خبرگزاري فرانسه امروز در گزارشي به رونق توليد مواد غذايي حلال در منطقه بالکانپرداخت و افزود با توجه به افزايش تقاضاي مواد غذايي حلال در جهان، توليد کنندگان فر‌آورده‌هاي غذايي در منطقه بالکان جهت مقابله با بحران اقتصادي به توليد اين محصولات براي بازار‌ کشورهاي غربي و اسلامي روي آورده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ در اين گزارش به قلم "روسمير اسماعيلودزيچ" درباره رونق توليد مواد غذايي حلال در منطقه بالکان آمده است، با توجه به افزايش تقاضاي مواد غذايي حلال در جهان، توليد کنندگان فر‌آورده‌هاي غذايي در منطقه بالکان جهت مقابله با بحران اقتصادي به توليد اين محصولات براي بازار‌ کشورهاي غربي و اسلامي روي آورده‌اند.

"امل کوواسوويچ"، از مسئولان نمايشگاه مواد غذايي حلال در سارايوو  مي‌گويد:« بازار مواد غذايي حلال بيش از يک ميليارد تن از ساکنان کره زمين را شامل مي‌شود. اين بازار جوان، قدرت خريد بالايي دارد و تقاضاي آن سالانه بين 10 تا 20 درصد افزايش مي‌يابد.

نمايشگاه مواد غذايي حلال که از 15 تا 17 مه در سارايوو برگزار مي‌شود اولين نمايشگاه از اين نوع در منطقه بالکان است و حدود سي توليد کننده منطقه در آن شرکت دارند. مواد غذايي که در اين نمايشگاه ارائه مي‌شود شامل فرآوردهايي با پايه گوشت، انواع پنير، انواع شيريني، خمير و حتي روغن‌هاي حلال است. 

کوواسوويچ افزود:در اين بحران اقتصادي و مالي که موجوديت تعداد زيادي شرکت به خطر افتاده است بايد از فرصت بر سر چهار راه شرق و غرب بودن(منطقه بالکان) استفاده کرد.ما زمين و هواي مناسب و نيروي کار ارزان داريم، اين فرصتي براي توسعه اقتصادي اين منطقه است.»
در مقياس جهاني، « مجمع جهاني حلال» "World Halal Forum" اعلام کرده است ارزش بازار مواد غذايي حلال در سال 2009 حدود 635  ميليارد دلار بود.
هم اکنون 150 توليد کننده مواد غذايي در بالکان پروانه توليد حلال دارند و بيش از دوهزار نوع فرآورده غذايي حلال توليد مي‌کنند.
امير ساکيچ، مدير اداره صدور پروانه حلال در سارايوو مي‌گويد شمار شرکت‌هايي که پروانه توليد حلال در اين منطقه مي‌گيرند سالانه 30 تا 40 درصد افزايش مي‌يابد.

اين اداره که مرجع تاييد حلال بودن محصولات غذايي در منطقه بالکان است، در سال 2006 با حمايت جامعه مسلمانان محلي، در بوسني  تاسيس شد.

حدود 40 درصد جمعيت سه ميليون و 800 هزار نفر بوسني مسلمان است اما قدرت خريد کمي دارند و توليد کنندگان مواد غذايي به اميد صدور اقدام به توليد محصولات خود مي‌کنند.

بخش زيادي از شرکت‌هايي که درخواست پروانه توليد حلال کرده‌اند از کشورهاي "کرواسي"، "صربستان"، "مونته‌نگرو" و حتي "مقدونيه" هستند که همسايه بوسني مي‌باشند و اکثريت جمعيت آنها مسيحي است.

کالين بابوسکو از مسئولان کارخانه مواد غذايي "ماماس Mama's" مقدونيه مي‌گويد: امسال پروانه توليد حلال گرفتيم و اين به افزايش فروش ما به خصوص در کشورهاي اسکانديناوي کمک کرد، پيش از دريافت اين پروانه هر سه ماه يک کاميون از محصولات خود را به سوئد صادر مي‌کرديم اما اکنون ماهي يک کاميون به اين کشور صادر مي‌کنيم.»
برچسب ها: نمایشگا ، حلال ، بالکان ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار