هنرمند برجسته عکاسی معتقد است، عدم مطالعه کافی عکاسان و بی اطلاعی آنان از سایر رشته ها موجب شده در نقد عکس به مسایل ابتدایی زیبا شناختی بپردازند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي فرهنگ فيلم تهرانغ؛ افشین شاهردوی در سومین نشست تخصصی باشگاه هنرمندان فرهنگ فیلم تهران که با موضوع نقد و تحليل آثار عكاسان و با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان به عکاسی برگزار شد، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: متاسفانه وضعیت نقد عکس در ایران به مسایل ابتدایی زیبا شناختی محدود شده و دوره های آموزشی نقد و بررسی عکس نیز با پیچیدگی مقالات انتقادی و کتب موجود همراه است.
وی با اشاره به اینکه رواج نقد عکس یک ضرورت است افزود: این اقدام بر عهده متفکرین است که با افکار خود باورها و اعتقادات تازه ای را برای جامعه بوجود آورده و پرسشگری را رواج دهند.
این هنرمند عکاس در ادامه گفت: شاید اساس دوران روشنگری و اصراری که افرادی چون کانت بر سوال و نقد داشتند ریشه در همین نکته داشته باشد که پیش زمینه نقد، بالا بردن سطح آگاهی مردم است، همچنانکه پیشرفت های دوران رنسانس محصول طرح سوال و شک به باورهای کهنه سنتی بود.
شاهردوی تحلیل و تفسیر را از مراحل اصلی نقد عنوان کرد و افزود: برای تحلیل منطقی، تفسیر مدلل و نقد سالم، آشنایی با سیر تحولات عکاسی ضروری است.
وی زیبا شناختی، جامعه شناختی، اسطوره شناختی فلسفی و روانشناختی را از رویکردهای نقد عکس عنوان کرد.
اسن استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نقد مانند مثلث می ماند که سه ضلع دارد و این سه ضلع، نقد موضوع، نقد عکاس و نقد مخاطب هستند افزود: هیچ نقدی قطعی نیست.
وی در پایان به نقد و بررسی تعدای عکس از جمله عکس های ویتنام، ژیلبر گارسن، رابرت هاوزر و ... پرداخت.
لازم به ذكر است؛  نشست فوق در راستای اهداف باشگاه هنرمندان فرهنگ فیلم تهران مبنی بر حفظ ارتباط میان هنرمندان و ایجاد پایگاهی برای فعالیتهای علمی و فرهنگی برگزار می شود.
گفتني است؛ علاقه‌مندان برای اطلاعات این باشگاه و ثبت نام در نشست های بعدی به سایت www.farhangfilm.ir و یا با شماره های 88665734 و 88665525 تماس حاصل فرمایند. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار