بند ناف کابلی است که فضانوردان در حال راهپیمایی در فضا به واسطه آن به سفینه خود متصل می شوند اگر می خواهید بدانید چرا به این کابل بند ناف می گویند اين مطلب را بخوانید!

لیلا خلج زاده، کارشناس هوا فضا در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: راهپیمایی فضایی به عملیات خروج فضانورد از فضاپیما گفته می شود این اصطلاح نه تنها برای فضانوردی که در مدار زمین از فضاپیمای خود خارج می شوند بلکه برای کسانی که بر روی سایر کرات منظومه شمسی راهپیمایی می کنند نیز بکار برده می شود.

وی اظهار داشت: فضانوردان در زمان راهپیمایی باید لباس فضایی ویژه ای که مخصوص فضانوردان ساخته شده است بپوشند تا آنها را در برابر خلا فضا و در مقابل تشعشعات خطرناک کیهانی محافظت کند.

خلج زاده تصریح کرد: برخی مواقع فضانوردان در هنگام راهپیمایی فضایی خود ممکن است با کابل اطمینان به فضاپیمایی خود متصل شوند تا از باقی ماندن در نزدیکی فضاپیما تضمین و بازگشت او  را به داخل سفینه راحت تر می کند.

وی عنوان کرد: برخی از لباس های فضایی طوری طراحی شده اند که از طریق لوله ای که در کابل اطمینان قرار گرفته اکسیژن و هوای مورد نیاز فضانورد را فراهم کنند که در چنین شرایطی به کابل اطمینان "کابل بند نافی" نیز می گویند.

خلج زاده تاکید کرد: از طریق این کابل علاوه بر هوا اقلام دیگری مانند الکتریسیته و آب نیز که برای زندگی و کار فضانوردان مورد نیاز است عبور داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از راهپیمایی های فضایی از کابل اطمینان استفاده نمی شود و فضانورد از ابزارهای دیگری برای بازگشت به فضاپیما استفاده می کند./ح
برچسب ها: بندناف ، فضا ، فضانورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.