اراک/

کارآفرینی در بخش معدن منجر به درآمد‌زایی در کشور و استان می‌شود

استاندار استان مرکزی با بیان این‌که دولت و مجلس همواره پشتیبان توسعه بخش معدن هستند افزود: وظیفه دولت بسترسازی و استفاده از فرصت‌های طلایی در استان و سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و معدن است.

علی اکبر شعبانی‌فرد ٬ در نشست کارگروه توسعه امور معدنی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: با توجه به ذخایر غنی مواد اولیه مورد نیاز تولید سفال ساختمانی در استان، ایجاد شهرک صنعتی سفال در این منطقه می‌تواند به عنوان اولویت برنامه‌های توسعه صنعتی استان تعریف شود.
شعبانی فرد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر کارآفرینی٬ توسعه تولیدات داخلی و دوری از صنایع تک‌محصولی به ویژه نفت٬ بر استفاده از فرصت‌های فراهم شده در زمینه‌های مختلف بخش معدن و دیگر بخش‌های تولید تاکید کرد و گفت: استفاده از این فرصت‌ها دشمن را از دستیابی به اهداف نظام سلطه و استکبار ناامید خواهد کرد.
استاندار مرکزی پهنه بندی معدنی با کمک گروه های تخصصی زمین شناسی را از اقدامات کلید خورده در کارگروه توسعه امور معادن استان مرکزی عنوان کرد و افزود: نتایج این اقدام، استفاده از نتایج حاصله در پی‌ریزی اصولی هر کار زیربنایی، تنوع فعالیت های تولیدی و توسعه زیرساخت های صنعتی خواهد بود.
شعبانی فرد در بخش دیگری از سخنانش به ذخایر عظیم معدنی در کشور و استان مرکزی اشاره کرد و افزود: با وجود ذخایر بالای انواع خاک صنعتی در شهرستان‌های استان به ویژه ساوه مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای تولید کاشی و سرامیک کم بوده است.
استاندار با بیان این‌که در صورت وجود متقاضیان، آمادگی حمایت از این بخش وجود دارد٬ تصریح کرد: هم اکنون بیشترین خاک صنعتی تولیدی استان برای واحدهای تولید کاشی و سرامیک استان یزد ارسال می شود و در صورت ایجاد کارخانه کاشی و سرامیک در ساوه می توانیم با استفاده از این مواد اولیه در استان، ارزش افزوده بالایی از این ماده معدنی و اشتغال‌زایی که به همراه خواهد داشت کسب کنیم.
شعبانی فرد ضعف در صنایع فرآوری معدنی و خام فروشی را آفت موفقیت حوزه معدن دانست و تاکید کرد: از این پس دولت بنا را بر بهره برداری اصولی از مزیت های معدنی و استقرار فناوری های برتر و ماشین آلات پیشرفته معدنی گذاشته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به وجود ظرفیت بالای بهره برداری معدنی از آهن پلاسری در شهرستان تفرش اشاره کرد و گفت: هم اکنون چندین متقاضی بهره بردار معدنی از این ماده پر ارزش با پیشرفته‌ترین تجهیزات مراجعه کرده‌اند که تسهیل و تسریع در امور و اعطای مجوزهای قانونی و کمک به آغاز کار آنها علاوه بر مزایای اشتغال‌زایی و تولید درآمد، برای بهبود و اصلاح ساختمان خاک کشاورزی استان نیز موثر است.
استاندار استان مرکزی با بیان اینکه 876 هکتار از اراضی شهرستان تفرش در محدوده ذخایر آهن پلاسری است٬ ادامه داد: 586 هکتار آن زراعی و مابقی مرتعی و رودخانه ای است.
شعبانی فرد بیان کرد: در نشست مشترک کارشناسان جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و منابع طبیعی استان مرکزی توافقی با یکی از بهره برداران صورت گرفته است. براساس این توافق٬ به صورت پایلوت به مدت دو ماه از 20 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه برداشت آهن پلاسری انجام می‌شود و مطالعات پایه تاثیر احتمالی آن بر بافت خاک کشاورزی و راهکارهای آن ارائه می‌شود.
وی عنوان کرد: در صورت مفید بودن برداشت معدنی آهن پلاسری از خاک زراعی، همکاری دستگاه های استان برای بهره برداری در واحد سطح بزرگ، توسط بهره برداران، بلامانع است.
تاکید ویژه بر رعایت قوانین و ضوابط محیط زیست و منابع طبیعی از مصوبات این نشست بود.
در این نشست مقرر شد در خصوص 400 محدوده معدنی بلاتکلیف که در پیگیری امور بهره برداری با مخالفت منابع طبیعی مواجه است تصمیم سازی شود.
هر یک از اعضای کارگروه توسعه امور معدنی استان مرکزی نظرات و پیشنهادت خود را در راستای بستر سازی و حرکت مدون معادن و توسعه آن ارایه کردند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.