از سوي مركز پژوهشهاي مجلس صورت گرفت؛
از سوي مركز پژوهشهاي مجلس صورت گرفت؛
به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: حوزه مساجد و نمازخانهها برای سیاست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. وجود دهها دستگاه در حوزه مساجد نمازخانهها و مصلاها تکالیفی دارند و حجم زیادی از اسناد و متون سیاسی ، قانونی و حقوقی، موید این ادعاست. با این حال در لایحه بودجه سال 1392 آنچنان که انتظار میرفت این حوزه مورد توجه قرار نگرفته است . از جمله میتوان به فقدان مفادی در ماده واحده اشاره کرد که در قوانین سنواتی بودجه سالهای گذشته در راستای اجرا و تسهیل سیاستهای نظام در حوزه مسجد وجود داشته است. بنابراین به منظور تقویت این حوزه و به خصوص در راستای اجرایی ساختن اهداف قانون برنامه پنجم توسعه در ادامه ملاحظات و پیشنهادهایی در خصوص لایحه بودجه سال 1392 ارائه شدهاند که بدین شرحند:
1- بهرهمندی «مساجد ، مصلاها، ستاد اقامه نماز ، هیئات مذهبی و موسسات و دیگر تشکلهای قرآنی» از کمکهای دستگاههای دولتی
طبق ماده (5) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اهدای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دستگاههای دولتی ممنوع است. با این حال استثنا کردن مساجد و دیگر کانونها و اماکن مذهبی در بند «69» قانون بودجه سال 1390 کل کشور از موضوع ممنوعیتهای این ماده، این امکان را فراهم آورده بود که مراکز مذکور از کمکهای دولتی بهرهمند شوند. علی رغم تاثیر مثبت این بند در تقویت فعالیتهای دینی، حذف این بند در قانون بودجه سال 1391 در اداره و ادامه فعالیتهای این بخشها اختلال ایجاد کرده است. بر این اساس پیشنهاد میشود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به ایجاد امکانی برای بهرهمندی «مساجد ، مصلاها، ستاد اقامه نماز، هیئات مذهبی و موسسات و دیگر تشکلهای قرانی» از کمکهای دستگاههای دولتی، توجه لازم را داشته باشند.
2-در نظر گرفتن تسهیلات برای هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز«مراکز، کانونها، موسسات قرآنی و دارالقرآنها»
موضوع رایگان بودن حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد و حسینیهها به اشکال مختلف طی سالهای گذشته در قوانین بودجه تکرار شده است. معافیت از پرداخت هزینه مصرفی آب ، برق و گاز در سنوات گذشته محدود به مناطق روستایی بوده و در مناطق شهری صرفا بر محاسبه آن بر اساس نرخ نازل (مثلا تعرفه آموزشی) تاکید شده است. این تسهیلات در قانون بودجه سال 1391 صورت گستردهای به خود گرفته و بدون اشاره به ضوابط خاصی علاوه بر حق انشعاب، شامل تمام هزینههای مصرفی شده است. در حالی که با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها، هزینههای مصرفی مراکز مزبور به شدت افزایش یافته است. گسترده بودن دایره مشمولان این تسهیلات در کنار لحاظ نکردن اعتبارات مالی مناسب برای معافیتهای مذکور، موجب غیرعملی شدن این حمایتها در سال 1391 و تحت فشار قرار گرفتن این اماکن شد. بدین ترتیب ضروری است نمایندگان نسبت به در نظر گرفتن تسهیلات برای هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز «مراکز ، کانونها، موسسات قرآنی و دارالقرانها » در قانون بودجه 1392 توجه لازم را داشته باشند.
3 – توجه به ردیف ستاد اقامه نماز در لایحه بودجه 1392
ستاد اقامه نماز از جمله نهادهای حاکمیتی است که نقش برجستهای در مدیریت و ساماندهی حوزه نماز و مساجد بر عهده دارد. حذف جدول 12 موجب شده است که این نهاد در لایحه بودجه سال 1392 کل کشور ، با توجه به ارتباط موضوعیاش با فعالیت های دینی و تبلیغی به زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی افزوده شود. افزوده شدن دستگاههای متعدد کمک بگیر به زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به عدم اشراف و ارتباط سازمانی آنها با این مجموعه ، عملا موجب بروز مشکلاتی برای سازمان تبلیغات اسلامی خواهد شد. در عین حال شان حاکمیتی ستاد اقامه نماز در حوزه ترویج و اقامه نماز ایجاب میکند که توجه متمایزی به آن نهاد شود.
انتهاي پيام/