مشاور ارشد شرکت جایکا ژاپن گفت: طرح صیانت ازجنگل ها که در50 هزار هکتار از منابع طبیعی منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری در دست اجراست در صورت موفقیت توسط متخصصان ایرانی تداوم می یابد.

سی ایچی میشیما در سمینار منطقه ای مدیریت جامع حوزه های آبخیز کارون بزرگ در شهرکرد اظهار داشت: پس از پایان مدت پنج ساله تعیین شده برای کارشناسان شرکت جایکا و تایید موفقیت طرح از سوی کارشناسان ژاپنی، ادامه این طرح توسط متخصصان ایران انجام می شود.
وی ادامه داد: این طرح از سال 2010 با پیش بینی دوره زمانی پنج ساله با مشارکت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ آغاز شده است.
مشاور ارشد جایکا در استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اجرای طرح های مشارکتی توسط دولت ها جایگاه و بستر مناسبی برای تبادل آگاهی های فنی و کارشناسی است.
میشیما تصریح کرد: هم اکنون دولت ایران و گروه جایکا طرح مدیریت حوادث غیر مترقبه زلزله در تهران، طرح مدیریت محیط زیستی خلیج فارس در صورت بروز فاجعه نفتی و طرح توسعه مدیریت کشاورزی را در استان گلستان با مشارکت یکدیگر اجرا می کنند.
وی خاک، منابع آب و گونه های گیاهی را از پتانسیل های مناسب برای اجرای طرح مشارکتی غنی سازی جنگل و مراتع در منطقه بازفت استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.
میشمیا چرای بی رویه دام، کاهش پوشش گیاهی و گیاهان کوهی، شیب دار بودن اراضی، افزایش جمعیت، کمبود زیرساخت، فرسایش خاک و کمبود منابع مالی و منابع انسانی را از کاستی های موجود در اجرای این طرح نام برد.
وی تصریح کرد: با ایجاد منابع درآمدی جایگزین برای روستائیان، احیای پوشش گیاهی جنگل و مراتع، ارتقاء توان اجرایی و مدیریتی کارشناسان منابع طبیعی، ایجاد الگوی مناسب فعالیت در بخش منابع طبیعی و پایداری اجرای طرح و ارائه الگوی بومی بین مردم می توان شتاب احیاء منابع طبیعی را افزایش داد.
شرکت جایکا باهمکاری کارشناسان ایرانی، طرح صیانت از جنگل ها را در 50 هزار هکتار از منابع طبیعی منطقه بازفت اجرا می کند که نتایج مطالعات پنج ساله این شرکت پس از تکمیل به عنوان سند ملی مورد استفاده برنامه ریزان قرار خواهد گرفت.
این سمینار با حضور معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیران کل منابع طبیعی استان های اصفهان، مرکزی، لرستان، فارس، خوزستان، گهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و کارشناسان این طرح از ژاپن برگزار شد.
منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ در فاصله 85 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است./س
برچسب ها: طرح ، جایکا ، منابع ، جنگلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.