مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با پوشش بیمه‌ای یک میلیون و 100 هزار راس دام در کشور رتبه اول را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / عبدالحسین رحمانی در جلسه شورای هماهنگی حوادث غیر‌مترقبه و مدیریت بحران در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل در پوشش بیمه‌ای محصولات زراعی، باغی و دامی جزو استان‌های برتر کشور است به طوری که در بیمه دام رتبه اول، زراعت رتبه پنجم و باغات رتبه 12 را دارد.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به تنش‌های خشکسالی و همچنین سرمازدگی در باغات اقدامات پیشگیرانه به ویژه پوشش اکثر مزارع و باغات در قالب بیمه انجام شد، تاکید کرد: وضعیت بارش و کاهش آن به حدی بوده که آرام آرام نمودی از وارد آمدن خسارات به اراضی کشاروزی را شاهد هستیم.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: استان اردبیل در کاهش بارندگی‌ها استان 31 است و تنها استان همدان در جایگاه پایین‌تر از ما قرار دارد به طوری که این کاهش بارندگی‌ها به کم شدن تولید به میزان 150 هزار تن در بخش زراعی منجر شده است.

رحمانی افزود: از 355 هزار هکتار اراضی زراعی استان 230 هزار هکتار دیم است که بیش از 70 درصد دیم‌کاران استان محصولات خود را زیر‌پوشش بیمه قرار داده‌اند و ما اگر وضعیت تولید را در پنج سال اخیر مقایسه کنیم نسبت به میانگین و نرمال تعیین شده افت تولید را شاهد هستیم که به همین جهت استان اردبیل جزو استان‌های زیان دیده از خشکسالی است.

وی با اشاره به بارش برف و کاهش محسوس دما در اردیبهشت و وارد آمدن خسارت به باغات خلخال، مشگین‌شهر و اردبیل خاطرنشان کرد: این سرمازدگی 100 درصد محصولات شهر کلور را دچار خسارت کرده و یک وضعیت نابسامانی را در این حوزه شاهد بودیم که البته تلاش می‌کنیم با پرداخت به موقع میزان خسارت و جبران آن مشکلات روحی و روانی باغداران را کاهش دهیم.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: ما در بحث مراتع و افت تولید علوفه نیز با مشکلاتی روبرو بودیم به طوری که با این کاهش تولید قطعاً‌ دامداران ما دچار مشکلاتی خواهند شد و احتمال بروز بیماری و تلف شدن آنها و کاهش وزنشان وجود دارد.

رحمانی گفت: 80 درصد پرداختی‌های خسارت ما در بخش دام و طیور مربوط به مقابله با بیماری‌هاست و از طرفی پوشش خوبی را در بیمه دام و طیور شاهد و ناظر هستیم.

وی تصریح کرد: ‌با رونق فرهنگ بیمه و توجهی که دولت به پرداخت 50 درصد خسارت وارده دارد انتظار می‌رود با علاقه‌مندی بیشتر زارعان، باغداران و دامداران تنها با 50 درصد تامین منابع پوشش بیمه‌ای اتفاق بیفتد/س 

برچسب ها: اردبیل ، رتبه ، اول ، بیمه ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.