تحقيقات جالبی که در اواخر دهه ٨٠ انجام شد نشان داد که تماشای ماهيان آکواريوم استرس را کاهش میدهد و بدنبال آن می تواند باعث کاهش فشارخون نيز شود،حتی ثابت شده است که تماشای فيلم حرکت ماهيها در آکواريوم يا طبيعت ميتواند تاثيرات مفيدی بر روان و جسم انسان داشته باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، با طراحی و نصب  یک آکواريوم مناسب در قلب شرکت، اداره، بانک، مطب پزشک و ... میتوانید تاثیرات مثبت آنرا به روشنی بر روی کارمندان يا مراجعین حس کنید،و با همین تغییر کوچک نتایج بزرگ را در کارکرد مجموعه تان شاهد باشید،با یک جستجودر گوگل می بینید که بسیاری از شرکتهای معتبر و بنام دنیا با اشکال و ابعاد مختلف از آکواریوم در محیط های کاری خود استفاده می کنند.خوب حتما این سوال برایتان پیش می آید که دلیل آن چیست؟



اگر مایلید بیشتر بدانید لطفا این مطلب را کامل بخوانید:
بزرگترین ایراد  زندگی  مدرن و شهری ، استرس و فشار روانی حاصل از این شکل زندگی و روابط آن  است.فشارهایی که بطور ناخواسته با رفت و آمدها،قرارها،تغییرات سریع ،آموزش وکارهای تکراری و طاقت فرسا بر ما تحمیل می شوند.و در این میان افرادی که در سمت کارفرما، کارمند يا ارباب رجوع، مجبورند مدت زیادی را در فضاهای اداری یا کاری سربسته بگذرانند، فشار بیشتری را حس می کنند و حتی در بسیاری از موارد این زمانها بیشتر از وقتی است که آنها با خانواده و نزدیکان خود میگذرانند.

استرس و فشار روانی در محيط کاری میتواند  به آثار جانبی منفی از قبيل غيبت از کار ، کاهش انگيزه، بی خوابی و حتی فشار خون بالا منجر شود و کم کم به جایی برسد که کارمند شما از هیچ چيز در زندگی کاری خود لذت نبرد.

اما با راهکار ساده  میتوان بر بخشی از تاثيرات مخرب این عوامل فائق آمد.و با تکیه بر این اصل که در بسیاری از اوقات با تغییرات کوچک میتوان نتایج بزرگ بدست آورد،دیگر برای ایجاد محیط کاری پر نشاط دنبال تغییرات خارق العاده ای باشیم .

کافیست به تغییرات ساده  که میتواند تاثیرات مثبت بزرگ در یک محیط کاری ایجاد کند و دیگران نیز امتحان کرده اند توجه کنیم.يکی ازاین تغییرات اثر بخش، ايجاد مولفه های آرامش دهنده و طبیعی  در محيط کار است.

آکواريوم از میان گزینه های طبیعی  یکی از مناسب ترین و کارآمدترین گزینه ها برای استفاده  در فضای اداری می باشد که میتواند علاوه بر ایجاد تعادل در سطح انرژی محيط ، به برقراری آرامش در افراد نیز کمک کند و از نادر مواردیست که مورد توجه تمام سلایق قرار گرفته و اثر بخشی مثبت خود را به صورت مستتر و ناملموس به همه افراد حاضر در محیط کار می رساند.



طراحی محيطهای اداری معمولا الهام گرفته از طراحی های مينيمال است،يعنی استفاده از فرمها و خطوط بسيار ساده.استفاده از حداقل وسايل مورد نياز و حتی الامکان استفاده از رنگهای بسيار سرد و محدود.

تنوعی که وجودآکواريوم، چه به لحاظ رنگ و چه به لحاظ فرم، در محيط های کاری و اداری بوجود مي آورد میتواند بسيار چشم نواز و خيره کننده باشد و به این طراحی حداقلی،یک کاربری حداکثری را هدیه نماید.

در طراحی دکوراسيون اداری با توجه  به المان های نهايی از قبيل شکل آکواريوم، رنگ پوشش وفرم و اندازه ماهی ها و همچنين نورپردازی مناسب،میتوان از آن بعنوان يک تابلوی نقاشی زنده و الهام بخش در محيط کار استفاده کرد،و انرژی مثبت حاصل از آب و موجودات زیبای آن  را در فضا پخش کرد.

بی دلیل نیست که درعرفان اسلامی از آب به عنوان مایه حيات موجودات و نشانه پاکی وطهارت و در عرفان شرقی بعنوان يکی از عناصر مهم و دارای انرژی مثبت و افزايش دهنده جريان انرژی در محيط ياد شده است.

در آکواریوم روح لطافت آب مستتر است و علاوه بر این لطافت،تماشای حرکت اين موجودات ظريف و زيبا،بیننده را در موجی از آرامش غوطه ور می سازد به طور مثال مديرعامل يکی از شرکت هايی که به تازگی آکواريومی در محل کار خود را ه اندازی کرده،می گوید که به روشنی شاهد تاثيرات مثبت آکواریوم بر روی کارمندان و یا مراجعین شرکت  بوده  وحتی دریافته افرادی که  در بدو ورود به شرکت خسته بنظر می رسند،پس از تماشای چند لحظه ای آکواریوم، به سرعت تغيير کرده و با انرژی متفاوتی کار خود را پی میگیرند.

مارلين براون موسس شرکت موفق بازاريابی و مشاوره تکنو تاچ در نيويورک می گويد: "کارمندان را تشويق کنيد برای از بين بردن استرس دور آکواريوم جمع شوند".



تحقيقات جالبی که در اواخر دهه ٨٠ انجام شد نشان داد که تماشای ماهيان آکواريوم استرس را کاهش میدهد و بدنبال آن می تواند باعث کاهش فشارخون نيز شود،حتی ثابت شده است که تماشای فيلم حرکت ماهيها در آکواريوم يا طبيعت ميتواند تاثيرات مفيدی بر روان و جسم انسان داشته باشد.

بسياری ازمدیران به وجود آکواريوم در محيط کار خود علاقمند، اما بعلت نگرانی های عامیانه از بابت سختی های نگهداری آکواریوم از استفاده آن خودداری می کنند. اين در حاليست که آکواريو م های مدرن  هيچکدام ازدردسرهای آکواريو مهای سنتی از قبيل تعويض آب ،شستشو و ... را ندارند و با توجه به تنوع اکوسیستمهای مختلف ،مثل آکواريوم گياه، آکواريوم آب شيرين و آکواريوم آب شور ، می توانید، آکواريوم مناسب با سليقه وبودجه خود را در محيط کارتان راه اندازی کنید.

با طراحی و نصب يک آکواريوم مناسب در قلب  شرکت، اداره، بانک، مطب پزشک و ... میتوان به دقت نظر، سليقه واهميتی که مديريت آن مکان به کارمندان يا ارباب رجوعان خود می دهد، پی برد.

اين امر باعث اعتماد بيشتر افراد به مديريت شده و احساس رضايت را در آنان بالا می برد که از موارد مهم در اصول مديريت است. به اميد روزی که همگان بافراهم کردن شرايطی، به يکديگر اجازه  بهره بردن از زيبايی های طبيعت و کسب آرامش از آنها را بدهيم.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار