طرح شبکه آبیاری و زهکشی دشت آسپاس با 92 درصد پیشرفت در استان فارس در حال اجراست و با بهره برداری از آن زمین های کشاورزی منطقه توسعه می یابد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، نماینده مجری طرح ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی دشت آسپاس گفت:این طرح، اجرای بندهای انحرافی کانال های وابسته و اصلاح بستر بخشی از زهکشی اصلی را در بر می گیرد و شامل دو طرح دشت نمدان و دشت آسپاس است.

عباس نمازی با بیان اینکه مطالعه فاز دوم طرح دشت نمدان به پایان رسیده و آماده مناقصه است گفت: ساخت بندهای انحرافی به صورت دایمی و پوشش نهرهای سنتی، علاوه بر تأمین آب، با افزایش راندمان آبیاری، مدیریت تازه ای را در مصرف آب این منطقه فراهم می کند.

نمازی این دشت را از جمله دشتهای حاصلخیز استان دانست و بیان کرد: منابع آبهای زیرزمینی آن شامل 284 حلقه چاه، 19 رشته قنات و 17 دهنه چشمه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 12 روستا از رودخانه اوجان حقابه دارند که با احداث 12 بند خاکی در طول مسیر رودخانه و انحراف آن توسط نهرهای سنتی، بخشی از زمینهای کشاورزی دشت، آبیاری می شوند.

نمازی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح در سال 1383 آغاز شده میزان پیشرفت فیزیکی آن را 92 درصد دانست و گفت : ساخت11 بند انحرافی رضا آباد ، نصرآباد، باغ نو، فرجینه، جدول نو، سیاه زمین، اسپهری، شهر آشوب، اشکفت خان، انگکبان، حسن آباد و تأسیسات وابسته به آن، ساخت کانالهای آبرسان از چشمه ها، قنات ها و بندهای انحرافی به طول 138 کیلومتر، ساخت زهکش به طول 37 کیلومتر و اصلاح مسیر رودخانه اوجان به طول 18 کیلومتر را از جمله عملیات اجرا شده در این طرح است.

وی با بیان اینکه دشت آسپاس با وجود منابع آب سطحی و زیرزمینی به ویژه آهکی در محدوده آن، یکی از مراکز کشاورزی عمده در سطح استان محسوب می شود ادامه داد: شرایط اقلیمی منطقه موجب شده تا پتانسیل خاک، رژیم بارندگی و فصل کشت سبب کمبود منابع آب سطحی در این ناحیه شود از این رو تلفیق منابع آب سطحی و زیرزمینی اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی با اجرای این طرح زمین های کشاورزی ضمن بهره گیری از بندهای سنتی، از منابع آب زیرزمینی نیز بهره مند می شوند.

دشت آسپاس در 75 کیلومتری شمال شرقی شیراز و 45 کیلومتری جنوب غرب شهرستان اقلید با ارتفاع متوسط دو هزار و 369 متر از سطح دریا قرار گرفته ، این دشت از نظر اقلیمی از اقلیم نیمه مرطوب و سرد، تا مدیترانه ای و نیمه خشک را شامل می شود./س

برچسب ها: پیشرفت ، فیزیکی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.