محققان و کارشناسان اعتقاد دارند يكي از دلايل اصلي كه باعث مي شود مردم زمين لرزه را بيشتر احساس كنند مربوط به جنس خاك و رطوبت آن است ضمن اینکه زماني كه زمين لرزه اي به وقوع مي پيوندد بر روي گسلهاي اطراف نيز تاثير گذاشته و آستانه تحمل آنها نيز رو به پايان مي رود و باعث آزاد شدن انرژي در گسلهاي اطراف مي شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، به نقل از خبرگزاری مهر ، طی چند روز اخیر در جنوب کشور ازجمله شیراز، هرمزگان، بوشهر دوباره زلزله های به نسبت قوی رخ داده است.

کارشناسان در مورد احساس شدن زلزله اعتقاد دارند که یکی از دلایل آن به خاک بر می گردد و همچنین عمق کم زلزله نیز در این بین تاثیر دارد.

کارشناسان همچنین معتقدند که مناطق شهري بر روي رسوبات آبرفتي قرار دارند که استحكام زيادي نداشته و در صورت وقوع زلزله شدت آن بيشتر احساس مي شود.

رئيس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني منطقه جنوب (مرکز شيراز) در رابطه با زمين لرزه هاي اخير در استان فارس و شيراز بيان كرد: زمين لرزه 4.4 ريشتري چند روز قبل در شيراز در حاشيه شمال غربي درياچه مهارلو تا غرب و شمال غرب اين درياچه رخ داد.

طهمورث يوسفي با بيان اينكه در اين زمين لرزه شدت انرژي آزاد شده زياد بود، ادامه داد: يكي از دلايل اصلي كه باعث شد مردم بيشتر اين زمين لرزه را حس كنند مربوط به ميزان انرژي آزاد شده و همچنين عمق كم اين زلزله بود.

وي با بيان اينكه وقوع اين زمين لرزه ها در استان فارس طبيعي است، گفت: يكي از دلايل اصلي كه باعث مي شود مردم زمين لرزه را بيشتر احساس كنند مربوط به جنس خاك و رطوبت آن است كه اين امر در افزايش شدت زلزله تاثيرگذار است.

رئيس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني منطقه جنوب (مرکز شيراز) افزود: وجود رسوبات سست و ماسه اي شدت زمين لرزه را بيشتر نشان مي دهد كه در اين راستا با توجه به اينكه شيراز در دشت واقع شده و جنس خاك سست است شدت زلزله بيشتر احساس مي شود.

وي با بيان اينكه براي رفع اين مشكل بايد تدابيري اتخاذ شود، اظهار داشت: براي رفع سست بودن خاك بايد برنامه ريزي شود و با بكارگيري فونداسيون قوي شرايط مهيا شود تا در صورت بروز اين زمين لرزه ها از تخريب جلوگيري کرد.

يوسفي ادامه داد: با توجه به اينكه مناطق شهري بر روي رسوبات آبرفتي قرار دارند، استحكام زيادي نداشته و در صورت وقوع زلزله شدت آن بيشتر احساس مي شود.

وي ادامه داد: امواج بر روي رسوبات آبرفتي حركت كندتري داشته و ماندگاري آنها بيشتر است به همين دليل شدت آسيب پذيري سازه را بالا مي برد.

رئيس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني منطقه جنوب (مرکز شيراز) با اشاره به وجود چند گسل در اطراف درياچه مهارلو بيان كرد: در اطراف اين درياچه چندين گسل وجود دارد كه گسل شمال شرق، جنوب شرق، شمال شرق و جنوب غرب آن چپ گرد است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه درياچه ها بر اثر فعاليتهاي زمين ساختي ايجاد شده اند، افزود: زلزله در هر منطقه اي كه گسل وجود داشته باشد مي تواند به وقوع پيوندد.

رئيس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني منطقه جنوب (مرکز شيراز) در خصوص گسلهاي فعال در استان فارس نيز گفت: گسل كازورن كه به گسل قطر كازرون معروف است و گسل منطقه كوهمره سرخي از جمله گسلهاي استان به شمار مي روند كه نسبت به ديگر گسل ها فعال ترند.

وي با اشاره به گسل كازرون و رابطه با زلزله منطقه كاكي بوشهر نيز بيان كرد: گسل كازرون از ياسوج شروع و پس از عبور از نورآباد، كازرون و برازجان به سمت خليج فارس و سپس عمان مي رود كه به گسل قطر- كازورن معروف است.

يوسفي با بيان اينكه زلزله بوشهر مربوط به فعال شدن گسل مذكور بوده است، اظهار داشت: اين گسل در جنوب شرقي گسل برازجان كه مربوط به گسل كازرون- قطر است وجود داشته البته اين گسل ادامه گسل كازورن است.

رئيس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني منطقه جنوب (مرکز شيراز) گفت: گسلهاي شمال به جنوب فعال تر و جوان تر هستند كه اين امر ناشي از رخدادهاي زمين شناختي و رانش است.

یک دکترای زلزله شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزايش وقوع زمين لرزه ها طي مدت اخير در اين استان گفت: يكي از دلايل اصلي ناشي از این است که صفحه عربي نسبت به صفحه ايران فعال تر شده است.

عبدالمجید اسدی افزود: اين امر باعث شده كه در بخش هاي جنوبي و مركزي ايران شاهد افزايش وقوع زمين لرزه نسبت به ديگر مناطق كشور باشيم.

وي در خصوص ديگر دلايل وقوع اين زمين لرزه ها در كشور و استان فارس بيان كرد: يكي ديگر از مسائل مورد نظر اين است زماني كه زمين لرزه اي به وقوع مي پيوند بر روي گسلهاي اطراف نيز تاثير گذاشته و آستانه تحمل آنها نيز پايان مي رود و باعث آزاد شدن انرژي در گسلهاي اطراف مي شود.

اسدي با بان ايكه اين گسلها مانند يك انبار باروت است، اظهار داشت: بر اساس تحقيقات و پيش بيني ها احتمال مي رود تا ظرف يكي دو ماه آينده شاهد وقوع زمين لرزه هايي به همين ميزان و شدت در مناطق جنوبي و مركزي كشور باشيم.

اين دکترای زلزله شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز ادامه داد: از ديگر مسائلي كه در وقوع زلزله در كشور و استان فارس تاثير گذار است مي توان به مسائل زمين از جمله روند حركت زمين و تغييرات آن اشاره كرد.

وي بيان كرد: در استان فارس تعدادي گسل فعال وجود دارد كه از جمله مي توان به گسل قطر - كازرون، گسل سبزپوشان و...اشاره كرد كه اين گسلها همواره فعال هستند از اين رو ضروري است كه مردم در صورت وقوع زمين لرزه آمادگي كامل را داشته باشند./ب

برچسب ها: احساس ، زلزله ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.