همین روزهاست که خرمشهر صدای اذان بلال ها را منتشر می کند تا نسل های بعد در صف نماز شهادت، قامت ایستادگی ببینند و نسل چندم از این شقایق ها، همچنان سرزنده بماند.

همین روزهاست که اذان خرمشهر را بلال های شهید به وقت شرعی کربلا زمزمه کنند، نخل ها ایستاده نماز گزارند و جغرافیایی شهادت در مدار صلوات های شلمچه و دشت عباس پراکنده شود.
وقتی که بر دو پای تنومندش ایستاد، بر چشمها تداوم لبخندش ایستاد، در آسمان شکوفه و در خاک ریشه داشت با اتکا به روشنی خون سرکش اش، کارون روانه گشت و دماوندش ایستاد، هرگز نشد سنگرش تهی، جای پدر دو مرتبه فرزندش ایستاد.
سنگرش تهی نشد، یعنی آنجا که پدر به خاک می افتاد، دوباره فرزندش می ایستاد تا خونین شهر، سرزمین فتح ارزش ها باقی بماند.
دشمن آمده بود تا بهار بی خزان جوانی انقلاب را در دل خاک کند، اما نمی دانست رازهای ناشکفته خاک، روزی شکوفا می شود و روزی جوانه می زند و خرمشهر برسر پیوندش خواهد ایستاد، چنانکه بر جریده روزگار دوام خرمشهر ثبت شد.
آن روزهای تقویم، آن روزها که یاران ما پرواز کردند، دلهامان کبوتران آسمان بود، چندان که خون از بال های کبوتران فرو می چکید و مرگ پایان کبوتر نمی شد و هر قطره خون کبوتر پرواز پرنده ای شد.
مادران شهید آمده بودند تا انتهای سعادت را ببینند، آمده بودند تا نشانی از فرزندانشان بگیرند که بی نشان برگشته اند از همان روزها که سعادتی بود و شهادت.
خرمشهر شط صبر بود، دریای صبوری، دریای دلدادگی به مردان تشنه ای که جز شهادت سیراب شان نمی کرد، خرمشهر دریایی تر شد که خورشیدش در فلق وضوی خون گرفت و قامتش به قیامت کوه قد علم کرد.
آن روزها مدرسان درس ایثار، مدرسان درس شهادت در خرمشهر به خاک سپرده شدند، تا شاگردان مکتب حضرت امام حسین(ع) سرفصلی برای خواندن آزادگی از کتابهای درسی خود قرائت کنند.
برای همین روزها بنویس، با خون تر بنویس، بنویس ، تا پاک تر شود، بنویس خون، ردی از بهشت بود، ردای ازکربلا، خون ردی از رهایی بود، خون ردی از خاک بود، بنویس، با خون تر بنویس و بعد بلا بیاور و بالا ببر جنون مرا.
اروند رود، نا آرامتر از آن است که صخره ای را تاب ایستادگی در مقابل حرکتش باشد، اما خون خویش را در تن داغدیده خوزستان جاری کرد تا خلیج فارس برای همیشه فارس باقی بماند.
فتح خرمشهر و اجرای عملیات بیت المقدس باعث بلوغ و تکامل و تحول نظامی کشور به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.
در این عملیات رزمندگان اسلام با سرافرازی، خرمشهر را از دست دشمن پس گرفت و آفند سپاهیان اسلام علیه دشمنان متجاوزگر بعث عراق، نیز در این عملیات به اوج رسید.
در زمان فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس، پنج هزار و 400 کیلومتر از اراضی ایران اسلامی از دست متجاوزان اشغالگر آزادسازی شد.
دشمن متجاوزگر رژیم بعث عراق در این عملیات در زمان و مکان غافلگیر شد و همین امر موجب شکست سخت دشمنان شد.
در زمان اجرای عملیات غرورآفرین بیت المقدس، افزون بر 19 هزار از متجاوزگران رژیم بعث به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و 16 هزار نفر نیز از تجاوزگران بعثی عراق به هلاکت رسیدند.
فتح خرمشهر، بزرگترین فتح سیاسی و نظامی بود، چرا که فشارهای زیادی از سوی دشمنان و ابرقدرتها به ایران اسلامی وارد شده بود.
سرعت عمل و همدلی نیروهای نظامی و بسیجان و نیروهای مردمی در عملیات بیت المقدس بسیار بالا بود و این سرعت عمل باعث انهدام نیروهای دشمن بعثی عراق در تجاوز به خاک ایرانی اسلامی شد.
این جنگ و دفاع مقدس برای نسلهای آینده یک گنج گرانبها و گنجینیه عظیم است و سیره عملی و زندگی شهدا به عنوان یک الگو و انسانهایی که از زمین به آسمان بال گشودند، برای نسل جوان باید بیان و تبیین شود.
خرمشهر، به عنوان الگو و سمبل مقاومت ایثار نام گرفته و این مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان باعث الگوگیری شیعیان و مقاومت حزب- الله لبنان در جنگ 33 روزه علیه رژیم اشغالگر اسرائیل نیز شده است.
پس از فتح خرمشهر، هفت قطعنامه از سوی سازمان ملل متحد صادر شد، ولی در هیچ یک از این قطعنامه ها عراق به عنوان کشور متجاوز معرفی نشد و رزمندگان ایران اسلامی در اوج ایثارگری بودند.
یکی از چهارمحالی ساکن خرمشهر در سالهای دفاع مقدس گفت: تنها در طول سه روز محاصره خرمشهر از سوی مزدوران بعثی عراق کسانی که در خرمشهر برای دفاع مانده بودند، نبرد برای آزادی خرمشهر را رزمندگان با پوست و خون خود درک کردند.
سید بیژن احمدی سورشجانی افزود: در آن زمان، سه نفر از بچه های استان چهارمحال و بختیاری که در خرمشهر نانوانی داشتند و مغازه شان تخریب شده بود در یک ابتکار جالب اقدام به احداث یک تنور سیار پشت وانت بار کردند.
وی اظهار داشت: در آن سه روز محاصره با آهن قراضه ها، یک تنور ساخته شد، اما به دلیل نبود مواد غذایی در شهر محاصره شده خرمشهر، نتوانستند نان به دست رزمندگان برسانند.
احمدی تصریح کرد: مزدوران بعثی از زمین و هوا بر خرمشهر آتش می ریختند و کسی باورش نمی شد، خرمشهر آزاد شود، اما هنگامی که آزاد شد کسانی که برای دفاع در خرمشهر باقی مانده بودند، به این حرف امام رسیدند که این آزادی خدایی است.
اکنون خرمشهر شهری در تاریخ معاصر است که فتح آن و باز ستانی آن را در هیچ شاهنامه ای نگارش نکرده بودند ولی این شهر جاویدان تا ابد ایرانی باقی ماند./س
برچسب ها: آزادی ، خدادادی ، خرمشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.