در کنار شور و هيجان روزهاي ايام امتحان، شناخت وظايف والدين و فرزندان به نتيجه‌گيري و موفقيت در امتحان کمک مي‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، هر ساله با آمدن نام امتحان بر سر زبان‌ها، انگار بذر نگراني و دلهره در دل کاشته مي‌شود. همه با شور و هيجان درتکاپو هستند. هيجان دسته‌اي که خود را از قبل آماده کردند براي فضاي برگزاري امتحان و دسته‌اي هنوز در خواب با آمدن ايام امتحانات به دنبال اتمام کتاب‌هاي انباشته شده خود هستند. همين موضوع گاهي موجب تغييراتي در تغذيه، خواب و بهداشت آنها مي‌شود و اين سوال به ذهن مي‌رسد که مناسب‌ترين شيوه برخورد با آنان چگونه است؟
گروهي از روان‌شناسان نقش والدين را در موفقيت امتحان موثر مي‌دانند و اظهار دارند: والدين بايد متناسب با شرايط سني فرد، انگيزه آنها را تقويت سازند. اگر قول جايزه و پاداش در دوره ابتدايي موثر است، در دروه راهنمايي و متوسطه بايد هر کدام با در نظر گرفتن شرايط خاص انجام گيرد.
روان‌شناسان بارها به رفتارهاي تنش زا والدين به عنوان عاملي مخرب عنوان کرده‌اند: گاه والدين خواسته و ناخواسته به هنگام گفتگو با فرزندان فضايي توام با تنش و اضطراب به وجود مي‌آورند و به آسيب آنان توجه‌اي ندارند.
همچنين اعلام وضعيت فوق‌العاده در خانه به خاطر امتحانات قطع تماشاي تلويزيون محدود کردن هر نوع برنامه تفريحي از رفتارهاي غير متعارف و نامعقول هستند.
روان‌شناسان براي چگونگي رفتار فرزندان توصيه‌هاي مهم کرده‌اند: فرزندان بايد با آرامش و نشاط روند برنامه درسي را طبيعي جلوه داده، در هر 50 دقيقه 10 دقيقه استراحت، نکات سخت را ياد داشت و مواد قندي سالم مصرف کرده و هميشته به فرا رسيدن پاپان امتحانات فکر کنند.
گفتني است: يک دانش‌آموز موفق مي‌تواند اراده و اعتماد به نفس خود را تقويت کرده و با روحيه شاد و آرام و اعتقاد به خدا برنامه‌ها را دنبال کند و بايد توجه داشت که اين تلاش و برنامه‌ريزي همراه با توکل به خدا است که موجب موفقيت خواهد شد./ز
گزارش از هنگامه فروغي
برچسب ها: هیجان ، امتحان ، موضوع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار