پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در جهت توجیه اقتصادی به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بطوریکه روزانه ۵۵ میلیون لیتر فرآورده های اصلی مورد نیاز كشور را تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاهی است كه دارای توجیه اقتصادی بوده و بر اساس خوراك میعانات گازی طراحی شده است چرا كه پالایشگاه های میعانات گازی نسبت به پالایشگاه های نفت خام ایجاد ارزش افزوده بالاتری برخوردار است.
 
علاوه بر این، استفاده از موقعیت جغرافیایی و ساختارهای زیربنایی بندرعباس جهت كاهش هزینه های سرمایه گذاری، ایجاد قطب بزرگ پالایشی كشور در منطقه بندرعباس واقع در دهانه خلیج فارس و همچنین امكان سریع صادرات فرآورده های تولید به خارج از كشور از دیگر شاخص های توجیه اقتصادی این پروژه است.
 
بنابراین پالایشگاه ستاره خلیج فارس می تواند ۵۵ روزانه میلیون لیتر فرآورده های اصلی مورد نیاز كشور را تامین كند كه ۳۶ میلیون لیتر از این میزان بنزین و ۱۴ میلیون لیتر نفت گاز است.
 
علاوه بر این، تولید روزانه چهار میلیون لیتر ال پی جی (گازمایع)، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد، از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است و ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی این پالایشگاه نیز حدود ۱۱ میلیون بشكه است.
 
بر اساس گزارش عملكرد طرح شركت نفت ستاره خلیج فارس، پروژه احداث پالایشگاه ۵۸.۴ درصد، خط لوله ۳۶ اینچ خوراك پالایشگاه ۹۹.۷۶ درصد و آبگیر نیز ۹۳.۵۷ درصد و در كل ۶۴ درصد پیشرفت داشته است.
 
براساس این گزارش: این شرکت با بهره گيري از توان و ظرفيت نيروهای متخصص ايراني و شركت هاي داخلي اعم از مديريتي ، مهندسي و ساخت از جمله بزرگترين شركت هاي پالايشي است كه هم اكنون در حال احداث پالايشگاه ميعانات گازي در بندرعباس با ظرفيت 360 هزار بشكه در روز می باشد که در قالب سه فاز 120 هزار بشکه ای در نظر گرفته شده و مراحل اجرای این پروژه به صورت طراحی، خرید و ساخت (EPC ) در درست اقدام است.
 
بنابراین پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.
 
با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود و نیز تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند همچنین ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می‌باشد.
 
لازم به ذکراست؛ با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا شده به طوريكه میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود 63 میلیون لیتر و گازوییل در حدود 102 میلیون لیتر می باشد و همچنين تولید روزانه بنزین در پالایشگاههای ایران هم اکنون 43 میلیون لیتر و گازوییل بیش از 91 میلیون لیتر است که با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به 78 میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل به 105 میلیون لیتر در روز می رسد.
 
این گزارش می افزاید؛ خودكفایی در تولید فرآورده های نفتی، تولید محصولات مطابق استانداردهای كیفی اروپا، جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش تر، اشتغال زایی در منطقه و كشور از دیگر اهداف احداث این پالایشگاه است.
 
طبق این گزارش؛ ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به پالایشگاه های نفت خام (تولید بیش از75 درصد بنزین وگازوئیل از خوراک پالایشگاه میعانات گازی)، استفاده از تاسیسات زیر بنائی منطقه بندرعباس جهت کاهش هزینه های سرمایه گذاری و تسهیل صادرات فرآورده های تولیدی از جمله توجیهات اقتصادی این پروژه است.

خاطر نشان می شود، بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ۳.۸ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است و تركیب سهامداران شركت نفت ستاره خلیج فارس شامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (۴۸ درصد)، شركت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین (۳۸.۷۷ درصد) و شركت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگان كاركنان صنعت نفت (۱۳.۲۳ درصد) می باشد.

خط لوله مورد نیاز برای انتقال خوراک و فرآورده‌های تولید شده نیز به طول 400 کیلومتر که این پالایشگاه را به ذخایر گازی پارس جنوبی در عسلویه متصل می‌کند، 92درصد پیشرفت داشته است. فرآورده‌های تولید شده از طریق اسکله بندرعباس و بندر شهید رجایی صادر می شود.
 
پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال حاضر توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت مهندسین مشاور بینا و شرکت تهران جنوب در حال ساخت است و در حال حاضر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
همچنین جهت تامین خوراک پالایشگاه، خط لوله ای به طول 388 کیلومتر و به قطر 36 اینچ از منطقه ویژه نفت و گاز پارس تا بندرعباس در حال احداث است که این خط دارای یک تلمبه خانه در منطقه ویژه و یک پایانه در پالایشگاه می باشد.     
        
شایان ذکر است، به منظور تامین آب مورد نیاز پالایشگاه، پروژه آبگیر جهت استفاده از آب دریا توسط 4 خط لوله و یک ايستگاه پمپاژ با 8 دستگاه پمپ با قدرت 12500 متر مکعب در ساعت در حال احداث می باشد. آب دریا پس از استفاده توسط کانال به دریا برگشت داده می شود، این پروژه به صورت EPC مراحل نهائی را طی می کند.

پیش از این علیرضا ضیغمی، ضیغمی با اشاره به اینکه ستاره خلیج فارس تا پایان برنامه پنجم توسعه در مدار سرویس قرار خواهد گرفت اظهار داشت: 35 میلیون لیتر بنزین یورو 5 به بالا تا یورو 7 در این پالایشگاه تولید خواهد شد ستاره خلیج فارس با اعتبار 3.8 میلیارد یورو توسط بخش خصوصی در حال انجام است و پیشرفت این طرح 67 درصد است.

معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی های به عمل آمده پیش بینی كرد كه تا پایان امسال با پیشرفت ۲۵ تا ۳۰ درصدی كه خواهد داشت بتوان فاز نخست آن را با محوریت تولید بنزین، گازوئیل و اكتان افتتاح كرد.
 
وی خاطرنشان کرد: تمام تجهیزات این پروژه سفارش داده شده و بخش عمده ای نیز در حال ساخت است خوراک این طرح معیانات ترش از عسلویه که 360 هزار بشکه است و تا پایان سال 92 قسمتی از این طرح راه اندازی می شود و تا پایان برنامه پنجم توسعه 35 میلیون لیتر بنزین با اکتان بالای 95 و 15 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید خواهد شد.
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، با اشاره به اینکه در سال گذشته 400 میلیون یورو به این پروژه تزریق شده بود اظهار داشت: با تزریق یک میلیارد دلار در سالجاری توسط ریاست جمهوری و وزیر نفت همچنین 500 میلیون یورو فاینانس بانک ملت که از این میزان 300 میلیون یور جذب شده است اگر یک میلیارد دلار دیگر برای این طرح سرمایه گذاری شود تا نیمه اول سال آینده تولید بنزین یورو 4 و 5 به 52 میلیون لیتر خواهد رسید.  
 
مدیر عامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در این ارتباط، گفت: با موافقت وزیر نفت، تاكنون یك میلیارد دلار منابع مالی، علاوه بر ۴۰۰ میلیون یوروی قبلی به پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس تزریق شده است.
 
وی ادامه داد: این پروژه به یك و نیم میلیارد دلار منابع مالی دیگر نیاز دارد كه وزارت نفت نیز تلاش می كند تا از طریق منابع بانكی از جمله بانك ملت،‌ بودجه مورد نیاز را تامین كند.

 ضیغمی خاطرنشان ساخت: مشكلاتی همچون تحریم، تأمین نشدن بموقع ارز و خرید و ترخیص كالا از گمركات داخل كشور (بندرعباس) موجب شد تا از برنامه زمان بندی كمی عقب بمانیم.

شركت نفت ستاره خليج فارس در زمینی به مساحت۷۰۰ هکتار درسال 1385 آغاز شده‌است و هدف از آن طراحي، مديريت، تامين منابع مالي، احداث، بهره‌برداري و نگهداري از پالايشگاه ميعانات گازي بوده است.

گزارش: حبیبه رحیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار