روز بیست و ششم آوریل از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO به نام روز جهانی مالکیت فکری نامگذاری شده است تا نشاندهنده اهمیت آثار فکری در پیشبرد زندگی بشریت باشد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد علی محسن زاده با اشاره به نمودهای مختلف مالکیت فکری اظهار داشت:  با نگاهی به اطراف خود در می یابیم هر آنچه که با آن سرو کار داریم ناشی از ذهن و فکر خلاق بشری است، بشری که با هر رنگ ، نژاد ، زبان ، مذهب و آئینی در "قابلیت خلق کردن و خلاقیت داشتن" مشترک است.
دبیر سومین همایش حقوق مالکیت ادبی – هنری و حقوق مرتبط با بیان اینکه امسال از سوی دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری به نام "خلاقیت و نسل آینده" نامگذاری شده در توضیح علت این نامگذاری گفت: این شعار دولتمردان کشورهای عضو را نسبت به نسل جوان خود که سر منشأ خلاقیت های خارق العاده ای است، متوجه  می سازد وتأکیدی است بر اینکه هر کشوری با هر درجه از پیشرفت برای تداوم راه نیاز به پدیدآوردن و خلق آثار جدید دارد که این امر مگر با حمایت از" خلاقیت" بویژه خلاقیت نسل جوان میسر نمی شود.
مدیر کل حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:حمایت از خلاقان دیروز و ایده پردازان امروز و فردا تکلیفی است که نمی توان تنها بر دوش یک دستگاه دولتی بار کرد.
به گفته وی، دولت در مفهوم عام مسئول انجام این تکلیف است اما با این حال در میان دستگاه های دولتی، به فراخور تکالیف و اختیارات محوله، نقش یک دستگاه نسبت به سایرین پررنگ تر خواهد شد. وی افزود: در کشور ما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی حمایت از صاحبان فکر و آثار آنهاست. دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی این وزارتخانه در راستای انجام تکالیف محوله دست کم در طی سالهای اخیر گام های مثبت و مثمر ثمری را هم در جهت ارتقای درجه حمایتی و هم در جهت رفع موانع و خلاء ها و نواقص موجود و اعتلای حقوق مالکیت فکری – حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط – برداشته است.
محسن زاده، تقدیم لایحه جامع حقوق مالیکت ادبی – هنری و حقوق مرتبط که در عین انطباق با استاندارهای بین المللی سعی در هرچه بومی سازی کردن آن نیز داشته است را  یکی از اقدامات بارز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در جهت انجام این وظیفه بر شمرد. وی تاکید کرد: این لایحه در سال 1390 تقدیم دولت محترم شد که خوشبختانه بعد از یکسال و نیم بحث های کارشناسی در کمیسیونهای اصلی و فرعی دولت نهایی شده و ان شاء الله بزودی و تا قبل از خاتمه دولت دهم به مجلس محترم ارسال خواهد شد که بعد از تصویب،  بی تردید همه پدیدآورندگان و هنرمندان را زیر چتر حمایتی وسیعتری قرار خواهد داد.
دبیر همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری همچنین اعلام کرد: برگزاری دو همایش حقوق مالکیت ادبی – هنری و حقوق مرتبط در طی سالهای 91و89 در راستای نزدیک ساختن تئوری و عمل و حل مشکلات عملی با بهره گیری از نقطه نظرات متخصصان و صاحبان فن نیز گام مثبت دیگری است که نشان از توجه بخش متولی به بحث های علمی مرتبط به حیطه فعالیتش در جهت تقویت پایه های حمایتی از هنرمندان و پدیدآورندگان دارد.
به گفته محسن زاده، تقدیم لایحه الحاق به کنوانسیون برن برای حمایت بین المللی از آثار ادبی – هنری و کنوانسیون رم برای حمایت از هنرمندان مجری، تولیدکنندگان آثار صوتی و سازمان های پخش رادیو – تلویزیونی به دولت محترم نیز یکی دیگر از اقدامات مهم دستگاه متولی است.
وی ادامه داد: علیرغم سابقه طولانی کشور در خلق آثار فاخر علمی، ادبی، هنری و استفاده جهانیان از آنها به دلیل سرزمینی بودن قوانین مالکیت فکری، امکان حمایت از پدیدآورندگانی که آثار آنها در خارج از مرزهای کشور مورد تعرض قرار گرفته، وجود ندارد که با توجه به درخواست های مکرر اقشار مختلف هنرمندان و صاحبان فکر و نیازهای کشور سرانجام این وزارتخانه تصمیم گرفت که به عنوان متولی امر درخواست الحاق را مطرح کند که بحمدالله در جلسه کمیسیون فرعی که روز چهارشنبه  مورخ 4/2/92برگزار شد این لایحه در آستانه روز مالکیت فکری به تصویب رسید.

وی این اقدام بزرگ را به همه پدیدآورندگان و هنرمندان تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد با تصویب نهایی این لایحه راه بر نقضهای متعدد حقوق صاحبان آثار از یکسو و فرار نخبگان فکری و اندیشمندان و صاحبان اندیشه که صرفاً به دلیل عدم امکان حمایت از فکر و نبوغشان در خارج از کشور به علت وجود مانع عدم الحاق به کنوانسیونهای بین المللی یاد شده چاره ای جز خروج از کشور برای ثبت اثر یا فروش فکرشان به کشورهای دیگر نداشتند، از دیگر سو مسدود گردد.
وی ادامه داد: جا دارد در این مجال از تمامی دستگاه ها و اشخاص متعددی که در پیشبرد اهداف متعالی این وزارتخانه، دست یاری دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی را به گرمی فشردند، قدردانی شود.
محسن زاده، از مرتضی بختیاری وزیر  دادگستری و رئیس شورای سیاستگذاری هماهنگی امور مالکیت معنوی و کمیسیون اصلی لوایح دولت ، دکتر میرحسینی مشاور وزیر دادگستری و دبیر شورای سیاستگذاری و هماهنگی امورمالکیت معنوی، دکتر حبیبا استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران و رئیس موسسه حقوق تطبیقی، دکتر محمود صادقی استاد دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس و دبیر انجمن علمی مالکیت فکری کشور ، دکتر شبیری استاد دانشکده حقوق دانشگاه قم ، دکتر زرکلام استاد دانشکده حقوق دانشگاه شاهد و سایر اساتید و متخصصانی که گره گشای مشکلات این دفتر در تدوین « لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» بوده و حضور پررنگی نیز در همایش های پیشین این دفتر داشته اند صمیمانه تشکرکرد.
وی در پایان سخنان خود همچنین از حمایت ها و پشتیبانی های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید علی اکبر مسعودپور معاون حقوقی ، امور مجلس و استانها و  کارشناسان و کارمندان دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی ،قدردانی نمود./ص 
برچسب ها: لایحه ، ادب ، هنر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.