتمان همواره به آن‌ها کمک کرده‌ایم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به موافقت‌نامه ایران و افغانستان تصریح کرد: ایران و افغانستان تا کنون سه موافقت‌نامه با یکدیگر در زمینه های معاضدت قضایی، استرداد مجرمین و انتقال محکومین امضا کرده است که از اهمیت زیادی برخوردارند.

وی افزود: ما از انتقال محکومین استقبال می‌کنیم و اگر مشکلاتی در این زمینه وجود دارد باید برطرف شود.

رئیس قوه قضاییه کشورمان با تاکید بر معضل مواد مخدر عنوان کرد: با وجود اینکه افغانستان تولید کننده مواد مخدر است اما ایران قربانی این معضل است که توقع داریم برادران افغانی با تدبیر برای حل این مشکل گام بردارند.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه ما تفاوتی برای متهمان افغانی قائل نیستیم اضافه کرد: متحمان افغانی در زندان‌های ایران می‌توانند از وکلا بهره گیرند تا در این رابطه با ممنوعیتی مواجه نیستند.

وی بار دیگر با تاکید بر انتقال مجرمین اظهار داشت: انتقال مجرمین باید بر اساس موافقت‌نامه‌ها صورت گیرد و شرایط به گونه‌ای باشد که امکان بازگشت متهمان فراهم نشود.

در ادامه این نشست رئیس قوه قضاییه افغانستان ضمن ابراز خرسندی از تأکید‌هاي رئیس قوه قضاییه کشورمان شرایط افغانستان را خاص توصیف کرد و گفت: ما نیز نسبت به کشت مواد مخدر در افغانستان نگرانیم چرا که این کشت دشمن همه جانبه ملت افغان است.

وی همچنین تاکید کرد: ما قائل به تفاوت نسبت به متهمان افغان در ایران نیستیم چراکه هر کشوری قانون مختص به خود را دارد و ما نیز به قوانین شما احترام می‌گذاریم.

عبدالسلام عظیمی همچنین بار دیگر خواهان گسترش رابطه بین ایران و افعانستان شد.

آیت الله آملی لاریجانی نیز با تاکید بر همکاری‌ها میان ایران و افغانستان گفت: حضور شما را در کشورمان آغاز رابطه مطلوبی می‌دانیم و گمان می‌کنم که اگر روابط در ابعاد فرهنگی، حقوقی و قضایی گسترش یابد نتایج خوبی بدست خواهد آمد.

رئیس قوه قضاییه کشورمان با تاکید براینکه ما آماده انتقال تجاربمان به کشور افغانستان هستیم، ادامه داد: انتقال تجارب کمک شایانی به گسترش روابط می‌کند و از اهمیت زیادی برخوردار است.

در ادامه این دیدار محمد جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر کشورمان خطاب به رئیس قوه قضاییه افغانستان اظهار داشت: دانشکده علوم قضاییه جمهوری اسلامی ایران آماده است که آموزش‌های متعددی را به دانشجویان افغانی ارائه دهد و همچنین کمیته‌ها و کارگروه‌های مناسبی را در این خصوص راه اندازی کند.

وی با تاکید احیای روابط ایران و افغانستان گفت: سازمان ملل تصمیم داشت این دوره های آموزشی را برگزار کند که البته دروغ بود ولی ایران آمادگی دارد دوره‌های مناسب برای دانش آموختگان افغانی برگزار کند.

در ادامه این نشست سفیر افغانستان خطاب به رئیس قوه قضاییه کشورمان ضمن ابراز خرسندی از برقراری دوباره روابط قضایی ایران و افغانستان اظهار داشت: سفر رئیس قوه قضاییه افغانستان به دو علت صورت گرفته است که مهم‌ترین آن گسترش روابط بین ایران و افغانستان است چراکه اکنون میلیون‌ها افغانی در ایران به سر می‌برند که باید ساماندهی شوند.

وی افزود: با وجود حضور میلیون‌ها افغانی در ایران میزان جرم و جنایت بسیار کم است.

سفیر افغانستان همچنین با تاکید بر معضل مواد مخدر اذعان داشت: باید همه ابعاد قاچاق مواد مخدر مورد ارزیابی قرار گیرد چرا که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به زندانیان افغانی در ایران گفت: ما عدالت قضایی ایران را باور داریم ولی خواهان حضور نمایندگان سفارتخانه در روند قضایی هستیم.

در این میان رئیس قوه قضایی کشورمان اذعان داشت: شرایط و مقدمات انجام این کار در کشور ما فراهم است و مشکلی در این باره وجود ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین در پایان ضمن تاکید بر احترام به قوانین افغانستان تصریح کرد: در حال حاضر ما نسبت به یک ایرانی که به جرم امنیتی در افغانستان بازداشت شده است بی خبریم و از مقامات افغان می‌خواهیم وضعیت این فرد را مشخص کنند و اگر او نیاز به وکیل دارد مقدمات این کار فراهم شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: افغانستان ، ایران ، قضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار