رئیس اداره توسعه فناوری ویافته های تحقیقاتی مرکزتحقیقات حفاظت خاک وآبخیزداری کشور از اجرایی شدن طرح احداث سدهای زیرزمینی برای استفاده از جریانات زیر سطحی در مناطق خشک و نیمه خشک خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، غفوری روزبهانی درگردهمایی یک روزه «ارایه یافته های تحقیقاتی آبخوانداری وتغییر الگوی کشت دراراضی حاشیه دریاچه ارومیه» بابیان اینکه این طرح ازسه سال پیش باهمکاری پژوهشکده حفاظت خاک وآبخیزداری انجام می شودگفت:کار مطالعاتی احداث یک سدزیرزمینی هم درشهرتسوج شهرستان شبسترانجام شده است به زودی این طرح به صورت اجرایی پیاده خواهدشد.

وی با بیان اینکه در فاز اول طرح احداث سدهای زیرزمینی برای استفاده از جریانات زیر سطحی در مناطق خشک و نیمه خشک اجرایی می شود تحقیقات فرسایش خاک و روشهای حفاظت خاک و طرح ملی شناخت فرسایش "خندقی" را از فازهای بعدی این طرح ذکر کرد و اظهار داشت: این تحقیقات با هدف کاهش فرسایش خاک انجام شده است که طبق برنامه زمان بندی شده اجرایی می شود.

غفوری روزبهانی با اشاره به برنامه پنجم توسعه ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه طرح تحقیقاتی پخش سیلاب بر آبخوان های کشور در حال اجرا است و قرار است در وسعت یک میلیون هکتار در طول برنامه پنجم توسعه اجرایی شود.

وی بابیان اینکه مركز تحقيقات حفاظت خاك و آبخيزداري از مراكز وابسته به سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي مي باشد که فعاليت آن در زمينه تحقیقات حفاظت خاك و آب ، كنترل سيلاب ، پخش سيلاب بر آبخوان، هيدرولوژي و منابع آب، مهندسي و حفاظت سواحل و مديريت آبخيز مي باشد.

رئیس اداره توسعه فناوری ویافته های تحقیقاتی مرکزتحقیقات حفاظت خاک وآبخیزداری کشور در ادامه گفت: با توجه به شرايط اقليمي خشک و نيمه خشک ايران و بروز مشکلات عديده‌اي چون کم آبي در بسياري از مناطق کشور، حفاظت خاک و آبخيزداري از سازنده‌ ترين راهکارها براي مقابله با خشکسالي است و باید گفت آبخيزداري يکي ازشيوه‌هاي نوين حفاظت آب وخاک، مهار وپخش سيلاب‌ها است که باعث کنترل سيلاب‌هاي مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌هاي آب زيرزميني مي‌شود.

غفوری روزبهانی با بیان اینکه راهبرد اساسي کنترل سيلاب به تغذيه سفره‌هاي آب کمک مي‌کند و موجب مي‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه ها با توليد آب بيشتر بتواند زمين‌هاي کشاورزي بيشتري را به زير کشت برده و در توليد محصولات غذايي بيشتر، نقش مهمي را ايفاء کنند ادامه داد: اين شيوه به ويژه در مناطق خشک و نيمه خشک معمولاً هر از گاهي با جاري شدن سيلاب‌هاي مخرب با دبي لحظه‌اي بالا، مواجه هستندبسيار مؤثر و راه گشا است.

وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه در حدود 44 ميليون هكتار آبرفت با كيفيت مطلوب تا متوسط در كشور وجود دارد افزود: از اين مقدار، حدود 14 ميليون هكتار اراضي است كه هيچگونه محدوديتي جهت افکنه پخش سیلاب و اجراي پروژه هاي پخش سيلاب و تغذيه مصنوعي ندارد.

غفوری روزبهانی با بیان اینکه200 ایستگاه هواشناسی برای سنجش رطوبت خاک در کشور راه اندازی شده است ادامه داد: بر طبق آمارهاي موجود متوسط نزولات جوي كشور قريب 413 ميليارد مترمكعب درسال است كه از این مقدار 63 میلیاردمترمکعب غیرتنظیمی بوده و فقط 40 درصد توسط سدها مهار می شوند و قريب 100 ميليارد متر مكعب آن به صورت آب‌هاي سطحي(40 میلیاردمترمکعب) و زيرزميني (60 میلیاردمترمکعب) استحصال شده و قسمت عمده آن تبخير مي‌گردد و بقيه يا به درياها ريخته و يا از مرزهاي كشور خارج مي‌شود. /س

 

برچسب ها: احداث ، سد ، زیر زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.