"گلوبال ريسرچ" در گزارشي نوشت:قتل عام گواتمالا در دهه هشتاد ميلادي نه تنها بيانگر دخالت "رونالد ريگان" رئيس جمهور وقت و همکاران بلندپايه وي بلکه حاکي از همکاري هاي محرمانه مقامات دولتي اسرائيل در ارسال بالگرد،جنگ افزار و رايانه براي نابودي سرخپوستان "اکسيل" و ديگر دشمنان آمريکا در گواتمالا است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از در گزارشي با عنوان"دست هاي پنهان اسرائيل در قتل‌عام گواتمالا" به قلم "رابرت پري" آورد:بر اساس اسناد و اظهارات شاهدان عيني،در قتل عام هاي دسته جمعي گواتمالا در دهه هشتاد ميلادي، دولت ريگان در همکاري با مقامات اسرائيلي با ارسال بالگرد براي نيروهاي نظامي گواتمالا سبب شدند بسياري از روستاييان قرباني حملات نظاميان شوند.

درخلال جلسات محاکمه افراين ريوس مونت، ديکتاتور سابق گواتمالا اظهارات شاهدان عيني که از بازماندگان قتل عام اين کشور محسوب مي شوند، حملات نظاميان با بالگردهاي اسرائيلي عليه بوميان اين کشور آمريکاي لاتين قابل تامل بود.

الن نايرن، روزنامه نگار دوران قتل عام گواتمالا که در جلسات دادگاه ريوس مونت نيز حاضر شده بود در مصاحبه اي گفت"چيزي که بيشتر از همه برايم جالب بود اين بود که شاهدان عيني يکي پس از ديگري همگي حوادث مربوط به فرار بوميان و شهروندان به مناطق کوهستاني براي در امان ماندن از حملات بالگردهاي آمريکايي و اسرائيلي را بازگو مي کردند."بنا بر اظهارات وي، تاکيد و تکرار موضوع حملات بالگردهاي نظامي عليه شهروندان بي دفاع گواتمالا در دادگاه سبب شد بازماندگان قتل عام اين کشور دريابند عمق يورش و حملات هوائي به مراتب بيشتر از آن چيزي است که تک تک افراد ديده بودند. اين روزنامه نگار افزود اگرچه عمق فاجعه را هنوز کسي نمي داند اما ابعاد جنايت آمريکا در اين گونه جنايات مشهود است."

با توجه به اين که کنگره آمريکا در آن دوران به دليل سوابق نقض حقوق بشري گواتمالا با فروش بالگرد به اين کشور مخالف بود، اما سوال اين جاست که اين کشور بالگردهاي UH-1H "Huey"را از کجا خريداري و تامين کرده است؟

پاسخ اين سوال را بايد در روابط دولت رونالد ريگان با اسرائيلي‌ها جستجو کرد. شوراي امنيت ملي دولت ريگان به طور محرمانه اين نوع جنگ افزار را از شبکه هاي اطلاعاتي و امنيتي اسرائيل براي گواتمالا تامين کرده بود. ريوس مونت، در ژوئن 1983 يعني همزمان با آغاز فعاليت هاي نظامي خود از آمريکا درخواست ده فروند بالگرد UH-1H کرده بود.با توجه به آنکه گواتمالا فاقد اعتبار يا نقدينگي لازم براي خريد تجهيزات نظامي از آمريکا بود، مقامات امنيت ملي دولت ريگان تلاش کردند تا از طريق راه هاي غير متعارف مقدمات ارسال بالگردها را به اين کشور آماده کنند.

براساس اسناد و مدارک کتابخانه دفتر رياست جمهوري ريگان که رابرت پري نويسنده اين گزارش آن ها را جمع آوري کرده است ، در اول اوت 1983 اوليور نورث و الفونسو سپيا بوش از مقامات شوراي امنيت ملي آمريکا طي گزارشي به ويليام کلارک مشاور امنيت ملي وقت آمريکا اعلام کردند،  رابرت مک فارلين معاون کلارک تصميم دارد از طريق مجاري اسرائيلي چند فروند بالگرد را براي گواتمالا خريداري و به اين کشور ارسال کند.

مقامات آمريکايي متعاقبا اعلام کردند کارشناسان نظامي واشنگتن چگونگي آموزش و نصب و راه اندازي بالگردها را برعهده خواهند گرفت.مک فارلين در آن زمان روابط بسيار نزديک و محرمانه اي در زد وبندهاي تجاري با مقامات امنيتي اسرائيل داشت.

آري بن منشه، از مقامات بلند مرتبه امنيتي سابق اسرائيل با اشاره به  بخشي از خاطرات و فعاليت هاي محرمانه اسرائيل در گواتمالا ، تلاش مک فارلين در خريد و تحويل آنها به گواتمالا را بسيار موفقيت آميز توصيف مي کند.با توجه به اسناد و مدارک موجود، آريل شارون از طريق دوستي با يکي از تجار اسرائيلي در گواتمالا که نماينده شارون نيز بود، نقش کليدي در انتقال بالگردها به گواتمالا ايفا کرد. بن منشه در مصاحبه اخير خود فاش کرد، اسرائيل شش فروند بالگرد به همراه رايانه هاي مخصوص جهت ردگيري مظنونان و اقدام نظامي عليه آنان را به گواتمالا تحويل داد. وي همچنين در ارائه گزارش از وضعيت گواتمالا با مقامات ارشد اسرائيل بارها موضوع حوادث تلخ مربوط به قتل عام در اين کشور را به سران تل آويو گزارش داده و همه مقامات اسرائيل از روند نسل کشي در اين کشور مطلع بوده اند.

اين درحالي است که بن منشه معتقد است" هدف از فروش و ارسال بالگردها کشتار مردم گواتمالا نبوده بلکه حمايت از هم پيمانان ريگان بوده است."وي در بخشي ديگر از سخنان خود تاکيد کرد، دوستان آمريکايي ما از تل آويو درخواست کمک کردند و ما هم بايد در چنين شرايطي به آنها کمک مي کرديم و اساسا اسرائيل بالگردها را به آمريکا فروخته است نه گواتمالا.
درپي کودتاي آمريکايي 1954 در گواتمالا که به سرنگوني دولت منتخب اين کشور منجر شد، قتل عام اين کشور 200 هزار قرباني بر جا گذاشت.
نسل کشي در اين کشور يکي از خون بارترين خاطرات دهه هشتاد ميلادي است که با حمايت رونالد ريگان رئيس جمهور وقت آمريکا و همکاري رهبران تل آويو عليه شهروندان و بوميان اين کشور اتفاق افتاد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار