"حسين موسويان" مذاکره کننده پيشين هسته اي کشورمان در مقاله اي که به تازگي در روزنامه "الشرق الاوسط" منتشر کرده است به قدرتهاي غربي و بخصوص دولت آمريکا توصيه مي کند که حق غني سازي اورانيوم توسط ايران را برسميت بشناسند و در اين راستا توصيه هايي را به دولت اوباما ارايه مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  الشرق الاوسط، موسويان با اشاره به مهم بودن نتيجه انتخابات رياست جمهوري کشورمان براي کشورهاي غربي مي نويسد "کشورهاي غربي منتظر هستند تا ببينند چه کسي بر مسند رياست جمهوري ايران خواهد نشست تا از آن طريق استراتژي خود به منظور ادامه روند مذاکرات هسته اي با آن کشور را تعيين کنند و پيش بيني هاي لازم را انجام دهند. در اين ميان، برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران در صدر اولويت هاي قدرتهاي حهاني است. در طول چند سال گذشته کشورهاي غربي همواره تلاش کرده اند تا مشروعيت حق غني سازي اورانيوم توسط جمهوري اسلامي ايران را به چالش بکشند در حالي که ايران عضو پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي است و هيچ گونه منع قانوني براي جلوگيري از حق ايران وجود ندارد. متاسفانه قدرتهاي جهاني به همان نگاه گذشته خود در مورد برنامه هسته اي ايران ادامه مي دهند در حاليکه اکنون زمان بازبيني وضعيت موجود از سوي آنان است." 
موسويان معتقد است که به منظور پيشرفت در مذاکرات هسته اي نمايندگان کشورمان با قدرتهاي جهاني ،‌دولت آمريکا مي بايستي رويکرد خود نسبت به ايران را تغيير دهد و در اين باره مي افزايد "پيش از برگزاري انتخابات در ايران، دو دور مذاکره ميان نمايندگان هسته اي جمهوري اسلامي ايران و قدرتهاي جهاني در وين و استانبول در تاريخ 15 مه  برگزار شد. "سعيد جليلي" مذاکره کننده ارشد هسته اي جمهوري اسلامي ايران و "کاترين اشتون" رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز مذاکرات دوجانبه اي را با يکديگر در استانبول داشتند با اين حال نتيجه اي قطعي از اين مذاکرات بدست نيامد و "هرمن ناکائرتس" معاون رييس آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز پس از اين دور از مذاکرات اظهار داشت که جدي شدن مذاکرات امري مثبت است اما اين دور از مذاکرات نهايي نشده و به نتيجه اي قطعي نرسيده است. براي به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي روابط ايران و آمريکا که از سال 1979 ميلادي و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران قطع شده مي بايستي بهبود يابد. از سوي دولت آمريکا شواهدي را مي توان ديد که امکان اميدواري به بهبود روابط را مي دهند که از جمله آنها مي توان به انتخاب مجدد "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا، ترکيب کابينه جديد وي در کاخ سفيد بخصوص انتخاب "جان کري" بعنوان وزير امور خارجه و "چاک هيگل" بعنوان وزير دفاع جديد آمريکا اشاره کرد. 
موسويان با توصيه به دولت آمريکا براي برداشتن گام هاي اساسي در جريان مذاکرات هسته اي مي افزايد "دولت آمريکا مي بايستي رفتاري از خود بروز دهد تا بي اعتمادي ايجاد شده ميان جمهوري اسلامي ايران و آمريکا که دهه ها ادامه داشته برطرف شود." وي در ادامه  راهکارهايي را به منظور اعتماد سازي متقابل ارايه مي دهد و مي افزايد "نخستين عاملي که بايد بدان توجه داشت آنست که ترکيب کنوني گروه 1+5 ناکارآمد است. بازيگران ديگري نيز بايستي در اين روند فعالانه تر شرکت کنند تا نتيجه مطلوب بدست آيد. نخستين دور مذاکرات نمايندگان هسته اي جمهوري اسلامي ايران و قدرتهاي جهاني در سالهاي 2005-2003 ميلادي انجام شد. در آن زمان من عهده دار سمت سخنگويي تيم مذاکره کننده هسته اي جمهوري اسلامي ايران با سه کشور عضو اتحاديه اروپا (فرانسه، انگليس و آلمان) بودم. در آن زمان دولت آمريکا در اين دور از مذاکرات شرکت نکرد و نتيجه مطلوبي نيز بدست نيامد. پس از به قدرت رسيدن "محمود احمدي نژاد" بعنوان رييس جمهور اسلامي ايران نيز دولت آمريکا هجمه گسترده اقتصادي و جنگ پنهاني يکجانبه و چند جانبه خود عليه ايران را آغاز کرد همين امر موجب افزايش بي اعتمادي ميان طرفين و افزايش تنش شد." 
موسويان در ادامه با توصيه به دولت اوباما مي افزايد "بهترين گزينه ممکن در اين ميان مذاکره ميان آمريکا و ايران همزمان با ادامه مذاکرات نمايندگان هسته اي ايران با کشورهاي عضو گروه 1+5 مي باشد. مبناي اين مذاکرات نيز مي تواند بر پايه اصل پيشنهادي دولت روسيه مبني بر "مذاکرات گام به گام" باشد که در تابستان سال 2011 ميلادي مطرح شده بود." 
موسويان در ادامه مقاله خود از دولت اوباما مي خواهد تا با موضوع برنامه هسته اي ايران بصورت "فني" و نه از "مغرضانه" برخورد نمايد و در اين باره مي افزايد "عامل ديگري که بايستي بدان توجه داشت آنست که اختلافاتي که ميان آژانس و ايران وجود دارد ماهيت "فني" دارند اما جنجال بر سر درجه غني سازي ايران از سوي کشورهاي مختلف با اغراض "سياسي" مطرح شده است. جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه تخلفي از پيمان ان پي تي انجام نداده و به تعهدات خود پايبند بوده است. " 
موسويان در ادامه به قدرتهاي غربي توصيه مي کند که براي پيشرفت مذاکرات هسته اي "رويکرد" خود نسبت به ايران را تغيير دهند و در اين باره مي افزايد "نکته ديگري که براي پيشرفت مذاکرات هسته اي اهميت دارد تغيير رويکرد قدرتهاي جهاني است. آنان از سال 2003 ميلادي تاکنون در جريان مذاکرات انجام شده با طرف ايراني در تهران، آلماتي، استانبول و ساير کشورهاي جهان همواره بر خواسته هاي خود تاکيد کرده اند در حاليکه مي بايستي بر سر بسته جامع پيشنهادي با ايران به توافق برسند. دو طرف براي رسيدن به توافقي جامع بايستي بر سر بسته اي پيشنهادي به توافق برسند که خواسته هاي ايران و قدرتهاي جهاني را در برگيرد. براي طرف ايراني برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم ايران از سوي قدرتهاي غربي در چارچوب پيمان ان پي تي و برداشتن تحريم هاي ضد ايراني وضع شده اولويت دارد. دولت اوباما با اجراي اين پيشنهادات مي تواند گشايش مناسبي را در روند مذاکرات هسته اي ايجاد کند که در نتيجه آن ثبات و امنيت در کشورهاي منطقه از جمله افغانستان، عراق و سوريه نيز تامين خواهد شد.  











برچسب ها: بین الملل ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار