معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از تدوین سند جامع انرژی های نو خبر داد و گفت: این سند در آینده نه چندان دور ابلاغ و آماده اجرا می شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو ، نسرین سلطانخواه روز یکشنبه (امروز) در آیین گشایش نخستین جشنواره دستاوردهای علمی و فناوری ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل پژوهشگاه نیرو با حضور دکتر "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری و مهندس "مجید نامجو" وزیر نیرو، اظهار داشت: سند جامع انرژی های نو شامل انرژی های بادی، خورشیدی، آبی و سایر انرژی های نو است که نقشه راه کشور را در مسیر توسعه انرژی های نو ترسیم می کند.
وی همچنین از آماده شدن چندین سند راهبردی دیگر ازجمله سند راهبردی پیل سوختی، هوا و فضا، گیاهان دارویی، نانو و سند زیست فناوری خبر داد و افزود: این سندها ابلاغ شده و آماده اجراست.

وی سپس با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند سال گذشته بیش از 140 پروژه را در ستاد توسعه فناوری انرژی های نو حمایت و پشتیبانی کرده است، تصریح کرد: این پروژه ها، بیشتر محصول محور هستند و به تولید محصول در عرصه تجهیزات و یا تولید انرژی منجر می شوند.

سلطانخواه با اشاره به دستاوردهای علمی کشور در زمینه انرژی های نو، گفت: نخستین جشنواره دستاوردهای علمی و فناوری ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو که به مدت دو روز ترتیب یافته است، نماد و نمایشی از پیشرفت های علم و فناوری در زمینه انرژی های نو و تجدیدپذیر است و می تواند نویدی برای نسل آینده باشد.

وی افزود: با وجود منابع فسیلی و نفتی فراوان در کشور، باید این منابع را برای نسل های آینده حفظ کنیم و از انرژی های نو به ویژه خورشیدی، بادی، آبی و زمین گرمایی نهایت استفاده را ببریم.

به گفته وی، اگرچه ایران به لحاظ برخورداری از منابع گاز طبیعی در جایگاه دوم جهان و از نظر منابع نفتی در رتبه سوم جهان قرار دارد، اما توسعه انرژی های نو با وجود هزینه های سنگین آن ضروری است زیرا در افق 1404، باید جمهوری اسلامی ایران جایگاه نخست منطقه و رتبه پنجم آسیا را در این بخش کسب کند ضمن آنکه برای دستیابی به رشد اقتصادی بالای هشت درصد، باید منابع انرژی متنوع و فراوانی را در دسترس داشته باشیم.

وی یکی از ویژگی های انرژی های نو را برخلاف انرژی های فسیلی پاک بودن و میزان آلایندگی پایین این نوع انرژی ها خواند و تصریح کرد: همین مزیت موجب جلب توجه بیشتر کشورهای جهان به توسعه انرژی های نو شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور باید پنج هزار مگاوات ظرفیت جدید انرژی های نو در کشور ایجاد شود، گفت: این معاونت آماده پشتیبانی فنی و علمی از وزارت نیرو برای تحقق این هدف است ضمن آنکه عملیاتی شدن این موضوع، حضور پررنگ بخش خصوصی را می طلبد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یگانه عظیمی
۱۶:۳۸ ۲۵ دی ۱۳۹۹
تحقیقات درمورد انرژی های نو خوب هست
آخرین اخبار