رئیس مرکز آموزش و پژوهش امور کمیسیونهای شورای عالی استانهای کشور تخصص در حوزه کاری خود را از جمله ضروری ترین و شاخص ترین ویژگیهای اعضاء شوراها می داند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


منصور روشناسی گفت: نیروهای متخصص باید در تمامی زمینه های فرهنگی، اقتصادی، عمرانی، توسعه، جهت بررسی و رفع مشکلات حوزهانتخابیه در شوراها حضور داشته باشند.

او گفت: متاسفانه در بسیاری از شوراها اکثر اعضا از یک حوزه تخصصی هستند، به طور مثال در شورای یک شهر اکثر اعضا یا از جامعه فرهنگیان هستند و یا در شورایی دیگر اکثرا از جامعه پزشکی انتخاب می شوند که این مناسب نیست.

روشناسی توضیح داد: انتخاب مردم در ایجاد یک شورای متخصص و کارآمد در همه زمینه ها تاثیرگذار است وشایسته است که مردم به دور از انتخاب های قومی و قبیله ای با توجه به تخصص های مورد نیاز شهر، رای خود را به صندوق بیندازند.

وظایف شوراهای شهر و روستا بر اساس فصل هفتم قانون اساسی و اصل یکصدم آن، تسریع خدمات و پرداختن به مسائل و مباحث اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و خدماتی حوزه انتخابی شوراهاست.

وی خدمات و وظایف شوراهای شهر و روستا راقانونگذاری برشمرد و اظهار داشت: تصمیمات و مصوبات مدنظر اعضای شورا به عنوان تصمیمات قانونی، در روستاها از طرف بخشداری ها و در شهرها از طرف فرمانداری ها مورد تایید قرار گرفته و سپس جنبه اجرایی پیدا می کنند.

روشناسی بحث نظارت بر تمام امور حوزه انتخابی را از جمله برجسته ترین وظایف شوراها عنوان کرد و افزود: بر اساس ماده 72 قانون شوراها همه دستگاه های مربوطه درحوزه انتخابیه باید گزارش مسائل مالی و هزینه های خود را به شوراها تحویل دهند و آنها نیز موظفند در خصوص هزینه کردن صحیح بودجه دریافت شده توسط دستگاه ها بررسی و نظارت خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین نقش شوراها بحث نظارت است، از عدم ورود شوراهابه این مبحث در سه دوره قبلی شوراها انتقاد کرد و افزود: باید فضای انجام این کار ایجاد شود و مدیران اجرایی خود را به سمت ارائه گزارش مالی به شوراها سوق دهند.

روشناسی با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا همانند مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل هفتم قانون اساسی از جمله ارکان تصمیم گیری جامعههستند، افزود: تمامی آنچه به عنوان خدمات محلی در حوزه انتخابیه شوراها انجام می شود بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده باید با نظارت و هماهنگی شوراها انجام گیرد.

از جمله وظایف شوراها مشورت با دستگاه های اجرایی در ارتباط با مسائل و مشکلات مردم و جلب همکاری مردم و همبستگی و تعامل برای رفع مشکلات است./س


برچسب ها: کرمانشاه ، مردم ، تخصص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.