انجمن پزشكان عمومي ايران بانگارش بيانيه اي خطاب به دبيركل سازمان ملل متحدد خواستار حفظ حرمت و احترام به باورهای دینی تمامی مذاهب، برای حفظ آرامش و حرکت به سوی جهانی بهتر و والاتركه از اصول اساسی قلمداد می شود؛شدند.


متن اين بيانيه به شرح ذيل است:


دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
جناب آقای بان کی مون

سلام
بی مقدمه بگوییم، آنچه از «نبش قبر» تا «نبش قلب» این روزها شنیده می شود، وجدان جامعه بشری را به درد آورده و جامعه پزشکی که فارغ از مرزها به قاعده شغلشان چون پروانه بر گرد شمع محفل بشریت می گردند و می سوزند بیش از هر زمان نگران حفظ کرامت بشر و تکریم باورهای متعالی انسان ها هستند.

شما بدون شک بقراط را می شناسید؛ لابد میدانید که تمامی پزشکان پیش از آغاز طبابت به کلام او سوگند یاد می کنند که مابین آحاد بشریت تفاوتی در درمان و التیام دردها قایل نشوند. اطمینان داریم که ابوعلی سینا پزشک، فیلسوف و حکیم ایرانی را نیز می شناسید. خوب است بدانید که در ایران اقتدا به اخلاق و شیوه طبابت او ارزشی والا برای پزشکان محسوب می شود؛ ارزشهایی که بر پایه کرامت الهی انسان استوار است. ما اینگونه مردمی هستیم و سکوت را این روزها جایز نمی دانیم؛ باور داریم که دبیر کل سازمان ملل نیز در زمره آنان است که بایستی دردها و رنج های تمامی انسانها و مذاهب برایش یکسان باشد.

جناب آقای دبیر کل 
شما بدون شک مفاد بند 1 ماده 2 و مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر را نیز حفظ هستید: 
حق آزادی مذهب، عقیده و برگزاری مراسم مذهبی. هیچکس نمی تواند آزادی های مذهبی دیگران را سلب نماید!

تردیدی نیست که حفظ حرمت و احترام به باورهای دینی تمامی مذاهب، برای حفظ آرامش و حرکت به سوی جهانی بهتر و والاتر از اصول اساسی قلمداد می شود.

آقای بان کی مون 
همانگونه که مستحضرید، بهداشت روانی با تکیه بر معنویت و دین داری از مقولاتی است که ذهن بسیاری از دانشمندان حوزه سلامت دنیا را به خود مشغول کرده است. امروزه جوامع مختلف تلاش می کنند تا به دلیل تاثیر معنویت بر سبک زندگی و تعهد به آداب نیکو، سیاست های مربوط به این موضوع را سامان دهند.  تلاش های انجام شده از سالیان پیش برای تلفیق سلامت معنوی بر سه جزء دیگر یعنی سلامت کامل جسمانی، روانی و اجتماعی شاهدی بر این مدعاست. باورها، رفتارها و نگرش های ادیان آسمانی همواره تابع اخلاق و مقراراتی بوده اند که برای اداره  امور جامعه و پرورش انسان مفید بوده و اصولا پیامبران الهی برای تکمیل  اخلاق پسندیده مبعوث گشته اند.

اگر چه در تعالیم مذهبی بر داشتن ارتباطی خالص، بی‌تظاهر و عمیق با خداوند تاکید شده است اما هم اکنون استفاده از مذهب به قصد تظاهر، انتفاع و یا حتی مبارزه با احساسات مذهبی ملت ها واقعه ای نگران کننده و شرم آور است. در سالیان اخیر شاهد هستیم که باورهای مذهبی گهگاه با خرافات درآمیخته و در خدمت جنگ افروزی و تهدید صلح جهانی سوء استفاده می شود. وهن اعتقادات معنوی و مقدسات مذهبی به دلیل افزایش استرس های  فردی و تحریک لایه های اجتماعی مسلما به سلامت روانی کشورها آسیب خواهد رساند. 

اهانت به مقدسات، با سوزاندن کتابهای آسمانی و اهانت مستقیم به پیامبران الهی، تخریب اماکن مذهبی و تمثال های تاریخی، نسل کشی مذهبی و اینک توهین به قبور مطهر صحابه پیامبر گرامی اسلام (ص) در سرزمین شام که با کج فهمی و تعصبات غیرمتعادل با قصد به خشم آوردن معتقدین و خارج کردن آنها از طریق عقلانیت انجام پذیرفته، باید با برخوردی تحلیلی و پیشگیرانه مورد عتاب و عقاب قرار گیرد.

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
شما بدون شک با تاریخ آشنا هستید؛ تا دیر نشده برای این نبش قبرها و نبش قلب ها فکری بکنید تا کمتر این لکه های سیاه بر دامن بشر قرن بیست و یکم دیده شود. آیندگان بر خاموشان این روزها قضاوت سخت و بی رحمانه ای خواهند داشت.

با احترام

انجمن پزشکان عمومی ایران

برچسب ها: بیانیه ، هتک حرمت ، پزشکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار