عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد استعمال مواد دخانی را از عوامل موثر در بروز بسياري از سرطانها عنوان کرد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛دکتر سيد امير آل داوود به مناسبت هفته بدون دخانيات (4 تا 10 خرداد) با اشاره به اينکه مصرف هر گونه دخانیات و به هر شکل از جمله قلیان، سیگار ، توتون، پیپ  و دیگر مواد دخانی خطرناک و عوارض جدی بر سلامتی فرد می گذارد، اظهار داشت: استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به سرطان هايي از جمله مری، حنجره، کلیه، مثانه، حفره دهان، حلق، روده، معده، ریه و روده به شمار می رود.

رئيس بيمارستان اميد مشهد با اشاره به اینکه باور عمومی بر این است که مصرف قلیان مضرات سیگار را ندارد، خاطر نشان کرد: خطرات و مضرات مصرف قلیان اگر بیشتر از سیگار نباشد کمتر نیست و در برخی از مواقع دیگر بیماریهای ویروسی و عفونی را هم به دلیل استفاده مشترک برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

عضو گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سن استعمال دخانیات در کشور کاهش یافته است و  همچنین موارد ابتلا به سرطان رو به افزایش است، تصریح کرد:  اگر روزی در کشور فرا رسد که هیچ نوع ماده دخانی مصرف نشود میزان ابتلا به سرطان یک سوم در کشور کاهش می یابد.

دکتر سید امیر آل داوود گفت: گسترش آگاهی جامعه و اطلاع رسانی در زمینه مضرات مواد دخانی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات است  و نیاز است که به طور جدی و علمی تر نسبت به اين مقوله پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مصرف سیگار در بانوان عملی قبیح به شمار می رفت در حالی که امروزه و به غلط این عمل ، به صورت مد و یک وجهه اجتماعی برای آنان درآمده است، خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده بانوان با مصرف دخانیات بیشتر از مردان در معرض بیماری ها و سرطان قرار دارند.

رئیس بیمارستان امید مشهد با اشاره به اینکه افرادی که خود استعمال دخانیات ندارند اما در معرض دود آن قرار می گیرند نیز در معرض ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله سرطان و قلبی و عروقی قرار دارند، تاکيد کرد: افراد از استعمال دخانیات در فضاهای عمومی و محیط های بسته جدا خودداری کنند.

دکتر سید امیر آل داوود افزود: پیشگیری از عوارض سوء استعمال دخانیات تنها برعهده وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی نیست و تمامی دستگاهها و گروهها باید در زمینه فرهنگ سازی اجتناب از مصرف دخانیات تلاش کنند.

گفتنی است :چهارم تا دهم خرداد ماه هفته بدون دخانیات نام گذاری شده است، هر ساله به مناسبت اين هفته اقدامات و فعاليتهايي براي ارتقاء سطح آگاهي عمومي به ويژه در نسل نوجوانان، جوانان و زنان کشور که هدف اصلي کمپاني هاي توليد کننده محصولات دخاني هستند انجام مي پذيرد به همين منظور شعار روز جهانی بدون دخانیات "تبليغ، ‌ترويج و حمايت از دخانيات ممنوع" نام گذاري شده است.

عناوين اين هفته عبارتند از: مهارت نه گفتن کودکان و نوجوانان، سدي در برابر ترويج دخانيات، رسالت رسانه ها و هنرمندان در منع تبليغ و ترويج دخانيات،  ترويج قليان تهديد جدي براي سلامت همگاني، ترفند صنايع دخاني، ترويج مصرف دخانيات در خانواده، تبليغ، ترويج و حمايت از دخانيات ممنوع، رسالت قواي سه‌گانه در اجراي قانون جامع کنترل دخانيات و ارزش هاي ديني سدي در برابر تبليغ، ترويج و حمايت از دخانيات است./ح
برچسب ها: سیگار ، سرطان ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار