ديركل دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست گفت:بازديد از اين موزه‌ها در طول هفته تنوع زيستي كه از ديروز آغازشده رايگان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛  شهاب الدين منتظمي مديركل دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي ، با بيان اينكه ايران يكي از كشورهاي با تنوع زيستي بالاست، افزود: طبق بررسي‌ها 1136 گونه جانوري در كشور وجود دارد كه 197 گونه آن را پستانداران تشكيل مي‌دهند. علاوه بر آن در بحث زيرگونه نيز تنوع چشمگيري مشاهده مي‌شود.
وي ادامه داد: با توجه به شرايط جهان از نظر تغييرات آب و هوايي، تهديدات مختلفي عليه تنوع زيستي ايجا شده است كه به همين منظور برنامه‌ها و راهبردهاي مطمئني را براي حفظ اين سرمايه ملي در دست داريم.
به گفته منتظمي اهميت نقش چرخه آب در حفظ تنوع زيستي باعث شده كه شعار امسال اتحاديه حفاظت از تنوع زيستي IUCN «آب و تنوع زيستي» باشد.
وي ادامه داد: هرچه شرايط آبي كشور بدتر شده و اكوسيستم‌ها از بين بروند تنوع زيستي كشور در معرض خطرات بيشتري قرار خواهد گرفت.
مدير كل دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي افزود: امروزه بحث تنوع زيستي از جهت تأمين غذا، لباس و دارو مورد توجه جوامع مختلف از جمله كشور ما قرار گرفته است كه به همين منظور اطلاع رساني، ارتقاء آگاهي عمومي و ديگر اقدامات براي حفظ تنوع زيستي مدنظر قرار گرفته است.
به گفته وي تغييرات آب و هوا و اكوسيستم‌ها ايجاب مي‌كند كه در كنار توسعه پايدار به بحث تنوع زيستي نيز از جنبه كلان به گونه‌اي كه مسئولين و مردم با يكديگر در جهت حفظ آن تلاش كنند نگاه شود.
منتظمي افزود: شناسايي نقاط آسيب ديده، مديريت آسيب‌ها، تهيه بانك ژن از جمله اقدامات سازمان محيط زيست در اين راستا است و در حال حاضر شش پارالر بانكي در شش نقطه كشور ايجاد شده كه مطالعات زير ساختي و كاربردي حيات وحش كشور را انجام مي‌دهد.
وي ادامه داد: برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌ها يكي ديگر از اقدامات موزه‌هاي تاريخي طبيعي به عنوان يكي از مراكز ارتقاء آگاهي و فرهنگ سازي در جامعه است كه براي دبيران، دانش آموزان و بازديد كنندگان از موزه‌ها برگزار مي‌شود.
مديركل دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي با بيان اينكه براي 30 گونه حيات وحش در دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست طرح جامع تهيه شده است، افزود: با همكاري كارشناسان،‌ فعاليت‌هاي تخصصي و مطالعات همه جانبه‌اي در زمينه تنوع ژنتيكي انجام شده است.
وي در خصوص همكاري با كشورهاي خارجي براي حفظ تنوع زيستي كشور اظهار كرد: همكاري با كشورهاي خارجي بيشتر در جهت استفاده از تجربيات آنها و تعامل بوده است.
منتظمي با بيان اينكه پس از انقراض يك گونه جايگزيني آن بسيار مشكل است، افزود: براي احياي گونه‌هاي در معرض خطرانقراض، پروتكل خاصي مشخص شده است كه بستگي به گونه‌اي از خانواده‌ نزديك آنها دارد.
وي گفت: به عنوان كشوري در حال توسعه بايد براي حفظ منابع آب و ذخاير ژنتيكي خود تلاش بسياري انجام دهيم. /ل
برچسب ها: موزه ، محیط زیست ، منابع ، باغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار