قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با بروز خشکسالی و سرمازدگی در زراعت و باغات استان اردبیل بیش از 253 هزار تن کاهش محصولات زراعی و باغی را در استان اردبیل نسبت به پارسال شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ اصغر پرتوی در جلسه بررسی خسارات وارده به بخش کشاورزی از محل خشکسالی و سرما‌زدگی اظهار داشت: ما در بخش زراعت کاهش 182 هزار تنی و در بخش باغات کاهش 71 هزار تنی محصولات تولیدی را پیش‌بینی می‌کنیم که از این بابت باغات استان در حدود 12 هزار هکتار دچار سرمازدگی شده که خسارت وارده به آنها نیز 124 میلیارد تومان است.

وی خسارت ناشی از خشکسالی را 105 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مجموع از محل وقوع حوادث غیر‌مترقبه نظیر سرمازدگی 227 میلیارد تومان خسارت به مزارع و باغات استان وارد شده است.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل با یادآوری اینکه از 783 هزار هکتار اراضی استان بیش از 526 هزار هکتار دیم، 222 هزار هکتار آبی و 36 هزار هکتار باغات می‌باشد، خاطرنشان کرد: استان اردبیل چهاردرصد محصولات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

پرتوی افزود: با توجه به اینکه 88 درصد باغات استان در مناطق سردسیر بوده و 74 درصد زراعت استان نیز به شکل دیم انجام می‌شود تنش خشکسالی و سرمازدگی آنها را تهدید می‌کند که باید مراقبت بیشتر انجام داده و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم.

وی از کاهش 80 درصدی بارندگی‌ها در دو ماه فصل بهار نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: میانگین بارندگی‌ها به شدت کاهش یافته و از 50 میلی‌متر نیز پایین‌تر بوده است.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه با بیان اینکه بیشترین خسارت در اثر کاهش بارندگی‌های فصل پاییز و همچنین دو ماهه بهار امسال به وجود آمده است، عنوان کرد: هر چند در روزهای گذشته بارش‌ها را به صورت پراکنده در استان شاهد بودیم اما این بارش‌ها هیچ تاثیری در کاهش تنش خشکسالی نداشته و روند کاهش تولیدات را شاهد هستیمب/.

برچسب ها: اردبیل ، خسارت ، محصولات ، زراعی ، و ، باغی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.