ورزشکاران بايد در حين انجام فعاليت از مواد معدني بسياري استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، نقش مهم مواد معدنی در سوخت و ساز سلولی است که با مشارکت در ساخت آنزیم ها ، تنظیم واکنش های شیمیایی سلول ها را برعهده دارند.
مواد معدنی کاتا بولیسم مواد غذایی و ترخیص انرژی از آن ها دخالت دارند. این امر ورزشکاران را به  خصوص در فعالیت های استقامتی کمک می کند.

همچنین مواد معدنی در سنتز مواد غذایی نیز شرکت دارند در این ارتباط ساخته شدن گلیلوژن ،‌چربی ها و پروتئین ها ورزشکاران را با ذخیره انرژی و تأمین پروتئین مورد نیاز برای حجیم شدن عضلات در فعالیت های کوتاه و سنگین یاری دهد.

مواد معدنی همچنین در تشکیل خون و هموگلوبین و اکسیژن رسانی به عضلات فعال  شرکت دارند و نقش اکسیژن در فعالیت های استقامتی بر ما پوشیده نیست.

حفظ محیط اسیدی و بازی و تنظیم فشار اسمزی در فعالیتهای ورزشی به این دلیل اهمیت دارد که به ورزشکاران در تأمین انرژی مصرفی و دفع مواد زاید یاری می رساند و از خستگی زد رس آن ها جلوگیری می کند .

وجود مواد معدنی در حفظ و تعادل اسیدی – بازی و فشار اسمزی بسیار مهم است. انتقال پیام های عصبی به عضلات از دیگر نقش هایی است که ضرورت وجود مواد معدنی در ورزش و فعالیت های جسمانی را اثبات می کند. انقباض عضلانی که عامل حرکت در فعالیتهای جسمانی است بدون مواد معدنی امکان پذیر نیست.

اسکندر رحیمی رئیس کمیته تغذیه و بهداشت هیئت پزشکی ورزش استان فارس در مورد نیاز ورزشکاران به مواد معدنی گفت: نیاز به کلسیم و سدیم در ورزشکاران بسیار بالاست زیرا کلسیم در افزایش چگالی استخوانی ، از بین رفتن فشارهای ناشی از ورزش و افزایش توان ورزش نقش بسزایی ایفا می کند .

سدیم نیز در واکنش های شیمیایی و تعادل الکترولیت نقش اساسی دارد.
همچنین نیاز ورزشکاران به منیزیم را نیز نباید نادیده گرفت. زیرا منیزیم در سوخت و ساز مواد مغذی و تولید انرژی شرکت می کند. نیاز به فسفر نیز به دلیل نقش آن در تنظیم انرژی بصورت ATP،‌ تعادل اسید و باز و در نتیجه ارتقاء توان ورزش افزایش می یابد.

رحیمی همچنین افزود: نیاز به روی ورزشکاران زیاد تر می شود زیرا روی جزء ساختمان بسیاری از آنزیم هایی است که در سوخت و ساز مواد مغذی شرکت می کنند و به همراه مس و آهن در سنتز همو گلوبین و خون سازی دخالت دارد.

البته نیاز به مصرف مس به دلیل نقشی که در افزایش درصد جذب آهن ، سنتز میلین ،‌سنتز فسفو لیپیدها ،‌استحکام بافت پیوندی و آزاد سازی انرژی از مواد مغذی دارد، افزایش می یابد.

وی در پایان در خصوص اهمیت وجود آهن در بین مکمل های مصرفی ورزشکاران تأکید کرد: نیاز به آهن به دلیل نقش در انتقال اکسیژن به صورت هموگلوبین و میو گلو بین و خون سازی بیشتر می شود که البته کمبود آهن و کلسیم در ورزشکاران زن حساس بوده و باید در غذای روزانه آنان به مقدار کافی از این مواد معدنی گنجانده شود.

بنابراین مواد معدنی در تأمین سلامت ورزشکاران از جایگاه ویژه ای برخوردارند و در رژیم غذایی آنها باید این مواد به اندازه کافی و به مقدار توصیه شده ،‌ گنجانده شود./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار