به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران لطفاً کمی صبر کنید و با توجه این جملات را بخوانید:
هم اکنون خودروسازان در حال تطبیق تولیدات خود با استاندارد یورو 4 هستند و سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را می کند تا در موعد مقرر( 31 خرداد ماه سال جاری) محصولات داخلی خودروسازان در انطباق کامل با استانداردهای روز دنیا عرضه شود.
فقط 35 روز تا ضرب الاجل دولت برای انطباق محصولات خودروسازان با استاندارد یورو 4 باقی مانده است و توصیه ما به شرکت های صنعتی این است که در فرصت باقی مانده محصولات خود را با استاندارد های لازم انطباق دهند زیرا طبق مصوبه دولت از اول تیرماه شماره گذاری خودروهای یورو 2 ممنوع است.
سازمان محیط زیست طبق مصوبه دولت عمل می کند زیرا پیش از این حدود 40 روز اجازه شماره گذاری به این خودروها داده نشد تا این که " مصوبه دولت تغییر کرد"
این جملات گفته های شاعری، قائم مقام سازمان محیط زیست کشور است که چندی پیش خطاب به خودروسازان زده است.
حال اجازه بدهید کمی به گذشته برگردیم و روایتی متفاوت از جریان سازمان محیط زیست و خودروسازان را با هم مرور کنیم.
سوخت استاندارد یورو 4 داریم اما ماشین استاندارد نداریم ! ، سوخت یورو 4 باشد تا ماشین یورو 4 بسازیم !
آیا واقعا این جملات شبیه سخنان فیلسوفان نیست.
محمد جواد محمدی زاده ،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دی ماه 91 درباره اظهارات خودروسازان مبنی بر این که برای تولید خوردو بر اساس استاندارد یورو 4 نیازمند تامین سوخت هستند، گفت: هم سوخت باید به موقع تامین شود و هم خودروسازان باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند، زیرا انداختن کار به گردن یکدیگر راه حل نیست.
بر اساس گفته های محمدی زاده و بر اساس برنامه ریزی های که صورت گرفته باید تا آخر سال گذشته این کار انجام می گرفت اما سرانجام اینکار نامعلوم باقی ماند.
حال در آغاز سال 92 در سازمان حفاظت محیط زیست به پلیس راهور نامه زد و توقف شمارهگذاری خودروهایی که با استاندارد یورو 4 تولید نشدهاند را خواستار شده است که البته انگار این مهم هم در قبال خودرو سازان دوام نیاورد.
**توقف عجولانه شماره گذاری خودروها
در این رابطه احمد نعمت بخش ، دبیر انجمن خودروسازان در واکنشی نه چندان جالب با اشاره به توقف شماره گذاري خودروهاي فاقد استاندارد خودرو از سوي پليس راهور ،اظهار داشت: رييس سازمان محیط زیست در نامهای غیر کارشناسی و عجولانه به پلیس راهنمایی و رانندگی موجب توقف شماره گذاری خودروهای داخلی که مجهز به استاندارد يورو4 نيستند، شده است.
وی ادامه داد: البته بر اساس مصوبه سال 90 مربوط به ارتقاي استاندارد آلايندگي ، مي بايست حداقل شش ماه قبل از تجهيز خودروها به استاندارد يورو4 ،توزیع سراسری سوخت متناسب با آن صورت گيرد اما تاکنون اين امر محقق نشده است.
**حرف حساب با کیست ؟
در این میان اصلا حرف حساب با کیست.تولید سوخت یورور 4 در برخی پالایشگاه را باید قبول کرد یا عدم تولید خودروهای یورو4 را ... .
این ماجرا به اینجا ختم نمی شود و نعمت بخش با گفته ای جالب به درگیری لفظی دراین کارزار می پردازد: قیمت خودروهای سواری مجهز به استاندارد یورو 4 نسبت به خودروهای با استاندارد یورو 2 "حداقل 700 هزار تومان گرانتر "است و این اختلاف قیمت در مورد خودروهای سنگین تا 5 هزار یورو میرسد که در این مورد به قطعات وارداتی و ارز وابستگی داریم.
انگار این جملات در حالی گفته می شود که سلامتی مردم نادیده گرفته می شود، زیرا قیمت خودرو خودش خود به خود رو به بالاست و همین طور بالا بالا می رود و بحث افزایش قیمت امری خنده دار است و البته این روزها هم که " داستان من نبودم تو بودی" را به دنبال کاهش قیمت شاهد هستیم.
اما از نگاهی دیگر هم می توان به موضوع نگاه کرد و آن هم تمدید کردن عدم توقف تولیدات غیراستاندارد یورور 4 و مهلت گرفتن خودرورسازان که انگار به امری عادی تبدیل شده است.
دبیر انجمن خودروسازان درباره زمان دقیق آغاز شمارهگذاری خودروهای داخلی، تصریح کرد: امیدواریم هر چه زودتر مصوبه مربوط به طرح جدید از سوی هیات دولت دریافت و ابلاغ شود تا براساس آن شمارهگذاری خودروهای داخلی از سر گرفته شود.
این گزارش که جایی برای صحبت از استاندارد های مورد نیاز خودرها نیست، در مورد فیمت هم که نمی توان قضاوت کرد، پس چرا استاندارد یورو دو را با استاندارد یورو چهار مقایسه کردیم و به داستان زورآزمایی سازمان محیط زیست و خودروسازان پرداختیم.
اتفاقاً نکته همین جاست و به دنبال نتیجه گیری خاصی از این گزارش نیستیم و هدف صرفاً بیان یک رویداد بود./ز