پس از گذشت 2 سال از فاجعه اتمی/

کشاورزان ژاپنی، کاشت برنج در منطقه تخلیه فوکوشیما را آغاز کردند

پس از گذشت 2 سال از فاجعه اتمی در فوکوشیمای ژاپن بر اثر زمین لرزه 9 ریشتری در سال 2011، پاکسازی منطقه تخلیه فوکوشیما کامل و امکان کاشت محصولات کشاورزی فراهم شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه خبری «راشا تودی» نوشت: کشاورزان فوکوشیما، کاشت برنج را در منطقه تخلیه رادیواکتیو فوکوشیما، در 15 کیلومتری نیروگاه «تپکو»، که در ماه مارس 2011 دچار ذوب سوخت هسته‌ای شده بود، آغاز کردند. آنها قصد دارند که محصول خود را به مصرف انبوه برسانند.

اولین نشاکاری در روز شنبه در ناحیه «میاکوجی ماچی تامورا»، که بخشی از منطقه تخلیه فوکوشیما به شمار می‌آید و هنوز هم اقامت شبانه در آنجا ممنوع است، صورت گرفت. سه کشاورز، قصد دارند که در 6 هکتار زمین برنج بکارند.


*** دلهره و اضطراب، هنگام کاشت اولین نشا
بلافاصله پس از حادثه نیروگاه، این منطقه تخلیه کامل شد اما بازدیدهای روزانه بدون نیاز به مجوز، در آپریل سال گذشته ممکن شد. «تسوبی هیسااو»، یک کشاورز محلی، در مصاحبه خود با «اوکیناوا تایمز» گفت که وقتی می‌خواست اولین نشای برنج را در زمین بکارد، دلهره و اضطراب داشت. 

از آنجایی که افراد محلی در این منطقه اجازه اقامت شبانه را ندارند، «هیسااو» به خاطر اینکه مجبور است محصولش را تا 4 صبح ترک کند، نگران است و در مورد اینکه بتواند از پس این کار به خوبی برآید، زیاد خوش بین نیست. او به «ژاپن تایمز» گفت: «من می‌خواهم از مقامات شهرداری بخواهم تا به من اجازه دهند که بتوانم چند روز در هفته، در خانه خودم اقامت داشته باشم.»

این کشاورزان از کود حاوی پتاسیم استفاده خواهند کرد تا از این طریق، هرگونه سزیم رادیواکتیو باقیمانده را که از طریق گیاهان جذب می‌شوند، خنثی کنند. ایزوتوپ رادیواکتیو سزیوم، از طریق شکافت اتمی تولید می‌شود و نیمه عمری 30 ساله دارد و بسیار سمی است.


*** رادیواکتیو موجود در ماهی صید شده، 2500 برابر بیش از حد مجاز بود
در ماه ژانویه، گزارش شد که سطح سزیوم غذاهای دریایی در اطراف منطقه فاجعه دیده، از سال 2011 کاهش پیدا نکرده است. در همان ماه، در این منطقه یک ماهی صید شد که 2500 برابر بیش از حد مجاز رادیواکتیو داشت. تمام محصول برنج، پیش از ارسال به سایر نقاط کشور، برای وجود رادیواکتیو مورد بررسی قرا خواهد گرفت.

زمین لرزه 9 ریشتری ژاپن در سال 2011، موجب بروز سونامی و ذوب سوخت هسته‌ای تاسیسات هسته‌ای «داییچی» در فوکوشیمای ژاپن شد و دست کم 16000 نفر در این فاجعه جان خود را از دست دادند. 87000 نفر دیگری که در شعاع  20 کیلومتری نیروگاه اقامت داشتند، به خاطر امکان مسمومیت رادیواکتیو، وادار به تخلیه منازل خود شدند.

کارگران زمان زیادی را صرف کندن زمین کردند و آن را داخل کیسه‌های زباله ریختند و لایه جدیدی از خاک زراعی را از مناطق غیرآلوده، به این منطقه اضافه کردند. تا اینکه در روز دوشنبه، اعلام شد که سطح مواد رادیواکتیویته به 0.182 میکرو سیورتز بر ساعت رسیده است؛ به این معنی که سطح مواد رادیواکتیویته در این منطقه از اهداف دولت نیز کمتر است.

انسان به طور متوسط از طبیعت و محیط اطراف خود، سالانه 2.4 میلی سیورتز، مواد رادیواکتیو جذب می‌کند.


*** «میاکوجی ماچی» تنها منطقه‌ای است که عملیات پاکسازی در آن کامل شده است
در مقایسه، سطح رادیواکتیو منطقه چرنوبیل در روز دوشنبه، 0.19 میکرو سیورتز بر ساعت بود. مقامات اوکراین در سال گذشته، کاشت محصول را در 30 کیلومتری منطقه ممنوعه در اطراف سایت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در سال 1986 فاجعه اتمی در آنجا رخ داده بود، آغاز کردند.
در طول فاجعه چرنوبیل، میزان قرارگیری در معرض رادیواکتیو، 0.35 سیورتز(350 میلی سیورتز) تعیین شد. در فوکوشیما، این میزان بسیار کمتر بود که در 30 کیلومتری  پایگاه، این میزان بین 3 تا 170 میکروسیورتز گزارش شد.

از میان مناطق ممنوعه پیشین، «میاکوجی ماچی» تنها منطقه‌ای است که عملیات پاکسازی در آن کامل شده است و آغاز دوباره زندگی در این منطقه فرآیندی کند داشته است. با گشایش مدارس در آگوست گذشته، به مردم اجازه داده شد تا به دیدار قبور خانواده‌های خود بروند.
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار