صادرات فرش دستباف از فارس 43میلیون دلار ارزآوری داشته است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس گفت : پارسال دو هزار و 105 تن فرش دستباف به ارزش بیش از 43 میلیون دلار از فارس به خارج از کشور صادر شد که حدود 12 درصد از صادرات کشور و 17 درصد از صادرات استان را تشکیل می داد.

فرش دستباف فارس نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در بازارهای 42 کشور دنیا از جمله آلمان، سویس، ژاپن ، امارات متحده عربی ، قطر ، عمان ، آفریقای جنوبی جایگاه ویژه ای دارد.

میزان تولید فرش دست باف در استان فارس حدود یک میلیون و200 هزار متر مربع است که در این رابطه رتبه اول را در کشور دارد .

180 هزار بافنده فعال و نیمه فعال استان فارس سالانه 800 هزار مترمربع فرش دستباف تولید می کنند.

شهرستانهای فیروزآباد ، قیر و کارزین و فراشبند بهترین تولیدکنندگان فرش دستباف فارس به شمار می آیند.

همه ساله اردیبهشت ماه فرصت مناسبی است تا دامداران استان فارس پشم های گوسفندان خود را بچینند و آنها را تبدیل به نخ کنند .

این مراسم همه ساله با آیین خاصی از اواخر اردیبهشت در منطقه کامفیروز با شست وشوی گوسفندان در رودخانه آغاز و تا خرداد ادامه دارد.

دامداران کامفیروزی حدود 12 هزار راس گوسفند دارند که از هر کدام حدود یک کیلو گرم پشم به دست می اید ،

در استان فارس بیش از 40میلیون راس دام سبک وجود دارد.

پشمی که از گوسفندان به دست می اید توسط زنان روستایی با پره هایی مخصوص تبدیل به نخ وپس از ان در دیگهای بزرگ به رنگهای مختلف رنگرزی می شوند واز ان برای بافتن فرش، گلیم،جاجیم وسایر صنایع دیگر استفاده می شود، فرشهای بافته شده توسط زنان هنرمند روستایی بازار مناسبی در خارج از کشور دارند وبالا تر از فرشهای هندی وافغانی در کشورهای اروپایی خریدار دارند./س

برچسب ها: صادرات ، فرش ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.