مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی آبخیزداری را بهترین راه جلوگیری از سیل و خسارات آن دانست.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، موسی صابری با بیان اینکه آب و خاک به همراه گیاهان از مهمترین منابع طبیع یک کشور محسوب می شوند،گفت:در سال های اخیر،زیاد شدن جمعیت و استفاده بی رویه از منابع طبیعی سبب وقوع خشکسالی های پی در پی و همچنین سیل و خسارات حاصل از آنها شده است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت:هر ساله مقدار زیادی از خاک های با ارزش کشور از دسترس خارج می شود ،خاکی که برای به وجود آمدن یک سانتیمتر آن 500 تا د700 سال وقت لازم است .

صابری با بیان اینکه آبخیزداری خراسان شمالی به عنوان علم حفاظت از آب و خاک می تواند،مناسب ترین راه حل برای کاهش خسارات مذکور باشد،تاکید کرد:انجام فعالیتهای آبخیزداری سبب می شود این منابع بهتر حفظ شده و آب ها ی روان به جای تبدیل شدن به سیل و تخریب خاک ها و وارد آوردن خسارت به آرامی به زمین نفوذ کند .

وی تصریح کرد:با انجام اقدامات آبخیزداری می توان ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و خاک سبب کنترل آب های جاری و سیلاب ها و نفوذ آنها به خاک و تقویت سفره های آب زیرزمینی شد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت:با انجام اقدامات آبخیزداری از خشک شدن قنات و چشمه ها ی موجود و در نتیجه مهاجرت های بی زویه آبخیزنشینان و روستائیان جلوگیری می شود .

صابری گفت:باید در حفظ و نگهداری پوشش گیاهی مراتع و جنگل ها تلاش و به ویژه از کندن بوته ها و تخزیب مراتع و قطع درختان خودداری شود .

مدیرکل منابع رطبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطر نشان کرد:آبخیزداری به تمام فعالیتهای صورت گرفته در یک حوزه آبخیز گفته می شود که سبب حفظ آب و خاک و در نتیجه کاهش وقوع سیل و اثرات خشکسالی و کم آبی و هحمچنین میزان فرسایش و تخریب خاک ها می شود ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.