وزیر راه و شهرسازی گفت: با اتصال راه آهن سراسری ایران به برخی کشورهای همسایه، راه آهن کشور به زودی جهانی می شود و در این راستا شاهد توسعه ترانزیت، صادرات و واردات خواهیم بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ علی نیکزاد در مراسم افتتاح خط آهن شوشتر - هفت تپه در شوشتر اظهار کرد: چون حمل و نقل و ارتباطات پيش زمينه هر نوع توسعه اقتصادي هستند، دولتمردان جمهوري اسلامي ايران توجه ويژه اي به توسعه حمل و نقل و ارتباطات به ويژه از طريق راه آهن دارند.

وی افزود: در اين راستا ساخت راه آهن مشهد- سرخس براي خلق مسير بين قاره اي جديدي آغاز شد كه آسيا را به اروپا متصل مي كند. همچنين ساخت راه آهن اميرآباد (بندري در نزديكي درياي خزر) اين بندر را به اولين بندر مهم ايران تبديل كرد كه به شبكه راه آهن متصل شده بود. ايران ساخت خط آهن كرمان – زاهدان را نيز آغاز كرد كه راه آهن سرتاسري آسيا از طريق آن و نيز از طريق خط زاهدان – مسير جاوه(تفتان) و كويته(پاكستان) به اروپا و خاورميانه متصل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: یکی از پروژه هایی که هم اکنون در این وزارت به شدت در دستور کار کارشناسان و مدیران قرار گرفته است، جهانی کردن راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اتصال آن به کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان است که در این خصوص کارهای خوبی صورت گرفته است.

نیکزاد عنوان کرد: هم اکنون اتصال به کشور عراق از دو طریق شلمچه و مرز خسروی، اتصال به کشور آذربایجان از طریق راه آهن سرخس، اتصال به دریای عمان از طریق چهابهار و همچنین اتصال به کشورهای ترکمنستان، چین و سایر کشورهای دیگر در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

وی تاکید کرد: در دولتهای نهم و دهم کار خوبی در زمینه توسعه راه آهن صورت گرفت که بی شک برای آینده کشور موثر و حیاتی خواهد بود زیرا راه آهن زمینه ساز توسعه و پیشرفت برای هر کشوری به شمار می رود.

نیکزاد با اشاره به اینکه وقتی دولت نهم کار خود را آغاز کرد تنها 11 هزار کیلومتر شبکه راه آهن در کشور وجود داشت، عنوان کرد: در این مدت با تلاش و مطالعات فراوانی دو هزار و 500 کیلومتر به شبکه ریلی کشور افزوده شد ضمن اینکه هشت هزار و 500 کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه است.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اعضای دولت احمدی نژاد همگی خادم ملت بودند و هستند، عنوان کرد: در این مدت دولتمردان در مناطقی قدم گذاشتند که حتی مدیران کل استانها نیز از رفتن به این مناطق سرباز می زدند که این همه نشان از تلاش بی وقفه دولت برای احیای مناطق دیده نشده است./س
برچسب ها: راه آهن ، ایران ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.