معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پنیر تولید شده در روستای لیقوان حاصل شیر 60 هزار راس گوسفند نژاد قزل می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، عبدالهی با بیان اینکه پنیر لیقوان از شیر گوسفندان پرورش یافته در دامنه سهند تولید می‌شود افزود: این نوع پنیر که از لحاظ مرغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خوش در سطح عالی قرار دارد حاصل گوسفندان نژاد قزل می باشد که به پرگوشتی و پرشیری معروف بوده و رنگ عمومی بدن آنها قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره با تنوع رنگ قرمز می باشد.

وی با بیان اینکه گوسفند قزل(kizil sheep) یکی از نژاد های دنبه دار گوسفند محسوب و پراکنش آن در استان آذربایجان شرقی، مناطق کوهستانی تبریز، کوه پایه های سهند، اطراف مراغه، بناب، میانه، آذرشهر و هشترود بوده و در مناطق روستایی شهرستان های بناب و مراغه گله های بزرگی از این نژاد وجود دارند که دنبه کوچک، قابلیت راهپمایی طولانی در مناطق کوهستانی و گوشت مرغوب و با کیفیت از مهمترین خصوصیات این نژاد به حساب می آید.

عبدالهی با بیان اینکه درصد دوقلوزائی در این نژاد نسبتاً بالاست گفت: میانگین وزن قوچ آن 6/81 و میش این نژاد 6/53 کیلوگرم می باشد که پنیر معروف لیقوان كه شهرت جهانی دارد از شیر آن بدست می آید.

وی با بیان اینکه هر گوسفند نژاد قزل در یک دوره 100 روزه از سال تنها 50 کیلو شیر تولید می کند افزود: با این حساب می توان گفت سالانه بیش از 3 هزار تن شیر از 60 هزار گوسفند نژاد قزل منطقه لیقوان استحصال می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان بابیان اینکه از هر3 کیلو شیر منطقه لیقوان می‌توان یک کیلو پنیر تولید کرد افزود: سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی برنامه هایی برای افزایش میشهای مولدگوسفندی نژاد قزل درمنطقه لیقوان جهت افزایش میزان تولید شیر دارد که در آینده نزدیک با تحقق آن شاهد افزایش تولید پنیر در این منطقه خواهیم بود.

وی بر حفظ منابع ژنتيكي گوسفند نژاد قزل اشاره نموده و از آميخته گري آن با نژاد هاي غير قزل در برخی از مناطق دیگر خبر داده و افزود: سال گذشته پروژه آمیخته گری600 راس دام سبک در دو گله در روستای مایان سفلی بخش خسرو شهرستان تبریز و بخش صوفیان شهرستان شبستر صورت پذیرفت و در این طرح با استفاده از فن آوری لاپاراسکوپی، با حضوردامپزشکان متخصص ایرانی، نژاد قزل بومی بانژاد رومانف روسی، با استفاده از اسپرم های نژاد رومانف، تلفیق گردید.

عبدالهی بابیان اینکه تلفیق نژاد بومی قزل بانژاد رومانف بر اساس برنامه های سازمانی درایجاد بستری مناسب برای تولید بیشتر وکاستن از هزینه های تولید دربخش دامی صورت می پذیرد گفت: سن جفت گیری درنژاد رومانف پایین بوده و ولی مناسبترین زمان برای جفتگیری درهشت ماهگی است و با موفقیت امر آمیخته گری این نژاد در استان، می توان انتظار 3 زایش در دو سال را از نژاد آمیخته داشته و این امر می تواند روند تولید محصولات دامی در استان را بصورت چشمگیری بهبود بخشد.

وی تعداد گوسفند قزل در استان را، نزدیک به 2 میلیون راس عنوان نموده و با اشاره به اینکه ترکیب این دو نژاد می تواند در روند تولید گوشت قرمز گوسفند در استان بسیار تاثیر گذار باشد افزود: پرورش و توسعه نژاد قزل مورد تاکید سازمان و جزو برنامه هایی اجرایی توسعه بخش کشاورزی در استان قرار داشته و در شهرستان چاراویماق، پرورش آن از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

آذربایجان شرقی با دارا بودن نزدیک به 10 میلیون واحد دامی که 45 در صد آن را دام سبک و 55 در صد را نیز دام سنگین تشکیل میدهد، رتبه دوم جمعیت دامی کشور را از آن خود ساخته و بر اساس آمار های موجود، میزان تولید سرانه گوشت قرمز در این استان در مقایسه با کشور ، 35 درصد بیشتر از میانگین کشوری است/س

برچسب ها: پنیر ، گوسفند ، لیقوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.